Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut i naturen


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Gav på litt ekstra på skituren i går kveld.

Treningstur med hodelykt og flott skiføre.

Gav på litt for å rekke "Ut i naturen".

Men kunne heller tatt det med ro.

Atter en gang ble programmet ødelagt av disse kvinnemenneskene som har det så hysterisk morsomt.

Denne skjærende latteren når de er ute på tur må vel skremme bort alt som er av vilt i mils omkrets.

Vel å bra å ha det morsomt på tur men de kan vel heller holde seg til humorprogram.

Hvor faen er Sverre M. Fjellstad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Godt poeng. Heldigvis er det vanligvis "Ut i naturen: Magasin" som er røtent, de vanlige temaprogrammene er ofte glimrende.

Det er et par alternativer som er verdt å nevne, det svenske Mitt i naturen på SVT, http://svt.se/mittinaturen/ og Ray Mears' programmer på BBC bruker også å være bra, med lavmælt og respektfullt friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Atter en gang ble programmet ødelagt av disse kvinnemenneskene som har det så hysterisk morsomt.

Denne skjærende latteren når de er ute på tur må vel skremme bort alt som er av vilt i mils omkrets.

Vel å bra å ha det morsomt på tur men de kan vel heller holde seg til humorprogram.

Hvor faen er Sverre M. Fjellstad ?

Ja, uff.. folk som har det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uff.. folk som har det gøy.

Ja, det burde forbys, og så var de kvinner i tillegg. Hva blir det neste? Skulle ikke forbause meg om det skulle dukke opp noen unger også. Nei, naturen er for gravalvorlig mannfolk med rustflekk i buksa, og som kan leve på bær og ville vekster i månedsvis uten å blunke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal i hvert fall lese programomtalen bedre neste gang.

Så slipper jeg å kaste bort tida på slike fjollete kvinnfolk som til stadighet skal overeksponere seg selv.

Grinete blir jeg bare når jeg kaster bort tida på slikt tøys.

Ut på tur har jeg til gode å klage.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg først konstatere at du er ikke alene om å irritere deg over disse damen som reiser rundt i utmark for å lage repotasjer om ting de ikke har den minste snøring på. og som dermed ender opp med en masse skjærende lattterhyl på ting de finner hysteriskt morsomt. Nettopp på grunn av mangel på kunnsklap om akkurat det de skal lage en repotasje om.

Men jeg finner også trådstarters innlegg som noe ironisk. Og jeg tenker da på den delen hvor han skriver å ha vært på skitur, antar da at han har vært i utmark og ikke innmark, også haster han hjem til sofaen for å se et program om å være ute i naturen. Er det ikke bedre å være der selv da?

Og som et lite tips, det lar seg gjøre å ta opp tv programer på video, dvd og/eller dekoder med opptaker. Da kan man ta skituren i ro og mak og titte på ut i naturen når en kommer hjem igjen, og skulle det være innslag av denn typen så har man gitt seg selv muligheten til å bare spole over innslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
La meg først konstatere at du er ikke alene om å irritere deg over disse damen som reiser rundt i utmark for å lage repotasjer om ting de ikke har den minste snøring på. og som dermed ender opp med en masse skjærende lattterhyl

La meg bare føye meg til hylekoret om dette kvinnemennesket, ja ikke bare hu, men alle på "ut i naturen", kanskje med litt unntak for hu fra de dype skoger Øst....

Nuvel, disse kvinnfolka tenker jeg ville vært et utrolig trivelig selskap på f.eks. en tur til Rindhatten via Børter Hatten, med elevert prat fra min side en gang i mellom, særlig ved åkerbæra, tenker jeg nebbet hadde antatt en mye stillere form.

Poenget er at disse jentene skal selge et program!

Og på denne tida, like etter Dagsrevyen, er barna oppe!

Det er nok derfor, disse ut i naturen programma har så forferdelig mye leven og så mye rock n roll - for å tekkes barna og kanskje fjortisene også.

Nrk var jo lenge ett fristed for oss annerledestenkende, de med uutviklede hjerner (barn etc) satt jo å så på TV2 TV3 TV6 og hva disse rocknroll reklame kommers kanalene nå heter. Jeg har ikke andre kanaler enn NRK, selv om huseier påtvinger meg å ha minst 50 !! (er i husleien).

Men nå har jo NRK bestemt seg for å hive seg på gale matiasn å følge opp suksessen til TV2, dermed er det ikke rom for Sverre lenger, det skal være hyl og morro og rock n roll, det ser vi også på den stygge egenreklamen for VM akkurat nå. Når det hjerteskjærende rocke riffet vrenger inn i stova, er det bare å hive seg på av knappen og finne fram kaffekoppen og bildene fra Lauvnesheia:-)

Sagt helt til slutt, er det fremdeles noen som lurer på hvorfor jeg slite på min tredje video opptaker på 6 år?

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er er gode poeng fra både Fjellfinn, Fisketryne og Kaldenord.

.

Ja kunne nok investert i TV program opptager,

men finner ut at desto mer duppeditter en har,

desto mer tid forsvinner.

Får nok heller se på programoversikten og styre unna "Fjols til Fjells".

Enig i at 95 % av TV-titten går på NRK (hovedkanalen).

Legger også merke til at NRK forsøppler ved å skru opp volumet på egne program-reklamer.

Meget irriterende og fører heller til at av knappen blir hyppigere brukt.

Nyttårsforsettet med å tilbringe flere timer på ski enn forrann TV er i god rute.

Vinteren har så langt gitt drømmeforhold, med 15-20 mil pr uke.

Egentlig ingen grunn lenger til å inn å se på fjolsa i Ut i Naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter dem som reagerer på framførelsen av "Ut i naturen." Uaktet kjønn er det alt for mye fokus på programlederne. Dessuten synes jeg det faglige innholdet ofte er alt for tynt. Selvsagt serveres perler av ulikt slag, men presentasjonen tar jo halve programmet, og dette liker jeg ikke. Jeg foreslår et forsøk hvor man får presentert programmet uten programledere som utidig eksponerer seg selv. En parallell hadde vi i "Schrødingers katt" for en tid siden, hvor et tåpelig kvinnemenneske svinset rundt og presenterte innslagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei ...

Jeg er en av de fjollete hønsa i Ut i naturens magasin. Fint å se at folk engasjerer seg i programmene våre. Vi er veldig opptatt av hva seerene våre syns, og konstruktiv og konkret kritikk setter vi veldig pris på (litt lettere å forholde seg til enn surmaga oppstøt :D ).

Jeg føler det er på sin plass med litt oppklaring her:

For det første er det helt feil å påstå at jeg ikke har det minste snøring. Jeg har fem års universitetsuntannelse (hovedfag) i zoologi (læren om dyr) og økologi (læren om dyr og planters samspill i naturen). Jeg har også vært ute mang en vinternatt, og er godt vant til å ferdes i fjellet, skog og mark, også i havet for den saks skyld, for jeg har dykkerlappen. Men i mine bidrag til Ut i naturen, handler det ikke om å vise alt jeg kan, enda jeg under selve opptaket ofte kan like mye som dem jeg intervjuer. Jeg skal jo på en måte representere seerne, og de fleste av dem har ikke hovedfag i naturfag.

For det andre så er det dyr og planter jeg jobber med og de tar ikke regi. Jeg kan ikke si til reven "kom inn høyre i bilde når jeg kommer over bakkekammen". Ofte kommer dyret vi har ventet på ikke i det hele tatt, og som regel helt feil i forhold til hva vi har tenkt til å vise. Vi har begrenset tid til rådighet så mye må tas helt på sparket, og jeg er helt enig. Det blir ikke alltid bra tv av det. En gang skulle jeg lage en sak om selvlysende dyr i havet, men siden bare noen få dukket opp, uten å gjøre det de skulle, ble reportasjen mest om fisketuren. Ikke mitt stolteste øyeblikk. MEN jeg er blant annet stolt av reportasjen jeg lagde om hvordan man kan lokke til seg korsnebb med urin. Jeg er stolt av reportasjen jeg lagde om stingsildas merkelige redebygging (stingsilda gjorde forøvrig ikke det den skulle før etter to uker med opptak!!). Jeg er stolt av reportasjen jeg lagde om lavskrikas tilpasning til vinterskogen, og jeg er mektig stolt av programmet jeg lagde om noen av Norges særeste sopper.

For det tredje så må vi hele tiden tenke på et det er fjernsyn vi lager og ikke radio. Det fantes antakelig ikke bilder som kunne dekke de humoristiske historiene til kameraten til Fisketryne. Å se en mann sitte rett opp og ned å fortelle i TV-ruta egner seg bedre på radio enn på TV.

Som en av dere kommenterte så sendes Ut i naturen på et tidspunkt som alle i familien er tilgjengelig. Derfor forsøker vi å lage forskjellige programmer så det skal være noe for enhver smak: Børge Ouslands poltur for macho mannfolk, 7-år gamle Ragnars vår for dem som er opptatt av barn, kritisk blikk på issmeltingen på Svalbard for dem som er opptatt av miljøvern ... Ut i naturens magasin er kanskje først og fremst for dem som er opptatt av friluftsliv og naturfenomener i nær natur, og selv om ikke alt faller i god smak hos alle, kan jeg opplyse om at vi har høye og stødige seertall.

Vi damene i Ut i naturen ønsker selvfølgelig ikke å virke selvopptatte, så det skal vi tenke på både en og to ganger. Men humøret vårt kommer nok til å bestå. Vi lar oss nemlig begeistre over naturen :evil: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen ikke reflektert mye over "fjolsa" i U.i.n., Dag.

Det jeg har tenkt at: Jommen har ikke NRK fått opp kvinneandelen i U.i.n.

Ser på programmet fra tid til annen, på nett.

Dermed kan jeg slippe å skynde meg hjem fra tur for å la meg irritere :D

Vandrelysten og Joker har et godt poeng synes jeg.

Det er klart U.i.n. skal være et program som favner vidt, både med tanke på aldersspenn samt interessefelter.

Takk til NRK-zoologen for at hun begav seg inn i denne villmarken :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til NRK-zoologen for at hun begav seg inn i denne villmarken :D

Enig der, så takk herfra også :evil:

NRK-zoologen, det er ingen tvil om hvertfall jeg vil se det neste innslaget ditt med litt andre øyne enn før.

Har forsåvidt heller aldri hatt det helt store "fjollete høns" inntrykket av noen av programlederne. Synes

den faglige bredden har holdt et generelt fint nivå. Fint nok til at både jeg og datteren min på 11 år har hatt mang

en fin stund med Ut i naturen.

EDIT:

Jeg vil forresten også takke Fjellforum selv og dets ansvarlige. Det har vokst seg til å bli et sted med enorme mengder

informasjon om turer og friluftsliv. Med så mange brukere vil det selvfølgelig bli en og annen mer eller mindre usaklig og fjern

diskusjon, men forumet inneholder for det aller meste nyttig, informativ, og seriøs prat.

Og at NRK også kanskje kan bli med oss mere her på forumet, viser at vi er på god vei :?

Det er og lett å se at det er mye, og veldig godt erfarne folk som bidrar i de forskjellige trådene her.

God tur :)

--

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Jeg føler det er på sin plass med litt oppklaring her:

For det første er det helt feil å påstå at jeg ikke har det minste snøring. Jeg har fem års universitetsuntannelse (hovedfag) i zoologi og økologi

Så det er derfor jeg aldri får høre et pip om hva de fine blomstene heter, ja det forklarer det hele :D

Ellers har jeg tasset uti Narthecium ossifragum heia i hele dag, med en topprast ved Diapsensia og enda en fåfengt reinrose oppleting (da bør du vite hvor jeg var i den Sør-trønderske kystheia ...)

og løst problemet:

Kvinnfolka i Ut i Naturen er høy!

Det er ikke å vente annet, noe av det første de gjør er å klemme fram kaffekjelen og få gjesten til å fyre et bål. Med slik bålkos og kaffedrikking, så skjønner vi at disse kvinnfolka er godt stemt og løsmunna hele programmet! Da jeg for på tur i morges, hørte jeg på radioen og naturtimen fra 8 - 9 -- sannelig satt de ikke ved bålet og drakk kaffe!!

En dag skal jeg få lurt en av disse damene med meg på tur, til ei tett Dryas - hei (Smotta?), så tenker jeg botanikken skal få sin veltfortjente plass i Ut i naturen også.

Men da vil jeg ha slutt på all denne kaffeslurpinga :evil:

Fjellfin, cann real i blå fioler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igrunnen ikke sett programmet som det hakkes på her men kanskje jeg burde :roll: Er det noen som har en link direkte til episoden?

Synes det er flott med jenter i marka jeg, siden jeg studerer film og senere skal lage naturfilmer\programmer har jeg igrunn holdt meg borte fra denne debatten men når programlederen logger seg på og svarer på kritikk må jeg nesten støtte henne opp, for smaken er som baken slik vi alle vet og om det er masse jenteprat på noen programmer lar jeg meg ikke hisse meg opp av den grunn, det er kjempeflott for det vil gjerne appelere til andre jenter med en feminin vinkling slik at flere lettere kan bli fascinert av og bli motivert til å ta ibruk vår flotte natur fremfor nedstøvede treningstudioer som attpåtil er rådyre (mitt lokale har såvidt studentrabatt :shock: )

Det eneste rådet jeg har er å skru av om ett av fem programmer ikke interesserer, Børge Ouslands programmer var kjempeflott underholdning (Gjett hva, jeg er mann) og jeg storkoste meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en titt her: http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/162

Synes ikke disse NRK-damene har noe de må bevise eller forklare. De lager et program som har en enorm bredde. Alt fra Børge Ouslands tur i sporene til Nansen til en guttunges turopplevelse sammen med sin far. At det sitter noen gretne gamle gubber på et forum og knegger tror jeg de kan ta med knusende ro.

Selv ser jeg på det som jeg finner interessant og som jeg føler er nærmest min form for friluftsliv. Hvis det ligger an til en time med harelort kommer jeg til å true med av-knappen, men når de bestiger Strandåtinden, ja da sitter jeg klistret og bør ikke forstyrres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med programmet, og dette sier jeg uten å ha sett et sekund av det :roll::wink: , er at det skal favne bredt. Både trivelige friluftsinteresserte herrer og barn skal like det. Jeg tror dette er for ambisiøst og vil ikke lykkes. Dette er ikke noe kritikk av programlederne for jobben deres er tross alt å prøve å lage et programmer som SKAL favne bredt. Men når dere skal lage noe for enhver smak så er det alltids noen som ikke liker det. Ikke alle vil være like fornøyde med samtlige innslag, og av en eller annen grunn ser det ut til at det er de over gjennomsnittlig friluftsinteresserte menn som er mest misfornøyde. :?

Jeg bruker ikke tid på TV-programmer som må ta hensyn til samtlige befolkningsgrupper og har nesten ikke sett på NRK de siste 10-15 år. Selve marerittet for meg er å sitte fast foran TV'n en hel kveld og måtte lide meg gjennom Dagsrevyen og gullrekka eller hva den nå heter. Rene torturen. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De smale programmene du etterlyser Erik går som regel på andre tidspunkter, og ikke midt i beste sendetid. Ut i naturen vises hver uke, år etter år. Tror ikke NRK ville brukt like mye resurser på programmer som bare treffer en håndfull mennesker.

Ut i naturen har mange seere hver uke, så konseptet med å favne bredt har i aller høyeste grad fungert. Dessuten tror jeg de fleste som er glade i naturen liker flere sider ved den. Min hovedinteresse er toppturer, men det betyr jo ikke at alt annen ved naturen er fullstendig uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp Joker, for min del er polinteressen ubetydelig, hvis den finnes, men jeg likte veldig godt å se på Børge Ousland`s program for det om- NRK Nett TV er supre greier, ingen faste tidspunkter og ingen "se-tvang". Skulle bare mangle siden jeg betaler NRK`s kjipe avgift uten å ha tilgang på NRK pga nye RiksTV`s digitale ordning, hva var det nå det heter i vår forbrukerlov det der om å betale for varer som ikke blir levert? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes programmet Ut i Naturen har holds seg meget bra i alle år jeg har fulgt det, har mann et åpent sinn så glir ting så mye bedre, skjønner at det ble litt stress med å komme seg hjem og tror kanskje det hadde mere innvirkning på deg Dag enn damene =) og det er jo selvfølgelig fint om det holdes en solid dynamikk mellom humor, seriøsitet og lek i vår fantastiske Natur.

Er alltid fint å diskutere ulike synspunkt på slikt, vill tro alle tjener på det uansett =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, ser man det.

Som man prater om sola, skinner den.

Her har man hatt en fantastisk helg ute i naturen og i mellomtiden har

en av Ut i Naturens programverter vært innom tråden.

Bra det NRK-zoologen, at du følger litt med i hva som forgår her.

Ja det ble vel både ris og ros for deg og dine kolleger.

Noen sure oppstøt fra meg mest for å sette ting på spissen.

Muligens noe av den dårlige kritikken kan kan få få til en smule forandring på programstilen :)

Forstår jo at dette programmet går i beste sendetid og skal selges til flest mulig,

men synes som sagt at dere programverter overeksponeres en smule.

Det er tross alt ikke barne-TV det er snakk om.

Her på fjellforum finner du også en del tråder om hvordan naturen kan nytes.

Smaken er som baken, den er delt.

Ja her er den delt i mange biter.

Sikkert et stort oppkomme av programideer her inne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.