Gå til innhold
  • Bli medlem

Midtmaradalstinder


hemsedal

Anbefalte innlegg

Hei! Planlegger å gå Midtmaradalstinder fra skaret mellom søre Dyrhaugstind og Midtmaradalstind N1, lurer på hvordan oppstigningen og ryggen er fra søre dyrhaugstind og videre ut til store Midtmaradalstind.

Håper noen har bilder fra denne turen som kan legges ut eller sendes på PM mail

Hemsedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tenkt til å gå den nå i vinter eller til sommeren? Med, eller uten tau?

Det er vel Berges skard det heter, og jeg følte ingen vanskeligheter der på vei ned, mot Dyrhaugsryggen. (tørt sommerføre)

Ingen store vanskeligheter videre mot Lavskard, noe klyving og svagåing. Hvis man velger varianten oppe ved pinaklene er det endel fin klyving i fast fjell (selv om man klyver på nytt fjell som nylig har rast ut..)

Videre mot Store har du et seriøst problem på eggen, et stykke opp, etter noe klyving, kommer du til et sted hvor eggen blir 1cm bred i ca 2-3m og som går rett inn i en hammer som er ca 1,5-2m.

Hammeren har et lite riss på skrå, som ikke er så mye å skryte av, ellers er det ganske skart med tak. Det er mildt sagt utsatt, men med tau lar det seg nok gjøre greit, etter dette er det fin tur opp mot toppen, med noe småklyving siste biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemmesiden til Erik Aaseth finner du et bilde av pinaklene mellom Nordre og Store Midtmaradalstind:

http://www.pbase.com/eaaseth/image/100703935

Han gikk turen du tenker på sist sommer, men det er eneste bilde jeg har funnet fra den turen.

I denne tråden finner du noen bilder og litt mer info om denne ryggen:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=35005&highlight=midtmaradalstind%2A+lovskard#35005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre mot Store har du et seriøst problem på eggen, et stykke opp, etter noe klyving, kommer du til et sted hvor eggen blir 1cm bred i ca 2-3m og som går rett inn i en hammer som er ca 1,5-2m.

Hammeren har et lite riss på skrå, som ikke er så mye å skryte av, ellers er det ganske skart med tak. Det er mildt sagt utsatt, men med tau lar det seg nok gjøre greit, etter dette er det fin tur opp mot toppen, med noe småklyving siste biten.

Den hammer Mayhassen omtaler må være Halls Hammer!

Fra St. Midtmaradalstind mot Lavskard er det vanlig å rappellere hammeren, sånn som bildet viser.

Fra Lavskard mot St. Midtmaradalstind omgåes hammeren th. (på sydsida) opp en renne som jeg vil gradere II-III

Rennen kan være litt vanskelig å finne; se eventuell 'Klatreføren for Jotunheimen.

post-258-133474605251_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen skal gås til sommeren, fint bilde!! skal ha god balanse for å komme over.

høres ut som at tau bør tas med.

er det vanelig å gå opp til skagastølshytta og gå ned på breen eller holde høyden bortover.

gikk dyrhaugsryggen for 10 årsiden men har ingen bilder fra det nevnte skardet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ta en variant ved å holde deg nede i sørsida, her er det et virvarr av små hyller, men veien finnes ganske greit alikevel, det sier seg litt selv.

Er noen punkter som absolutt er ganske utsatte, men med litt gode klyveferdigheter lar dette seg gjøre fint uten tau, skal se om jeg kan finne frem noen bilder etterhvert til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det vanelig å gå opp til skagastølshytta og gå ned på breen eller holde høyden bortover.

gikk dyrhaugsryggen for 10 årsiden men har ingen bilder fra det nevnte skardet.

Jeg har gått fra Bandet til Lavskard mange ganger. Det er lettest å gli ned Midtmaradalsbreen fra Bandet mot S (som dér er firn uten sprekker), og runde fjellet på breen.

Deretter styres rett på Lavskard. På fjellet under Lavskard er det ofte en bratt snøfonn; kjekt å ha med isøks her.

post-258-133474610416_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt til å gå den nå i vinter eller til sommeren? Med, eller uten tau?

Det er vel Berges skard det heter, og jeg følte ingen vanskeligheter der på vei ned, mot Dyrhaugsryggen. (tørt sommerføre)

Ingen store vanskeligheter videre mot Lavskard, noe klyving og svagåing. Hvis man velger varianten oppe ved pinaklene er det endel fin klyving i fast fjell (selv om man klyver på nytt fjell som nylig har rast ut..)

Videre mot Store har du et seriøst problem på eggen, et stykke opp, etter noe klyving, kommer du til et sted hvor eggen blir 1cm bred i ca 2-3m og som går rett inn i en hammer som er ca 1,5-2m.

Hammeren har et lite riss på skrå, som ikke er så mye å skryte av, ellers er det ganske skart med tak. Det er mildt sagt utsatt, men med tau lar det seg nok gjøre greit, etter dette er det fin tur opp mot toppen, med noe småklyving siste biten.

Mayhassen, jeg lurer på hvor pinaklene befinner seg. Kansje du kan markere dem på bildet mit fra Midtmaradalstind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne eller Mayhassen, kan dere tegne inn ruta (omgåelsen av Halls hammer og klyveklatringa videre mot St. Midtmaradalstind) fra Lavskard til St. Midtmaradalstind på dette bildet https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2173?

Du Mayhassen hadde jo noen bilder fra turen din i sommer. Kunne vel ikke lagt dem ut på forumet eller sendt dem på mail til meg?

Bjarne: Tror pinaklene er her på bildet. ?? Tar jeg feil?

Se forøvrig: http://www.jotunheimenbilder.no/gallery.php?wm=fullsize.gallery&id=2293 hvor man ser pinaklene på ryggen sør for N. Midtmaradalstind fra Skagastølsbandet.

post-3251-133474610463_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne eller Mayhassen, kan dere tegne inn ruta (omgåelsen av Halls hammer og klyveklatringa videre mot St. Midtmaradalstind) fra Lavskard til St. Midtmaradalstind på dette bildet https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2173?

Hej Sondre.

Jeg har etter hukommelsen min forsøkt at tegne inn på bildet hvor jeg gikk i 1982.

Alternativt kan du gå opp fra Lavskard til du får peiling på Halls Hammer, deretter snu og gå tilbake og leite opp gallerierne på sørsida av ryggen.

Jeg ville ikke forsøke å klatre opp Halls Hammer - det var nok tøft å rappellere ned den!

post-258-133474610478_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Bjarne. Du antar at klatringen opp igjen fra galleriene opp en renne er rundt grad 2-3. Men når en er oppe på eggen. Hvordan er det videre til toppen. Må man omgå den siste bratta til høyre, før toppen?

Har gått opp og ned flerr ganger mellom Hall's Hammer og toppen av St. Midtmaradalstind. Det er bare å gå rett på, men enkelte sted skal hendene brukes litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg en dag får tid, skal jeg legge ut noen bilder fra turen.. kan love deg inne 09 da :)

Legger ved et par bilder slik at du ser hvor disse pinaklene står Bjarne

Hej Mayhassen, takk for bildene. Jeg skjønner pinaklene er heil th. på bildet: fra bandet.jpg

På bilde IMG_0630.jpg kjennes det noe løst, men skjønner pinaklene kan omgåes på baksida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette bildet ( https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=7229 ) i Atomsildas rapport https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=71906 ser man pinaklene fra Østre Ringstind.

Takk til Mayhassen og Sondre. Interessen min utspringer av jeg har leket litt med tanken om å gå fra Stølsmaradalen til Turtagrø, over Midtmaradalstindane og Dyrhaugstindane.

Men er ikke sikker på én dag rekker til de 30 km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en fullt mulig etappe det Bjarne, men kort er det ikke! En sparer jo tid om man går uten tau. Har lekt litt med tanken selv om et par somre, å gå fra Turtagrø til Stølsmaradalsbu over Dyrhaugs- og Midtmaradalstindane. Neste dag returnere gjennom Midtmaradalen og Skagastølsdalen til Turtagrø. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en fullt mulig etappe det Bjarne, men kort er det ikke! En sparer jo tid om man går uten tau. Har lekt litt med tanken selv om et par somre, å gå fra Turtagrø til Stølsmaradalsbu over Dyrhaugs- og Midtmaradalstindane. Neste dag returnere gjennom Midtmaradalen og Skagastølsdalen til Turtagrø. :shock:

Midtmaradalsryggen er flott å gå, men du må ned ved Snørestødet, hvor det blir sti (skal finnes da det er veldig mye bjørk og kratt der).

På tilbaketuren må du ned Skagastølsbreen, som øvst ved Bandet har en bregleppa. Det er vanskelig å si noe konkret om forholdene, da det forandre seg fra år til år.

Det anbefales derfor å ha med stegjern. Skagastølsbreen er lett å gå, men noen ganger kan det være veldig glatt på blåisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.