Gå til innhold
  • Bli medlem

nye telemarkski og bindinger


Stian J

Anbefalte innlegg

Har et par Fischer big stix 69 med rottefella 75mm binding og scarpa plast sko nå men etter noen turer i pudder føler jeg at skia er for smal og har for lite tupp til å klare å få skikkelig flyt i løssnøen, så jeg vurderer da å kjøpe et par nye ski og bindinger som passer skoene jeg har fra før av.

har søkt litt på forumet men kunne ikke finne noen tråder der det var tatt opp akkurat dette, så jeg lurer da på om det er noen som kan komme med noen gode tips til ski og bindinger. Dette er min første sesonge med toppturer så er enda litt blank på hva som finnes der ute og hva som er bra!

Big stix`ene blir jeg fortsatt å bruke i aplinanlegg da de fugerer topp i preppa løyper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har handlet meg et par ny i ski i går og det var Völkel Mantra.

Dette skal vist være en ski som skal fungere på mange typer underlag, selv har jeg alltid hatt en ski

til bakke og en til off-pist. Dette er noe jeg har blitt litt lei derfor skal jeg teste ut denne og se om det finnes en god kombi ski.

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par Black Diamond havoc som jeg syntes virker bra som all over ski. Har ikke noe grunnlag i forhold til andre ski, men for meg funker det greit. Merker at de ikke sitter helt topp når det er hardt i bakken, kan tenke meg det er bedre med en stivere og smalere ski. I store mengder løs pudder flyter de kanskje litt dårlig også, ellers er det bare min teknikk (veldig sannsynlig) Men siden du uansett skal ha de andre som bakkeski kan du vel kjøpe noen breiere.

Bindinger har jeg black Diamond s O1 med gåfunksjon noe jeg mener er helt nødvendig på topptur. Når du først har vendt deg til deg vil aldri gå tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at type ski ikke har så mye å si, så lenge de er brede nok til å få flyten i pudderet. Det som jeg syns eg viktigst er bindingen! At denne er stiv, og tåler en vridning her og der er essensielt for meg for å holde balansen. Dette avhenger jo selvsagt også av skoen.

Personlig har jeg Dynastar legend 4800 ski, rottefella r8 bindinger og scarpa t2 støvler. Dette fungerer veldig bra, selv om skiene er litt korte for meg..

-steira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Völkel Mantra går til alt og er en rå ski. Har testet disse med NTN bindinger siden juletider og er svært fornøyd. Nå er G3 feller kjøpt og tilpasset, så jeg gleder meg til å få testet dette på topptur. Skal du gå mer topptur enn ren skikjøring bør kanskje en lettere binding vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.