Gå til innhold
  • Bli medlem

Camelbak om vinteren


Henrikp

Anbefalte innlegg

1 time siden, Mareng skrev:

Sikkert grei løsning å ha den på magen. Men siden jeg allerede bruker ryggsekk hadde det vert greit å kunne ha den i ryggsekken. Det virker som det mest praktiske.

Så det jeg lurer på er om noen har erfaring med hvor lenge dette holder seg flytende, når posen ligger mot ryggen i ryggsekken?

I teltet tar jeg utgangspunkt i at den må tømmes eller ligges i varm sovepose.

Problemet med å ha den på ryggen er som regel ikke at posen fryser så lenge du er i bevegelse, men at slangen fryser. Aldri prøvd i spesielt kaldt vær, men funker nok noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, uteturen skrev:

Problemet med å ha den på ryggen er som regel ikke at posen fryser så lenge du er i bevegelse, men at slangen fryser. Aldri prøvd i spesielt kaldt vær, men funker nok noen timer.

Ok, skjønner.
Slangen har jeg klart å holde frostfri på lange marsjer i -10 om jeg holder den opp og klemmer på ventilen (da renner vannet tilbake), og putter enden ned i kraven/hetten slik at ikke munnstykket fryser.

Får teste ut dette litt mer til vinteren. Synd at Camelbak Antidote smaker så mye plast, men det har jeg ikke klart å gjøre noe med.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camelbak i sekk, inn mot ryggen for "varme" fra kroppen og stæsj på sider og bak camelback i sekk for isolasjon. 

På slangen har jeg neoprentube for isolasjon som går hele veien inn i sekken, med ståltråd innvendig for å kunne bøye til slangen i posisjonen jeg ønsker. Blåser allid(*) tilbake vannet fra slange til sekk.

*Kun de få gangene jeg har glemt å blåse tilbake vann fra slange har jeg opplevd ising i drikketuten.  De gamle tutene med kun rørovergang til gummitut var litt enklere å tine med munnen enn de nyere med lukkeventil.

Så lenge jeg har husket å blåse vann tilbake i sekken og er i aktivitet med sekken på ryggen så har jeg aldri endt opp med frosset drikkevann, selv godt med på tyvetallet med blå grader.

Mellom tretti og førti minus har jeg ikke gått med drikkepose. Ved lenge opphold/kulde hvor man tar på seg tykk dunjakke ville jeg hatt drikkeposen innenfor dunjakken.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke lengre drikkeblære. Litt fordi dersom man glemmer rutinen med å tømme/blåse ut røret så har man plutselig ikke tilgang på vann lengre, og fordi det er så fryktelig knotete og grisete å fylle på. Og smaken er ikke minst mye dårligere enn på andre flasker. Har hatt noen ublide opplevelser med dette.

Egentlig har jeg heller aldri hatt behovet for å bære så utrolig mye vann på ryggen. På vår, sommer og høst er det stort sett god tilgang på flytende vann, og på vinteren vil jeg storsett ha varmt vann på termos/termoflaske. 

Blæren er derfor bare i bruk på topptur, men jeg har begynt å gå bort fra det også. Det er også svært dumt å fylle noe annet enn vann på (f.eks. saft), og på krevende turer synes jeg det er godt med litt søt drikke innimellom alt vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg bruker ikke lengre drikkeblære. Litt fordi dersom man glemmer rutinen med å tømme/blåse ut røret så har man plutselig ikke tilgang på vann lengre, og fordi det er så fryktelig knotete og grisete å fylle på. Og smaken er ikke minst mye dårligere enn på andre flasker. Har hatt noen ublide opplevelser med dette.

Egentlig har jeg heller aldri hatt behovet for å bære så utrolig mye vann på ryggen. På vår, sommer og høst er det stort sett god tilgang på flytende vann, og på vinteren vil jeg storsett ha varmt vann på termos/termoflaske. 

Blæren er derfor bare i bruk på topptur, men jeg har begynt å gå bort fra det også. Det er også svært dumt å fylle noe annet enn vann på (f.eks. saft), og på krevende turer synes jeg det er godt med litt søt drikke innimellom alt vannet.

Jeg hadde egentlig sluttet jeg og, men lurte på om jeg skulle begynne igjen.

Dagens løsning er en svensk feltflaske på 0,65 liter, med neoprentrekk. Denne har jeg en karabinkrok på og henger den nederst på skulderstroppen. Da glir den ned til hoftebeltet og henger ute av veien og lett tilgjengelig. MEN da fryser vannet etterhvert, så da putter jeg den i brystlommen på jakken. Siden flasken har flat form passer den fint i lommen. MEN da stjeler den skifellelommen min, og den brystlommen skulle jeg gjerne hatt. Dessuten synes jeg 0,65 liter er for lite drikke, og det er ikke å fristende å stoppe i dårlig vær for å etterfylle med snø og varmt vann fra thermos under marsj, det er tiltak, spesielt i dårlig vær.

En større flaske vil bli for stor å ha i brystlommen.

En 1 liters Nalgene flaske kan kanskje henge i thermotrekk i hoftebeltet, men jeg ser for meg at det potensielt kan bli litt "dinglete".

Hvordan løser du drikke på vinteren? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Camelbak i ryggsekken på vintertur med temperatur på mellom 15-20 kuldegrader. Drikkesystemet som jeg har er noe som kalles Stoaway og har et isolerende neoprenetrekk på blære og slange. Vannet holdt seg flytende hele dagen på en 8-10-timers dagstur. Fylte på med kokende vann før turen. Blåste tom slangen og munnstykket hold jeg innenfor klærne. Det du kan gjøre om du ikke har isolert blære er å pakke den inn i en genser eller lignende. Slangen går det nok bra med så lenge den er tom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er upraktisk med vannflasker ol. under klærne eller hengende og dingle fra en stropp eller et belte. Under mars synes jeg det er best med drikkeblære i sekken og slange til å drikke fra. Et isolerende trekk er nevnt og funker bra i moderate temperaturer. En metode som jeg har prøvd et par ganger med godt resultat i sterk kulde, (20-25 minus) er å tape fast en sånn kjemisk håndvarmer til drikkeblæra. De holder i flere timer og er rimelige.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Snøugla skrev:

Jeg har brukt Camelbak i ryggsekken på vintertur med temperatur på mellom 15-20 kuldegrader. Drikkesystemet som jeg har er noe som kalles Stoaway og har et isolerende neoprenetrekk på blære og slange. Vannet holdt seg flytende hele dagen på en 8-10-timers dagstur. Fylte på med kokende vann før turen. Blåste tom slangen og munnstykket hold jeg innenfor klærne. Det du kan gjøre om du ikke har isolert blære er å pakke den inn i en genser eller lignende. Slangen går det nok bra med så lenge den er tom. 

Takk for tips :)

Jeg har prøvd med kokende vann i min camelbak, lot det avkjøle ett par minutter. Meningen var bare å prøve, for å se hva den tåler før jeg prøver på tur. Kjipt å sprekke blæren på tur.

Det som skjedde med min var at midtveggen som holder posen sammen, den som skal hindre at blæren blir en stor ball, løsnet... Nå er det jo ingen problem å helle pisslunkent vann i blæren på tur i stedet, for å unngå slikt, men så varmt vann fungerte ikke på Camelbak Antidote ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mareng skrev:

Jeg hadde egentlig sluttet jeg og, men lurte på om jeg skulle begynne igjen.

Dagens løsning er en svensk feltflaske på 0,65 liter, med neoprentrekk. Denne har jeg en karabinkrok på og henger den nederst på skulderstroppen. Da glir den ned til hoftebeltet og henger ute av veien og lett tilgjengelig. MEN da fryser vannet etterhvert, så da putter jeg den i brystlommen på jakken. Siden flasken har flat form passer den fint i lommen. MEN da stjeler den skifellelommen min, og den brystlommen skulle jeg gjerne hatt. Dessuten synes jeg 0,65 liter er for lite drikke, og det er ikke å fristende å stoppe i dårlig vær for å etterfylle med snø og varmt vann fra thermos under marsj, det er tiltak, spesielt i dårlig vær.

En større flaske vil bli for stor å ha i brystlommen.

En 1 liters Nalgene flaske kan kanskje henge i thermotrekk i hoftebeltet, men jeg ser for meg at det potensielt kan bli litt "dinglete".

Hvordan løser du drikke på vinteren? :)

Jeg går mest på toppturer. Og da har jeg bare flaske i sekken. Sist hadde jeg nalgene i termotrekket dinglende fra hoftebeltet. Var bare -2, så kan ikke gå god for den i iskalde forhold.
På sist pulktur hadde jeg termos i sekken. Det var bare tøys, for vannet var altfor varmt til å drikkes fort. Og det endte opp med at jeg drakk altfor lite.
Planen neste (pulk)tur er 1L termos, 1L nalgene i trekk. Så fyller jeg heller varmt vann på nalgene om morgenen, og ved lunsj. Ellers supplerer jeg med varmt vann fra termos.

Om jeg får behov for å drikke mer enn 2l vann mellom frokost og lunsj så drikker jeg enten for mye, kledd for varmt, eller er i for høy aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg går mest på toppturer. Og da har jeg bare flaske i sekken. Sist hadde jeg nalgene i termotrekket dinglende fra hoftebeltet. Var bare -2, så kan ikke gå god for den i iskalde forhold.
På sist pulktur hadde jeg termos i sekken. Det var bare tøys, for vannet var altfor varmt til å drikkes fort. Og det endte opp med at jeg drakk altfor lite.
Planen neste (pulk)tur er 1L termos, 1L nalgene i trekk. Så fyller jeg heller varmt vann på nalgene om morgenen, og ved lunsj. Ellers supplerer jeg med varmt vann fra termos.

Om jeg får behov for å drikke mer enn 2l vann mellom frokost og lunsj så drikker jeg enten for mye, kledd for varmt, eller er i for høy aktivitet.

Hvordan synes du Nalgene i termotrekket fungerer på hoftebeltet? Er den i veien, er den grei å drikke av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mareng skrev:

Hvordan synes du Nalgene i termotrekket fungerer på hoftebeltet? Er den i veien, er den grei å drikke av?

Den blir fort i veien for stavene/armene om den er for langt på siden, så det beste er å ha det midt foran. Nalgeneflasker er heller ikke så gode å drikke av. Mulig det er munnen min det er noe gale med, men jeg søler som bare det om jeg er litt ivrig. Men den brede tuten er praktisk til alt annet.

Sist drev jeg og tok den ut av trekket hver gang jeg skulle drikke fordi håndtak-stroppen var festet i hoftebeltet. Det var mer styr enn å bare zippe opp, skru opp, og drikke. Karabin i hanken, og kanskje et strikk rundt skulderstroppen skal jeg prøve neste gang. Da er den heller ikke i veien for stav-armene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Prebb skrev:

Nalgeneflasker er heller ikke så gode å drikke av. Mulig det er munnen min det er noe gale med, men jeg søler som bare det om jeg er litt ivrig. Men den brede tuten er praktisk til alt annet.

 

 

Veldig enig men så kjøpte jeg Easy Sipper til Nalgeneflaskene med vid åpning :)
(Men har 2 stk 0,5 liters flasker med smal tut til turbruk også)

https://www.sportsnett.no/kategorier/turutstyr/turkjokken/termoser-og-flasker/produkter/easy-sipper-2632/easy-sipper-div-farger-12151

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Prebb skrev:

Den blir fort i veien for stavene/armene om den er for langt på siden, så det beste er å ha det midt foran. Nalgeneflasker er heller ikke så gode å drikke av. Mulig det er munnen min det er noe gale med, men jeg søler som bare det om jeg er litt ivrig. Men den brede tuten er praktisk til alt annet.

Sist drev jeg og tok den ut av trekket hver gang jeg skulle drikke fordi håndtak-stroppen var festet i hoftebeltet. Det var mer styr enn å bare zippe opp, skru opp, og drikke. Karabin i hanken, og kanskje et strikk rundt skulderstroppen skal jeg prøve neste gang. Da er den heller ikke i veien for stav-armene

 

 

7 minutter siden, tubbs skrev:

Veldig enig men så kjøpte jeg Easy Sipper til Nalgeneflaskene med vid åpning :)
(Men har 2 stk 0,5 liters flasker med smal tut til turbruk også)

https://www.sportsnett.no/kategorier/turutstyr/turkjokken/termoser-og-flasker/produkter/easy-sipper-2632/easy-sipper-div-farger-12151

Nalgene har også disse korkene som skal passe barneflaskene og wide mouth. Dette er fra datteren sin flaske, de er helt potte tette:

IMG_1038.thumb.JPG.692e00c9537476c6b263233f7595ece5.JPG

 

Eller så ser jeg at primus har kommet med thermoflasker som du kan drikke rett fra, i 0,5 og 0,8 liter. Med lunket drikkevann bør ikke det fryse i løpet av en dag. Men det blir også her "wide mouth" åpning, med sølepotensiale:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Prebb skrev:


På sist pulktur hadde jeg termos i sekken. Det var bare tøys, for vannet var altfor varmt til å drikkes fort. Og det endte opp med at jeg drakk altfor lite.
Planen neste (pulk)tur er 1L termos, 1L nalgene i trekk. Så fyller jeg heller varmt vann på nalgene om morgenen, og ved lunsj. Ellers supplerer jeg med varmt vann fra termos.

Jeg smelter snø til middag etter at teltet er kommet opp for kvelden, koker kaffe/te til kvelds, og smelter snø på morgenen. Så thermosen er vel egentlig overflødig for meg også, og det løser jo litt egentlig. Til lunch spiser jeg ikke mat jeg må tilsette vann uansett, det blir noe lett jeg kan ta opp fra lommen.

Så, jeg har mekket meg ett trekk av en bit av ett gammelt sitteunderlag til Light My Fire flaksen min. Denne flasken vil ligge i sekken under marsj, fryser ikke, tåler kokende vann, tåler å fryse. Om natten fungerer den som varmeflaske i soveposen. 0,75 liter (veier det samme som 1 liter Nalgeneflaske, men det har jeg ikke).

IMG_1049.thumb.JPG.d63c8f3ff974cd3a0116c8c2c1533331.JPG

IMG_1050.thumb.JPG.4981f8bd9addb033625b93cf3e61404c.JPGIMG_1051.thumb.JPG.b53d581725f2ae9e3e43c253a9978735.JPG

Denne feltflasken drikker jeg av under marsj, den har liten kork som er bra å drikke av. Den henger fint helt unna veien nede ved hoften bakerst på skulderstroppen til sekken. Den har også en beltehempe på baksiden av neoprentrekket hvis man ønsker å bruke denslags, solid kvalitet fra det svenske forsvaret. Er det veldig kaldt er den ikke større enn at den kan ligge i brystlommen på jakken, henge i brystreimen og ned i jakken eller henge i snor rundt halsen (alt etter hva man foretrekker). Da fryser den ihvertfall ikke. Denne fungerer også som varmeflaske om natten med neoprentrekket. 0,65 liter:

IMG_1052.thumb.JPG.8894d867f14d81b3fdd7c415ca987ec3.JPG

Nå har jeg spart inn vekten av en thermos. Jeg fordrar ikke å sitte i teltet med en liten brettekopp og drikke kaffe/te, og med denne vektsparelsen kan jeg tillate å dra med meg en Lifeventure kopp. Nå slipper jeg mer søl i teltet. Kakaoen og honningen kan ristes inn i drikken, og jeg fyller den med fersk kaffe/te før mars slik at jeg når som helst kan drikke noe varmt og godt underveis uten å helle over i små kopper fra en thermos og røre inn kaffepulver i vinden. 0,3 liter:

IMG_1053.thumb.JPG.16ce9a09dd87d5cca2eea8f98bfe0a82.JPGIMG_1054.thumb.JPG.d7d71d2116515e0b3be6edda5a50deb6.JPG

I tillegg så kan jeg spè på med litt snø til det varme vannet underveis. Har jeg feltflasken i brystlommen eller under jakken kan jeg også smelte litt snø på den måten. Da har jeg 1,7 liter pluss evt. snø jeg sper på med, til selve forflytningen. Trenger jeg mer kan jeg alltids erstatte lifeventureflasken til noe som er større enn 0,75 liter.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttar Nalgeneflaske med thermotrekk, som eg etterfyller frå termos.

1 l for stor i beltet, så den ligg fremst i pulken lett tilgjengeleg. 

Om eg har behov for å flaske på beltet nyttar eg 0,5 l. 

Har også ofte themokopp med isolasjonstrekk for the, som eg lagar klar på morgonen, då har eg passe temp the under "tipausa". 

Lagar til att denne etter lunsj, så har eg til "topausa" eller medan eg driv etablering av camp. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjell på termokopper, men jeg syntes ikke Lifeventure koppene mine holdt lenge nok på varmen på vinteren.

Jeg har derfor "konvertert" til Thermos Light&Compact 0.35l. Jeg har testet hvor godt den holder på varmen. Vannet var 72° etter 5 timer liggende ute i -6. Noe som er meget bra.

Jeg har funnet en kopp som fungerer fint sammen med den. Det er Sea to Summit Delta Mug, det er kun en "enveggs" kopp i litt tykk plast, men den har akkurat passe varmetap siden vannet strengt tatt er for varmt når det helles i koppen. Siste skvetten synes jeg ikke blir for kald heller. Det som er greit er at koppen er finfin til å varme fingrene på samtidig.

thermos-light-compact-0-35-l.thumb.jpg.fa42b56d610ea2d8fff6b8f51e635e51.jpg

sea-to-summit-delta-mug.jpg.d423be781ee9d0221118dd10c868039c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Thermokopp er obligatorisk på vinteren. Vekt driter jeg i med pulken. I brettekopp er jo kaffen kald i det den møter koppen. Har en koppholder i skulderstroppen. Ikke overraskede kjøpt fra junaiten. Landet hvor de elsker koppholdere.

Jeg går stort sett med sekk jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Omnilite skrev:

Det er nok forskjell på termokopper, men jeg syntes ikke Lifeventure koppene mine holdt lenge nok på varmen på vinteren.

Jeg har derfor "konvertert" til Thermos Light&Compact 0.35l. Jeg har testet hvor godt den holder på varmen. Vannet var 72° etter 5 timer liggende ute i -6. Noe som er meget bra.

Jeg har funnet en kopp som fungerer fint sammen med den. Det er Sea to Summit Delta Mug, det er kun en "enveggs" kopp i litt tykk plast, men den har akkurat passe varmetap siden vannet strengt tatt er for varmt når det helles i koppen. Siste skvetten synes jeg ikke blir for kald heller. Det som er greit er at koppen er finfin til å varme fingrene på samtidig.

thermos-light-compact-0-35-l.thumb.jpg.fa42b56d610ea2d8fff6b8f51e635e51.jpg

sea-to-summit-delta-mug.jpg.d423be781ee9d0221118dd10c868039c.jpg

Lifeventurekoppen har ett "oppbevaringskammer i lokket". Eller så er det bare ett sted hvor enveisventilen kan suge inn luft i tilfelle væsken/luften i koppen blir kald og på den måten unngå vakum. Helt unødvendig tror jeg.

Koppen tåler uansett å bli fyllt halvfull med kokende vann og ristes, da blir det bra trykk, og er en av måtene jeg "tester" koppene på.  Det var vel noen eldre kopper som hadde dårlige lokk har jeg hørt.

Det beste med koppen er at du kan skru på lokket når som helst og putte den i lommen, sekken eller bare legge den fra deg på bakken når du fisker fram en ny sjokolade uten å søle.

Men til poenget mitt: legg litt bomull eller tørkepapir løst i oppbevaringskammeret i lokket, så holder den litt lengre på varmen.

Jeg har Light and Compact i 0,5 og 1 liter selv, de holder klart bedre på varmen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

 Det var vel noen eldre kopper som hadde dårlige lokk har jeg hørt.

Jeg skal prøve å legge noe i tomrommet i lokket for å se om den holder lengre på varmen.

Jeg hadde forøvrig 2 Lifeventure kopper der lokket "poppet av" med litt trykk, eller hvis jeg skrudde for hardt gikk gjengene over. Det så ut som det manglet en omdreining på gjengene. Sendte en melding fra hjemmsiden til Lifeventure og de sendte meg 2 nye lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Omnilite skrev:

Jeg skal prøve å legge noe i tomrommet i lokket for å se om den holder lengre på varmen.

Jeg hadde forøvrig 2 Lifeventure kopper der lokket "poppet av" med litt trykk, eller hvis jeg skrudde for hardt gikk gjengene over. Det så ut som det manglet en omdreining på gjengene. Sendte en melding fra hjemmsiden til Lifeventure og de sendte meg 2 nye lokk.

Prøv det, kanskje det blir "godt nok"? :)

Men de kan uansett ikke måle seg med thermosen din hva angår å holde best mulig på varmen ;)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom G-Max i Oslo sentrum i helgen, og kjøpte thermodrikkeflaske i julegaver til et par stykker. De så veldig fine ut. Størrelsen på tuten var mellom vanlig flaske og termos, og de skal ha ganske bra isolering. Skal kunne brukes til både varmt og kaldt.

Jeg finner dem ikke på nettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg var innom G-Max i Oslo sentrum i helgen, og kjøpte thermodrikkeflaske i julegaver til et par stykker. De så veldig fine ut. Størrelsen på tuten var mellom vanlig flaske og termos, og de skal ha ganske bra isolering. Skal kunne brukes til både varmt og kaldt.

Jeg finner dem ikke på nettsidene deres.

Er de helt tette? Slik at de kan ligge i sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Mareng skrev:

Er de helt tette? Slik at de kan ligge i sekken?

Ikke testet, bare kjøpt som gave. De hadde veldig dyp og solid skrukork, som en termos, så jeg ville stolt på å ha dem i sekken. Vurderer å kjøpe en selv.

Lignet på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Tessatroll said:

Nyttar Nalgeneflaske med thermotrekk, som eg etterfyller frå termos.

1 l for stor i beltet, så den ligg fremst i pulken lett tilgjengeleg. 

Om eg har behov for å flaske på beltet nyttar eg 0,5 l. 

Har også ofte themokopp med isolasjonstrekk for the, som eg lagar klar på morgonen, då har eg passe temp the under "tipausa". 

Lagar til att denne etter lunsj, så har eg til "topausa" eller medan eg driv etablering av camp. 

 

Bruker samme prinsipp på mine vinterturer. På morgen før leir brytes så fylles en thermos med varmt vann, den legges i beddingen på pulken. Så fylles en nalgene med thermotrekk, den legges nedi soveposen i beddingen. Dette fungerer veldig greit og er nok drikke for en dagsmarsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.