Gå til innhold
  • Bli medlem

topptur med twintip på ryggen


hower

Anbefalte innlegg

hei.

jeg er uerfaren og lite fjellvant. har vokst opp med turer i skog og mark men aldri noe særlig på fjellet og da er det vel viktig og rådføre seg litt før man drar på tur. det jeg lurer på er da om noen har noen gode forslag til fjell man kan gå opp på for så å kjøre ned igjen på ski:) det er en drøm jeg har og som skal realiseres, og jeg kommer garantert ikke til å nøye meg med ett fjell.

siden jeg bor i gjøvik lurer jeg på om det er noen som har gode forslag til hvor min første tur kan gjennomføres og hva jeg trenger og ha med meg, og tenke på når jeg legger ut på tur.

er godt trent, så det skal ikke stå på fysikken;)

mvh. Håvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spåtind på Synnfjell er ikke så langt fra Gjøvik og er en enkel topp som kan gi variert og morsom nedkjøring. Ellers er jo Tyin full av morsomme turer (gikk toppturer der i helgen og STORkoste meg i 20 cm pudder) På utstyrsfronten finner du mye god info hvis du søker litt rundt her inne eller på friflyt.no. Anbefaler deg og gå sammen med noen da det er ganske stor skredfare i fjellet for tiden. Må du gå alene får du holde deg i noe slakere terreng som ikke gir like festlig nedkjøring, men fortsatt masse turglede å hente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal nok ikke gå alene nei så det skal ikke være noe stress. har også en sånn skredbrikke i jakka da, men man må vel ha noe for å søke med også skal det funke særlig bra! hehe.. er det dyrt forresten? sjekker det ut litt nå. til helga blir det enkelt og tar turen til kvitfjell. noe å se frem til. så får håpe været er med oss!:lol: har vel det meste av varme klær og sånn da, men jeg tenker på enkeltting som er kjekt og ha i sekken når man er ute på fjellet jeg da. foruten kart og kompass;) og noe som lager varme.

takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal nok ikke gå alene nei så det skal ikke være noe stress. har også en sånn skredbrikke i jakka da, men man må vel ha noe for å søke med også skal det funke særlig bra! hehe.. er det dyrt forresten? sjekker det ut litt nå. til helga blir det enkelt og tar turen til kvitfjell. noe å se frem til. så får håpe været er med oss!:lol: har vel det meste av varme klær og sånn da, men jeg tenker på enkeltting som er kjekt og ha i sekken når man er ute på fjellet jeg da. foruten kart og kompass;) og noe som lager varme.

takk for svar.

Skredbrikka kan kanskje hjelpe deg i sentrale strøk i alpene. Synes det rett og slett er litt skremmende at noen legger sikkerhet i denne. Det du må ha er skredsøker, som koster fra 2500. Pluss spade-søkestang. Og viktigst av alt, du bør vite hva du driver med, ta et skredkurs og kjøp "skredfare" av markus landro. Skal du utstyres skikkelig så regn med en del høvdinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse brikkene er veldig falsk sikkerhet ja. I Norge finnes kun to sendere som klarer å finne disse brikkene, plassert i Voss og Røldal skisenter. Sånn som jeg har forstått det må du ha en spesiell type søker som sender og mottar samme signalet for å finne brikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse brikkene er veldig falsk sikkerhet ja. I Norge finnes kun to sendere som klarer å finne disse brikkene, plassert i Voss og Røldal skisenter. Sånn som jeg har forstått det må du ha en spesiell type søker som sender og mottar samme signalet for å finne brikken.

Hvis det her siktes til Recco-brikker så er dette feil. De aller fleste alpinanlegg i norge har søker for å finne recco-brikker (sluttede kretser(?)) i tillegg har en del luftambulanser og Hjelpekorps søkere. Mener å huske at Oppdal Røde kors har en. De alpinanleggene som har Recco-søkere har ofte plakater/skilt som varsler om dette ved inngang til heiser o.l.

Hvis jeg ikke husker helt feil så koster de rundt 20k og finner ikke bare brikker, men lokaliserer også kamera, mobiltelefoner og annet elektronisk utstyr.

Dette er uansett ingen unnskyldning for å ikke ha med seg spade, søkestang og evt sender/mottaker, da det er kameratredningen som er den viktigste ved søk i skred, når hjelpekorps og annet hjelpepersonell er på plass er det ofte for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse brikkene er veldig falsk sikkerhet ja. I Norge finnes kun to sendere som klarer å finne disse brikkene, plassert i Voss og Røldal skisenter. Sånn som jeg har forstått det må du ha en spesiell type søker som sender og mottar samme signalet for å finne brikken.

Sånne sendere har sikkert en misjon dersom noen blir tatt av ras rett ved disse skianlegg. Redningsmannskapene bør heller ikke bruke for lang tid fra raset går til de er fremme med utstyret. Kjører man offpiste, og det gjør man gjerne dersom man blir tatt av ras, kan det gå veldig lang tid før utstyret er på plass. Deretter må vedkommende faktisk lokaliseres og så graves frem. Jeg husker ikke sannsynligheten for å overleve ettersom minuttene går, men dersom ikke utstyret er på plass relativt raskt vil det nok dessverre være game over for de fleste.

Det er fælt å si det men den kanskje mest praktiske bruken av disse brikker her i Norge er til å finne liket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. skal i allefall ta med spade og søkestang da. det koster i allefall ikke mange "høvdingene". og når jeg skal ut skal jeg nok gå med en gruppe andre. men skal ha med utstyr sånn at risikoen for å overleve ett eventuelt ras øker. Er en Reccobrikke jeg har i jakka mi ja! høres jo litt ulogisk ut at Bergans legger de dit om de bare skulle funke på sentrale strøk i alpene. hehe. men som dere sier så er man jo ikke trygg om man blir tatt offpiste. men skredkurs hadde nok vært en ide! holdes ofte? når og hvor? hehe..

noen steder man kan sjekke åssen skredfaren er på fjellene? hvor på fjellet det er tryggest og kjøre ned osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. skal i allefall ta med spade og søkestang da. det koster i allefall ikke mange "høvdingene". og når jeg skal ut skal jeg nok gå med en gruppe andre. men skal ha med utstyr sånn at risikoen for å overleve ett eventuelt ras øker. Er en Reccobrikke jeg har i jakka mi ja! høres jo litt ulogisk ut at Bergans legger de dit om de bare skulle funke på sentrale strøk i alpene. hehe. men som dere sier så er man jo ikke trygg om man blir tatt offpiste. men skredkurs hadde nok vært en ide! holdes ofte? når og hvor? hehe..

noen steder man kan sjekke åssen skredfaren er på fjellene? hvor på fjellet det er tryggest og kjøre ned osv.

Hei!

Du har nok ikke noen særlig bedre sjanse for å overleve skred selv om du tar med spade og søkestang!

Når man begynner å kjøre offpiste mener jeg at man har et ansvar overfor hverandre.

Det å legge ut et par lapper på sender/mottaker er lite å betale for å redde livet til en kompis, eller eventuelt selv bli reddet.

I tillegg til å kjøpe utstyret må du selvfølgelig trene på å bruke det.

Nytter ikke å komme med den kuleste søker`n og så ikke vite hvordan den brukes!

Ellers var det et godt tips her oppe om å kjøpe "skredfare" boka av Markus Landrø.

Der står mye info om skred og hvordan unngå dem.

Håper du får fine turer i fremtiden!!

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne skredkurs hver helg, det er jeg sikker på. I hvert fall holdes de ofte på oppdal.

Sender/Mottaker er et must for ferdsel i skredfarlig terreng, du vil ikke ha bruk for spade og stang om du ikke har søker. Men du skjønner mer av det når du leser "Skredfare." Grav hverandre ned, øv på å kjenne på hverandre med søkestanga. Du vil ikke lete etter noen med søkestang, bare bekrefte et funn og hindre unødig graving.

Skredfaren i fjellet står det litt om på YR, men du må vurdere selv hele tiden. Ikke stol på andre, du bør være i stand til å vurdere selv. Se video av skred. Lær deg å måle bratthet kjapt, pugg alarmtegnene. De første turene dine bør du skrive ut tabell for vurderingene du gjør underveis for å komme inn i tankegangen. Så gjelder såklart vanlige fjellvettregler også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.