Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun fra levende fugler


Salmo Salar

Anbefalte innlegg

Tv programmet Kalla fakta på tv4 har avslørt at dunprodusenter i østeuropa og Kina plukker duna av levende fugler. Fuglene plukkes opp til fire ganger før de avlives. Dette er dyremishandling av verste sort. Duna eksporteres til produsenter av dyner, soveposer og bekledning over det meste av verden.

Noe sånt vil ikke jeg være med på å støtte så min neste sovepose vil være kunstfiber og ullgenseren vil ligge i sekken istedenfor dunjakka.

Dere kan lese om saken på tv4 tekst side 110.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånt er det vel igrunnen med alt produsert i asia..

Lav toleranse for miljøgifter, utslipp, forurensning, ressursbruk og dyrevennlighet er alle stikkord som peker dithen... Så det er meget med saker man ikke kan kjøpe hvis man virkelig vil stå imot det motsatte bildet av hva vi blir lært av media og organisasjoner å leve etter.

Dèt sagt, så synes jeg det er vårt alles ansvar å legge press på importørene til å videre legge press østover for å forandre dagens situasjoner. Å la være å kjøpe produkter som vi vet med sikkerhet eller under sterk mistanke er produsert under ikkeholdbare forhold er en god start, pengeflyten kontrollerer det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan det være flere Norske produsenter som ikke har rent mel i posen? Iom at de fleste produserer produktene sine i nettopp Asia?

Husker godt den saken med Ullvang, bildene av sauer med blodig bakpart er ikke lett å fortrenge.

Vi har muligheten til å forandre mye, men er vi villige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mishandlede sauer i forbindelse med ullproduksjon? Her kan du godt utdype litt? Jeg har på ingen måte satt meg inn i ulldistribusjon, produksjon og behovslevering men jeg hadde den oppfatning av at det var oppegående norske og new zealandske \ australske bønder som hadde hovedandelen i Norske produkter 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv programmet Kalla fakta på tv4 har avslørt at dunprodusenter i østeuropa og Kina plukker duna av levende fugler. Fuglene plukkes opp til fire ganger før de avlives. Dette er dyremishandling av verste sort. Duna eksporteres til produsenter av dyner, soveposer og bekledning over det meste av verden.

Noe sånt vil ikke jeg være med på å støtte så min neste sovepose vil være kunstfiber og ullgenseren vil ligge i sekken istedenfor dunjakka.

Dere kan lese om saken på tv4 tekst side 110.

Så en kort reportasje på TV2-nyhetene om saken også (nå i kveld). Der ble det ble nevnt at bl.a. Jysk sengetøylager (som har butikker i Norge) importerer dun fra levenderibba gjess, ...så Jysk bør man holde seg unna ved kjøp av dunprodukter. Har nettopp blitt medlem av Dyrevernalliansen www.dyrevern.no , så jeg tror jeg muligens tipser dem om saken. I første omgang så kunne det kanskje blitt sendt et brev til Jysk og gjort de oppmerksom på at folk reagerer på dette.

Kattugla

PS Nå har jeg iallefall sendt Dyrevernalliansen en mail og tipset dem om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.