Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kan yr.no bomme med 10 grader?


Erik

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

For det første sier du at de ikke har evnen til å lage værmeldinger for vanlige folk, og at dersom de var ærlige om dette måtte de kutte ut værmeldingen. Da er de ikke mye verdt.

Det har jeg aldri sagt om værmeldingen generelt. Jeg har spesifikt kommentert de detaljerte varslene du finner på yr.no, og hvilke utfordringer som det gir å presentere så detaljerte varsler UTEN noen form for usikkerhetsantydning. Dette er dels et teknisk problem, men først og fremst et presentasjonsmessig problem.

Denne nyansen går deg enten totalt hus forbi, eller du velger bevisst å ignorere den fordi det er morsommere å lire av seg en a4-sider med spydigheter og trakkasering.

Hva fagets status for øvrig angår - du kan du jo prøve å holde styr på treffsikkerheten til detaljvarselet fra yr.no. Noter hva somer bra og hva som er dårlig. Jeg tror du vil få deg en liten overraskelse. Det er ikke uten grunn at VELDIG mange i Skandinavia aktivt bruker denne tjenesten og skryter den opp i skyene.

Men - du har åpenbart bestemt deg for at siden yr.no ikke er PERFEKT så er den totalt verdiløst. Verden er langt fra perfekt - skal vi legge ned den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel få vitenskaper som må hanskes med så mange variabler som meteorologien. Man melder det beste man klarer ut fra de data man klarer å fremskaffe. De har aldri påberopt seg å kunne forutsi været nøyaktig.

Jeg synes det er en smule underlig at folk blir så sinna på Yr. Den tjenesten har gjort at jeg i alle fall får mye bedre værprognoser enn jeg noen gang har fått tidligere. Men jeg pakker ikke sekken etter værmeldingen. Den pakker jeg etter sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel få vitenskaper som må hanskes med så mange variabler som meteorologien.

Det samme gjelder for klimaforskningen, men der er man tilsynelatende 99,9 % sikre til enhver tid... :)

Det er noe som skurrer - veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værmelding er nå egentlig til for pyser.

Alle de gangene Gislefoss har meldt kooooooling, så har det bare vært en flau bris.

Har hendt flere ganger at turkompizzer ikke blir med på tur pga usiikre meldinger.

Så har vi fått fjellet for oss selv i kanonvær. He..he........ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et tafatt svar på mitt eminente innlegg. Seier på knock out til undertegnede.

Dersom seier måles i spaltemeter og spydigheter så vinner du overlegent.... Seieren er MIN, så det så! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber på norefjell hver eneste dag, og yr.no stemmer som regel perfekt, men forrige uke (uke21) bommet de kraftig hele uka.. men det er første gangen jeg har sett at de har hatt feil siden jeg begynte på norefjell i september...klart det er LITT feil av og til, men ikke snakk om veldig store avvik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder for klimaforskningen, men der er man tilsynelatende 99,9 % sikre til enhver tid... :roll:

Det er noe som skurrer - veldig.

Det er vel strengt talt ikke klimaforskerne som er så sikre.. Men de som leser rapporter og skriver

aviser :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vart moro å fått en fra smhi eller yr eller lignende å fortelle hvorfor det er så vanskelig å melde riktig vær.

vet om att det hele handler om luft trykk, luft strømmer, havtemperatur men hva ellers?

det kan isf gi oss som er litt mistenksome på værmelding å skjønne litt hvilke utfordringer de som melder vær har.

det er ønskelig med 100% prikk på værmeldingen men det virker som att det ikke går akkuratt nå med dagens teknikk.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert et bra sted å begynne? http://www.yr.no/1.3362862

Mer spesifikt, artiklene det lenkes til under overskriften "Disse svakhetene vet vi om på varslene i yr.no".

Ellers er det en del bøker for dem som vil lære seg litt om meteorologi uten at det kreves dypere forståelse av fysikk og matematikk. Jeg anbefaler for eksempel Siri Kalvigs "vær og uvær", men den kom ut i 2000 og kan være vrien å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
.

Det var ikke så værst av yr å bare bomme på kuldegradene med 100 %

En gang hjemme meldte de -2 kuldegrader, men det ble -10. En bom på 500 %.................. :-)

Ettersom det absolutte nullpunkt er -273,15 grader var ikkje bommen på 500 %, men på 3 prosent. Slik sett er det Dag-G som bommer mest, nemleg med 16 667 prosent... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det absolutte nullpunkt er -273,15 grader var ikkje bommen på 500 %, men på 3 prosent. Slik sett er det Dag-G som bommer mest, nemleg med 16 667 prosent... ;-)

.

Minner meg om læreren som sa at oppmøtet til timen var på 80 %.

"Viste ikke at vi var så mange i klassen", sa glupingen..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å treffe når det er så store lokale forskjeller som det faktisk kan være mange steder, det gjelder yr, NRK og alle andre.

I går hadde jeg - 25 her hjemme. 5 minutter / 85 høydemeter ned til jobb, og der var det -35. Dette gjentar seg hver gang det er sprengkaldt, høydemetrene kan ha utrolig mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ifølge yr og storm skal det være henholdsvis 14 og 13 minusgrader her no.

Graderstokken viser 30.....

Det er store lokale variasjoner ja. Når man sitter og kjører bil i slike værforhold som det er nå får man virkelig et bilde på hvordan tempen varierer fra sted til sted. En plass kan det være minus 30 mens det 1 km bortenfor er minus 20. Man kan ikke forvente at yr skal ha med alle lokale variasjoner - som kan skyldes en elv, eller en innsjø e.l. eller rett og slett at det er et kuldehøl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper oppatt denne.

Ifølge yr og storm skal det være henholdsvis 14 og 13 minusgrader her no.

Graderstokken viser 30....

Ikkje mykje inversjon å skulde på heller no....

Du har alltid bakkenær inversjon under sånne forhold. Temperaturen stiger raskt fra -30 ved bakken til etellerannet varmere høyere opp. De 14-15 kuldegradene yr melder ligger et stykke over bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når feilen strekker seg over ti til femten mils avstand synes eg ikkje "lokale kuldegroper" er nokon

fullgod forklaring.

Yr.no har forøvrigt retta seg litt no å bommer berre med tretten grader. Graderstokken her viser 35,

målestasjonane til yr.no viser 26 og 27 og ifølge yr skal det no være 22 her...

Storm meiner det skal være 16 her. På observasonsstasjonen til storm er det no 25...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

målestasjonane til yr.no viser 26 og 27 og ...
Om målestasjonene til yr, som er meteorologiske institutt sine offisielle målinger, så er det dine målinger som er feil. Meteorologiske har alltid rett når det gjelder dette.

Er du sikker på at du har sjekket nærmeste målestasjon?

F.eks - sjekk Majavatn. http://www.yr.no/sted/Norge/Nordland/Grane/Majavatn/

Målingen viser pr nå minus 31,8 °, mens varselet er minus 23°. På grunn av inversjonen blir det sånn. Hvilken observasjonsstasjon har Storm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.