Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kan yr.no bomme med 10 grader?


Erik

Anbefalte innlegg

Værmeldingen for Norefjell i går var 1,2 m/s vind, knallsol og -17/18 grader.

Virkeligheten derimot var: ca. 1,2 m/s vind, knallsol men kun -7 grader.

Selv om det var termometeret på bilen min som viste -7 og her kan det være rom for feil, var jeg også kledd for denne temperaturen noe som var helt ok. Jeg gikk faktisk halve turen uten lue, noe jeg sjeldent gjør når det er under -5.

Hvordan er det mulig å bomme så mye på temperaturen? Jeg skjønner det skydekket hadde forskjøvet seg noe lenger nord og dermed dekket fjellet. Men dette skjedde ikke.

Det har vært snakk om å kreve betalt for å bruke yr.no. Hadde dette vært innført ville jeg ha krevd pengene tilbake! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nå gir yr.no deg muligheten til å søke etter værdata for en veldig spesifikt geografisk sted. Men de sitter ikke på like spesifike værdata.

Når du sjekket hvordan været skulle være på norefjell så fikk du svar på hvordan været skulle være i regionen.

Jeg bor selv på krødern (10 min fra noresund og 20 min fra skisenteret på norefjell) .

Det hadde sikkert vært akkurat den samme informasjonen om du hadde sjekket krøderen samtidig som du sjekket norefjell, og her var vi faktisk oppe( eler nede) i -19.6°C målt med digital måler på husveggen.

På norefjell.com akkurat i skrivende stund oppgis det til å være -10°C oppe på fjellet og -14°C Nede på bunn av aplinanlegget. Detter er forskjeller i temperatur som ikke yr.no vil kunne skille mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje -12 i Noresund etter at solen hadde gått ned, men der var det varierende skydekke så det er ikke overaskende at det var lavere temperatur. Uansett var det langt unna -17/18.

Værmeldingen jeg så var et sted kalt Norefjell med knallsol og likevel -17/18. Hvor var det knallsol hele dagen på lørdag og likevel så kaldt?

Pengene tilbake takk. :oops::?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis helt frivillig å bruke yr!

Synes de treffer bra på vind og nedbør på korte varsel, men når det gjelder temperaturer klarer de ikke alltid å fange opp lokale variasjoner. For en tid tilbake var det her i Hurdal meldt omslag til mildvær. Det tok to døgn før mildværet klarte å komme ned i dalen. 10 kalde mot 2-3+ på meldingene.

En annen feilkilde når det gjelder temperatur er sol og skygge. Kan være rimelig stor forskjell på sør og nordsida av et fjell når det er sol og vindstille.

At de har blitt vesentlig dårligere de siste månedene tviler jeg sterkt på. Vil tro de bruker de samme modellene og dataene nå som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så det samme i Hemsedal i helgen.

Hemsedal i sentrum hadde fredag kveld -19 gr og Harahorn hyttegrend hadde -8.

På toppen av Harahorn var det noen få minus i går.

I dag tidlig var det -5,5 på Harahorn hyttegrend, -18 i Hemsedal sentrum -18 ved P-plassen til oppgangen til Skogshorn samt -24 gr et par km lenger ned.

Skjønner godt at det er vanskelig å melde nøyaktig temperatur når det varierer så mye. Jeg vet at yr holder på å samle inn info om høyde over havet på stedene de melder vær for. Når man søker på f.eks Norefjell bør man vite om man får været i bunnen eller på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg sjekker på geilo så er det ofte bom her og. skjønner att det er vanskelig å spå været 10 dager frem(til tross for att i siste nummer av illustrert vitenskap står det att de kan spå været i 4 uker frem menden er litt usikker enda). men når man ser på morgendagens værvarsel og det er meldt feks minus 3 og 0,3 mm nedbør som snø(motsvarer ca 3mm snø) men det blir minus 10 og kommer 1dm med snø. det gjør meg ikke noe att det kommer masse snø(blir bare glad) men man kan ikke planlegge etter yr sin værmelding iht toppturer osv.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, hvis man detter i bakken og ligger der og griner når værmeldingen bommet med noen grader blir det litt teit..

Selv er jeg sikker på at det var nærme null grader på toppskavlen på Glittertind lørdag, men grein ikke på nesa, selv om yr her bomma med 15-20grader! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg sikker på at det var nærme null grader på toppskavlen på Glittertind lørdag, men grein ikke på nesa, selv om yr her bomma med 15-20grader! 8)

Derimot griner jeg på nesen av ikke å ha dratt til Jotunheimen fordi det var meldt sykt kaldt vær, noe som ikke stemte... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være et meteroligisk fenomen som heter inversjon som kan ha opptrått i helgen i Jotunheimen. Istedenfor det normale hvor at temperaturen synker med 0,65 C per hundre meter du beveger deg oppover (0,5 grader ved fuktig vær og 1,0 grad ved tørt vær), kan det hende at høytrykket gjorde slik at luften ble stabil og ble kaldere i dalene enn ved toppene.

Fenomenet kan dere lese mer om her:

http://retro.met.no/met/met_lex/g_k/inversjon.html

Jeg vil derfor anta at det kan være vanskelig å la et dataprogram genere et varsel på det som er et "meterologisk fenomen"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært snakk om å kreve betalt for å bruke yr.no. Hadde dette vært innført ville jeg ha krevd pengene tilbake!

Jeg aner ikke hvor du har dette fra, siden MET og NRK sin mening om saken er stikk motsatt. Det var derfor yr ble opprettet, og dette er noe de er veldig åpne om http://www.yr.no/nyheter/1.6222794

Men mens vi ikke betaler for bruk av yr så betaler vi for arbeidet på meteorologisk institutt over skatteseddelen. Hvis du er misfornøyd med dette så er det bare å ta kontakt med etat, storting og regjering og klage.

Tilbake til spørsmålet om varselet på yr så bruker de til sine norske varsler en generell og forenklet datamodell som er rask å regne på, og som gir et greit resultat for store områder i mange tilfeller. Hvis du vil ha "håndlagde" varsler er ikke yr noe for deg.

Vi opplevde inversjon nå i helgen i Åre, det var -12 nede i dalen, og nær 0 på toppen. Dette faller utenom modellene som brukes for å lage yr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til spørsmålet om varselet på yr så bruker de til sine norske varsler en generell og forenklet datamodell som er rask å regne på, og som gir et greit resultat for store områder i mange tilfeller. Hvis du vil ha "håndlagde" varsler er ikke yr noe for deg.

Da blir neste spørsmålet selvfølgelig hvem som gir en pålitelig varsel for bestemte steder. F. eks. på siden til DNT har de værvarsel for hver hytte. Jeg mener å huske at den er laget av Storm. Er det noen som har erfart at det varselet stemmer? Storm kan vel ikke bruke mye tid på å manuelt beregne presis vær for hver eneste fjellhytte, skulle jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde inversjon nå i helgen i Åre, det var -12 nede i dalen, og nær 0 på toppen. Dette faller utenom modellene som brukes for å lage yr.

Merkelig at modellene ikke tar hensyn til eller klarer å fange opp inversjon. Dette er jo ikke akkurat noe ukjent værfenomen.

Er det flere helt vanlige værfenomener som faller utenom modellene til yr.no? Det er jo greit å vite hvor ubrukelig systemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.yr.no/om_yrno/1.6430000

Inversjon, vindvarsel/lokale værtyper og sommervarsel/raskt skiftende værtyper nevnes nederst på den siden.

Yr bruker en datamodell med store "blokker" (geografiske områder), med liten geografisk detaljrikdom (fjell og daler), og uten eller med liten parallellitet (dvs at været i en blokk regnes ut uavhengig av naboene). Likevel er yr det beste som er tilgjengelig for vanlig folk, da de oftest gir gode nok resultater for de fleste brukerene, og de presenterer data på en lett forståelig måte.

Jeg tror at Storm bruker det samme datagrunnlaget som yr. Begge deler kommer i såfall fra MET sine modeller som kjøres på Njord, http://met.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å vite hvor ubrukelig systemet er.

Erik jeg vil påstå at du bruker et vell kraftigt ord på noe som egentlig bare er begrensningene til et system.. Er ikke værre enn at vi neste gang ser at det plasserer seg et høytrykk over fjellnorge og ser at det er meldt kaldt vær, at det kanskje kan bli inversjoner.. Inversjoner blir forresten meldt på IGA prognosene på www.ippc.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme fenomen på Lillehammer denne helgen.

Som sjekk bruker vi http://www.hafjell.no/default.asp?page=73

Rekorden denne helgen var -23 i bunnen av bakken og +1,3 på toppen :D

Akkurat nå melder Yr.no -15 for Hafjell, mens det faktisk varierer fra -12 i bunnen til -1 på toppen.

Fra Lillehammer mot Nordseter (ca 20km vei) målte vi på på lørdag -18 til -12 de første 19km, og deretter endring fra -12 til -4 den siste kilometeren ! mao ett markant "lokk". Og skituren ble i gnistrende godt påskevær, helt utrolig 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være et meteroligisk fenomen som heter inversjon som kan ha opptrått i helgen i Jotunheimen. Istedenfor det normale hvor at temperaturen synker med 0,65 C per hundre meter du beveger deg oppover (0,5 grader ved fuktig vær og 1,0 grad ved tørt vær), kan det hende at høytrykket gjorde slik at luften ble stabil og ble kaldere i dalene enn ved toppene.

Situasjonen med inversjon var tydelig på Norefjell i helga. Da vi passerte Noresund fredag ettermiddag, var det minus 14.5 grader, mens det oppe på fjellet var rundt minus 6 grader. Ellers var det tydelig såkalt super-refraksjon, noe som fremgår av fotografiet nedenfor tatt i nærheten av Tempelseter. Skrimfjella som ligger til venstre for Jonsknuten (som ligger midt i bildet) synes å ha samme høyde over store områder. Det samme gjelder fjellene i horisonten til høyre for Jonsknuten. Dette fenomenet ser en ofte om sommeren langs kysten hvor øyer og holmer synes å løfte seg opp fra havflaten.

Med det samme vi snakker om Norefjell. At pengegriske utbyggere skal få lov til å herje fritt i fjellheimen som det heslige kompleks av leiligheter på Bøsetra viser, er deprimerende. Dette var jo villmark for bare et par år siden. Jeg skulle ønske de fikk seg en skikkelig lærepenge ved at de ikke fikk solgt en stor del av leilighetene. Minuset er jo at vi andre da må betale for det når ikke bankene får tilbake lånene.

post-66-133474604429_thumb.jpg

post-66-133474604439_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askogvoll - det hender at begrensninger i et system medfører at systemet er ubrukelig for enkelte formål. :D

Akkurat nå melder yr.no om -15 på Norefjell skisenter 750 m.o.h. Samtidig melder skiinfo.no om -7 på Norefjell 750 m.o.h. Dette er sannsynligvis 3. dag på rad med inversjon uten at systemet som yr.no benytter fanger det opp og retter det.

Dette har uansett vært veldig oppklarende. Det er tydelig at under forhold der det kan forekomme inversjon er ikke yr.no til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom an folkens. Å varsle været i et land med slik topografi og klima som Norge er uhyre vanskelig. Jeg synes Meteorlogiske og yr.no gjør en flott innsats. Man må (som man alltid har gjort) alltid tolke dataene utifra lokal kunnskap. Sist lørdag var jeg på padletur på Trondheimsfjorden, og http://yr.no hadde varslet 13-14 minus mens http://pent.no (Storm) hadde varslet 4-5 minus. Det viste seg at begge hadde rett, for på strekningen Skansen-Vikhammer opplevde vi begge deler. Les http://www.yr.no/om_yrno/1.4946962 om vindvarsling og anta at temperaturvarsling ikke er noe enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller jo også en stor rolle hvilken målestasjon yr.no forholder seg til. Skal jeg se på værvarselet for hytta, så søker jeg på Holu i Ål kommune. Da får jeg beskjed om at den bruker en værstasjonen som ligger i Hemsedal kommune, 604 m o.h. Den er nærmeste offisielle målestasjon, 19,4 km fra punktet Holu. Velger jeg Ål sentrum, tar den utgangspunktet i værstasjonen som ligger i Hol kommune, 772 m o.h. Den er nærmeste offisielle målestasjon, 22,9 km fra punktet Ål. Hytta ligger til opplysning 964 moh. To mil fra stedet jeg skal oppholde meg er jo relativt mye, og været kan fort være forskjellig. I tilegg spiller jo fjell en stor rolle. Hallingskarvet tar f. eks mye i mot møkkaværet som ofte er på Hardangervidda.

Søker man på Norefjell får man beskjed om at værstasjonen ligger i Flå kommune, 142 m o.h. Den er nærmeste offisielle målestasjon, 16,4 km fra punktet Norefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at problemet med yr er at man forsøker å opptre med et høyere detaljnivå enn det man egentlig behersker.

I sommer prøvde jeg å planlegge turer ut ifra YRs værmeldinger. Det ga jeg raskt opp. Varslene var svært ofte feil. Skulle jeg utsette turer til YR hevdet det hadde sluttet å regne ville det blitt svært få turer av det.

Det var i grunnen bedre å titte ut av vinduet og gjette seg til hvordan det kom til å bli. Er det skyer vest for Oslo blir det ofte drittvær, men hvis det er klarvær mot vest blir det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.