Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedtur på ski.


lindholm

Anbefalte innlegg

Jeg er dansker, 67 år gammel, men meget glad for at gå på ski i fjeldet på kvistede ruter med ingen eller nogen præparering. Et helt afgørende problem for mig er dog, når det går nedad. Så er teknikken meget dårlig, både fordi jeg ikke er så smidig, at jeg kan pløje effektivt og fordi højre fod efter en skade vender en lille smule udad. Jeg får ganske enkelt alt for meget fart på uden at kunne standse. Det ender meget tit med et styrt. Jeg har fået undervisning i massevis i den grundlæggende bremseteknik, og øvet, øvet, øvet. Det er for dårlig vinkel, jeg får lavet, og jeg kommer næsten ikke op på kanterne.

1. Er der smarte tricks ud over det at arbejde videre med det, (ingen forbedring), eller at tage skiene af?

2. Jeg har haft smalle turski med spinkelt tåfæste, men det kan jeg slet ikke bruge, da jeg som sagt hurtigt får for meget fart på, så balancen fremover bliver for ringe. Nu har jeg i lang tid haft gamle Atomic BC med stålkanter, Rottefellabinding med kraftig tåfæste på en Asolostøvle. Er det klogt at skifte til andet?

3. Jeg ved,at det østlige Hardangervidda er let terræn. Jeg er vel nødt til at holde mig til den slags. Er der andre udpræget lette områder?

Jeg håber på mange ture uden at tænke med rædsel på, at jeg også skal nedad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du bruker skifeller reduseres farten mye. Jeg vil selv ha så mye fart som mulig, men en venninne av meg bruker fellene når hun synes at bakkene blir for bratte.

Hardangervidda er fin. Rondane Sør-Ringebufjellet, Femunden og Rendalsfjellene er eksempler på fine terreng som ikke er så kuperte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løyp i sikksakk. Då treng ein aldri svinge mykje før det går oppover att og det stoppar heilt av seg sjølv. Ploging er bare for dei som har det travelt, og eventuelt i smale løyper i skogen der ein ikkje kan svinge utanom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for de gode råd. Jeg anskaffer mig nu kortere ski. Feller har jeg, men har næsten aldrig brugt dem. Det vil jeg prøve også. Støvler og bindinger beholder jeg nok, men tager en snak med dem i butikken om det.

Køre i zig-zag? Desværre er jeg rigtig dårlig til at manøvrere i off-pist sne. Så jeg holder mig til de lettere opkørte løjper.

Jeg glæder mig til vinterens ture. Tak for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående kortere ski; jeg er rundt 190 cm og skal da bruke ski på rundt 215 cm.... jeg bruker ski på 208 nå, de er lettere å manøvrere, bremse og svinge med. Det jeg taper på kortere ski er; ikke så gode å gå fort i klassisk stil med, og de er heller ikke så "speedy" som mine 215 ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Tak for de gode råd. Jeg anskaffer mig nu kortere ski. Feller har jeg, men har næsten aldrig brugt dem.

til vinterens ture. Tak for det!

Endelig en som er likesinnet -- nedatt!

Trodde sannelig jeg måtte gå livet alene nedoverbakke, slike er det ikke mange av :D

Hemmeligheten vennen min, er nemlig å gå!

Jeg bruker jo feller oppover, det gjør jo de fleste gode Sondre Nordmann.

Men jeg bruker også langfellene nedigjen, det gjør "ingen", og jeg går ned på de!

Rettere sagt, når det bli styggbratt, så tillater jeg meg litt tempo, da sklir jeg nedover i fine krysssvinger, det er nesten morsomt 8)

Altså gå og bruk langfeller og de må være like breie som skia !

Er slett ikke sikker på om du skal ha kortere ski, det jeg bruker er Fischer e99 CROWN i MIN normallengde (195). Godt smurt med glider er de raske nok på lange myrflater,

og altså med brede langfeller akkurat luggume i lengda til å gå /skli nedover.

En avgjørende forskjell på meg og deg -- du sier løyper? Nå er det et nødvendig onde for meg, helst går jeg andre veier i jomfruelig mark, husk at e99 fra Fischer er litt breie for preppa spor,

men smalere ski vil bare bli vondt nedover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Køre i zig-zag? Desværre er jeg rigtig dårlig til at manøvrere i off-pist sne. Så jeg holder mig til de lettere opkørte løjper.

Det de mener er sikker å kjøre stooore lange zigzag. Jeg behersker heller ikke noe særlig nedoverteknikk (er født uten ski på beina) og jeg kjører lange zigzag ned. Jeg ploger rett ned noen ganger hvis løype lener seg for det.

Jeg har forresten forsøkt å kjøre på kortfeller nedover, men jeg synes det er et dårlig alternativ på isete føre. Dette fordi de gir lite kontroll. Hvis fellene er like brede som skiene, kan du ikke bremse når du vil, fordi fellene sitter i veien.

Å ta av skiene å gå er bare mulig hvis mange har gått ned før deg, slik at snøen er hardt. Men i løs snø kan du bare glemme å gjøre det fordi du synker dypt vekk. Jeg har også brukt teknikken med å steppe sidelengs nedover. Da slipper du å senke dypt vekk, men det var fryktelig lang tid å komme ned på den måten.

Noen ganger velger jeg bare å sette rett utfor og håper at jeg ikke faller. Det går bra mange ganger, men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
forsøkt å kjøre på kortfeller nedover, men jeg synes det er et dårlig alternativ på isete føre.

Kortfeller har jeg prøvd og gitt opp.

Hovedsaklig fordi de rykker noe forferdlig, eller glipper om du vil.

Du har jo et viss marktrykk, letter du på det slipper fella og du renner på blanke ski, dvs "uten fell" :D

Med langfelle derimot, har du samme gli fra tupp til ende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt å tenkte på rumpeteknikk... Det er en del Nordmenn som bruker denne teknikken for å kjøre ned bratte bakker i skogen. Når de synes de får for mye fart og for lite kontroll, setter de seg på huk og deretter på rumpa på skiene eller mellom skiene. Og så sklier de ned. Har ikke prøvd det selv, men det kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg satt å tenkte på rumpeteknikk...

Er godt kjent med den :)

Bruker den utstrakt om vinteren i løssnøen på toppen av Kystfjella. Men tro meg, nedover på glattisen ned fra Resfjellet funke den dårlig, det bli bare for mye stekt flesk å bale med nede ved Ogjerdhøyløa -- for å si det sånn...

Førstemann etterlyser turtips. Vi har jo Nerskogen -->> Minilldalsmyrene, et flatt område med et virvar av løyper og oppkjørt spor midt i. For enden står endel grandiose Trollheimsfjell, jeg nevner et utvalg; Gråfjellet, Svarthetta og Blåhøa. Den siste er hverken for dansker eller meg, men for mer etablerte innen nedkjøringer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sørlige delen av Rondanen (Lillehammertraktene) er heller ikke særlig kupert. Mange små ubetjente hytter der. Også Femund er lite kupert terreng og relativt rolig, men der er det ikke merket av DNT, så du må bruke kart og kompass underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.