Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har syklet Kongsvinger-Røros?


Sven

Anbefalte innlegg

Er det noen som har syklet Kongsvinger-Røros over Elverum og Femunden? Tenkte jeg skulle ta den i juli, men finner ikke noe info om ruta på nettet.... Mye trafikk? Mye mygg? Noe spesielt jeg må tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye skog. Mye flatt kjedelig terreng. Mye mygg. Mye country. Ikke saa mye trafikk da dette ikke akkurat er turist trakter.

Flatt mellom Kongsvinger og Elverum.

Mange lange bakker mellom Elverum og Nybergsund.

Mellom Nybergsund og Femunden er det en lang elv og endel stigninger etter Femunden til Roros.

Mye fjell lignende terreng mellom Femunden og Roros. Eksponert.

Ta med mye vann da noe av terrenget er noe tvilsomt for vann.

Ta med mye mat av samme grunn.

Langt mellom butikker.

Anse dette som en ekspedisjon og ikke sykkeltur grunnet at terrenget er veldig country med langt mellom folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg syklet deler av denne strekningen (Røros - Drevsjø - Jordet) for noen år siden, som del av en litt lengre tur. Kan slutte meg til tipset angående mat. Hadde egentlig lyst til å følge Femundselva nedover, men siden jeg ikke hadde tenkt på å planlegge matinnkjøpene, tok jeg ikke sjansen på å sykle utenfor allfarvei.

Ellers synes jeg det var en spennende tur, selv om det er mye flatt terreng. Da jeg passerte Femunden, må jeg si at jeg begynte å lure på hva jeg hadde kastet meg ut i. Området var litt mer øde enn jeg hadde regnet med. Men det er jo en del av moroa med å sykle gjennom slike områder, som ikke er preget av turisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med de som har skrevet før meg her. Dette er spennende terreng, med masse muligheter og lite trafikk. Du kan selv velge flate veier, eller mer kuperte hvis det er av interesse.

Det hadde vært en fordel om du klarla litt om hvorfor du tar denne turen. Skal du bare sykle raskest mulig, eller ta deg tid til å oppleve litt underveis? Bo i telt eller hytte? Kan du sykle på grusveier? Liker du å fiske? Skal du ha med eget kokesett? osv.

Det er mange alternative veivalg underveis. Den raskeste er selvfølgelig å følge riksveiene, og da kan turen gjøres på 2-3 dager.

Hvis du derimot legger inn noen flere dager får du mulighet til å oppleve mer. Ikke følg riksvei 20 helt til Elverum, men ta vestsiden av Glomma i stedet. I stedet for å følge riksvei 25 helt til Trysil, kan du ta opp ved Osensjøen og komme ned til Jordet. På vei videre nordover kan du følge riksvei 26 til Drevsjø (butikk). Det er også en fin variant å sykle opp vestover langs Sennsjøen, da møter du riksvei 26 igjen ved Isterfossen ved Femunden.

Litt nordover derfra ligger Sømådal med butikk. Hovedveien videre går gjennom Tufsingdalen til Os og videre til Røros. Butikk inne i Os.

Kan du sykle på grus tar du opp Grådalen istedet for å sykle Tufsingdalen, da kommer du til slutt ned på veien fra Sørvika (Synnervika) til Røros.

Et annet alternativ er å ta rutebåten fra Buvika til Sørvika, og så følge asfaltveien videre inn til Røros. Denne båten kan du også ta fra Elgå (her er det butikk) , hvis du sykler dit fra Drevsjø.

Liker du å fiske er det et utall av muligheter underveis. Det er også lett å finne camping i villmarka eller på campingplasser for den ønsker det.

Et siste tips er å ikke sykle for langt første dagen, da blir den andre dagen ekstra tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips! Jeg har tenkt å sykle Oslo-Bodø, og lurer litt på flere ruter: Oslo - Gjøvik - Dombås - Åndalsnes - Mørekysten - TrHeim - RV17, evt Oslo-Kongsvinger-Femund-Røros- TrHeim - RV17.

Det blir sykkeltur med tohjula tralle på asfalt, og jeg er vant til å campe på campingplasser, selv om jeg selvsagt kan sove ute i "villmarka" også. Men jeg er ikke noen skogsbjørn, for å si det sånn. Telt, kokeapparat og proviant+nødproviant er fast utstyr.

Men jeg blir litt skeptisk, en kollega av meg fra Kongsvingertraktene sier at det er en helvetes mye mygg i området, (og bjørn og ulv også! :-) )

og når dere sier her at vann kan bli et problem også ..... jeg skal sykle i juli, og da er det jo varmt ....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips! Jeg har tenkt å sykle Oslo-Bodø, og lurer litt på flere ruter: Oslo - Gjøvik - Dombås - Åndalsnes - Mørekysten - TrHeim - RV17, evt Oslo-Kongsvinger-Femund-Røros- TrHeim - RV17.

Argumentene for å velge Oslo-Femund-Trondheim i stedet for Oslo-Åndalsnes-Trondheim er at det er litt kortere og bedre sjanser for godt vær. Ellers tror jeg det er mye mer spennende å ta veien via Romsdalen og Møre, det går ferjer og hurtigbåter overalt slik at det ikke er noe problem å komme seg frem. Da kan du ta ruta via Romsdalen, Atlanterhavsveien, Kristiansund, Hitra, Ørlandet, og det synes iallefall jeg er mer spennende enn å tråkke gjennom skogene i Østerdalen.

Og hvis du tar rv17 nordover er det å anbefale å ta så mange alternative ruter som mulig, det kan være ganske mye trafikk på kystriksveien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel anta at ruta gjennom Hedmark også er fordelaktig mht. trafikk. Ellers er det vel en ren smakssak hvilken type natur man foretrekker.

Nå vet jeg ikke om Trondheim er et essensielt stopp på veien. Men hvis du velger veien om Røros, kan jeg anbefale å legge ruta videre derfra gjennom Tydal. Enten via Brekken, eller en mindre vei langs nordsiden av Aursunden. Det blir praktisk talt like langt som via Trondheim. Flott landskap, og et langt mindre trafikkert alternativ enn E6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kjenner kun ruten fra Elverum til Røros. Kjører den ofte med bil. Ved Trysil ligger det en vei på østsiden av elva. Den har mindre trafikk enn hovedveien.

Ellers er det også en butikk mellom Trysil og Drevsjø og det er en butikk i Tufsingdal. Her er det også dusj.

Du har stor sjanse for å møte tamrein på veibanen ved Drevsjø.

Veien fra Drevsjø mot Os er populær for å sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fin tur. Ikkje lytt til dei som klagar på naturen og seier at det er keisamt. Sykla Nittedal-Rena-Røros-Trondheim (i overkant av 20 mil om dagen på racer) i fjor vår. Ikkje heile ruta di, altså, men med overlapp på strekninga Røros-Elverum.

Frå Røros til Tolga følgjer du hovudvegen (riksveg 30). Mellom Tolga og Tynset går det ein mindre trafikkert veg parallelt med hovudvegen, på andre sida av elva og jernbanen. Frå Tynset og sørover vil eg sterkt tilrå at du syklar gjennom Rendalen (stadig riksveg 30). Når du kjem til Åkrestrømmen, bør du ta austsida av Storsjøen. Ikkje rot deg inn på riksveg 3 når du når Rena. Hald deg til parallellvegen austom. Asfalten er dårlegare, men alt i alt får du ein mykje trivelegare tur.

God tur! Sykling (og gåing, samt soving) er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.