Gå til innhold
  • Bli medlem

jevenduk eller helsportduk


strebus85

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med bruk av jervenduk versus helsportduk. Jeg vet det er en dunge med undertyper på begge, men er det noen som kan komme med en anbefaling? Begge dukene er sikkert knallbra, men jeg er interessert i en sammenligning.

Helsningar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring med helsports fjellduk, MEN hvis du stiller samme spørsmålet i forumet til www.friluftsliv.no tror jeg nok du vil få svar!! Mener å huske att friluftsliv`s Bengt Rotmo har testet den / brukt den endel......

De aller fleste har nok Jerven duken, og da dette er ett såkalt "nisjeprodukt på ett lite marked "- er det sikkert vanskelig for andre å få gjennomslag for sine lignende produkter - såfremt de ikke kommer med noe helt fantastisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport har vore litt heldigare med korleis glidelåsane er satt saman. Så med helsport sin duk, er det enkelt å endre frå omlag kvadratisk til svært avlang, bare ved å åpne alle glidelåsane og brette duken den andre vegen. Dette går ikkje med jerven. Så jerven har ulike modellar som er avlang eller kvadratisk.

Sjølv har eg ein kvadratisk jerven, og akkurat dette har ergra med mykje heilt sidan duken var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt med turen på ukestur finse-haukeliseter i sommer, hvor vi ikke hadde med telt men sov ute under/inni Helsportdukene, var konklusjonen at duken helt sikkert er fin om du går hytte-hytte og vil ha en backup, men ikke så mye mer. Å sove inni den dugger om det er tørt ute, og regner det skikkelig trekker vannet igjennom både duk og sømmer. Funka greit og var tett de nettene vi lagde gapahuk, men til det er en presenning mer solid uansett. Skal du sitte i den, eller bruke den som nødbivuakk, er det ikkeno vits med avlang duk. Og for noe å sitte i i pissregnet bruker du heller ei god fjelljakke og en tjukk genser under. Da slepper du også at det lekker gjennom sømmer.

Konklusjon; Kanskje brukbar som nødbivuakk, men for alt anna finnes det bedre løsninger. Kan hende Jervens er bedre, ellers kan du kjøpe min billig om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt med turen på ukestur finse-haukeliseter i sommer, hvor vi ikke hadde med telt men sov ute under/inni Helsportdukene, var konklusjonen at duken helt sikkert er fin om du går hytte-hytte og vil ha en backup, men ikke så mye mer. Å sove inni den dugger om det er tørt ute, og regner det skikkelig trekker vannet igjennom både duk og sømmer. Funka greit og var tett de nettene vi lagde gapahuk, men til det er en presenning mer solid uansett. Skal du sitte i den, eller bruke den som nødbivuakk, er det ikkeno vits med avlang duk. Og for noe å sitte i i pissregnet bruker du heller ei god fjelljakke og en tjukk genser under. Da slepper du også at det lekker gjennom sømmer.

Konklusjon; Kanskje brukbar som nødbivuakk, men for alt anna finnes det bedre løsninger. Kan hende Jervens er bedre, ellers kan du kjøpe min billig om du vil.

Jerven thermo extreme: brukt under åpen himmel fra -20 grader til +5grader i styrt regnvær.

Observasjoner:

- den er tett, våknet med en vanndamm imellom beina (uten gjennomslag)

-fin som lunsj- nødbivuakk, den er nesten kvadratisk

- ypperlig som soveposetrekk for ekstra isolasjon

-masse plass til klar etc inni sekken når du ligger i den

- ypperlig som en enkel telt erstatning, lag en stangbue av en kvist el.l så slipper du å våkne med duken i ansiktet.

Minus: den er relativ tung og stor, så den må ha en misjon før du drar den med deg.

forøvrig kan det nevnes at den er obligatorisk sikkerhets utstyr i langdistanse hundeløp, alternativet er telt med tilhørende brenner og drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.