Gå til innhold
  • Bli medlem

Bamse Extreme


Fjellbukken

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg og mine som opplever kuldegjennomslag ved 20 minus med teltbunn og snø som underlag? Soveposen er Tyin 5 season og tåler lett gradene med ullundertøy og nattas i fleece, det er liggeunderlagene som tapper varmen igjennom.... Snøen under teltet blir glassert og deformert, rygg og rumpe skikkelig morgenfrossen så det går ut over nattesøvnen.. Vurderer å pakke med sommerunderlaget innrullet i bamse`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søker du litt rundt på forumet vil du finne ut at du ikke er alene om og fryse med bare Bamse som underlag.

Under testing av et vintertelt - frøs jeg med en sovepose som jeg har brukt i -17 grader tidligere pga kuldegjenomslag fra bamse. Det var det + 3,5 grader, rå luft og meget kram snø.

Det var godt testen gikk i hagen hjemme, gikk inn igjen kl 03.00, og det er mange år siden sist. Jeg har sikkert 7-8 underlag som jeg kunne brukt, som lå inne, men trodde bamse skulle holde.

Erfaring er tabber en har lært noe av, ellers er det bare tabber :P

Så det holder ikke med bare bamse. Tørr snø ser ut til og gå greit, men ellers må du til med mere underlag/granbar eller lignene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig... bruker bamse + ett 5cm selvoppblåsende samtidig, det funker rimelig greit.

under transport ruller jeg liggeunderlagene isammen, altså legger de oppå hverandre før de rulles.

anbefales....

min erfaring er at man må over 3cm isolasjon vinterstid.prøvd kun ett 3cm oppblåsbart, frøs.

forøvrig trenger det ikke være 20 minus, er like kaldt hvis ikke kaldere i fem minus uten snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan ville det vært å brukt en klassisk luftmadrass i velur?

379117-556760.jpg

det vil være utrolig kaldt :P blir mye luft som vil holde den omkringliggende temperaturen, dvs minusgrader om vinteren. om sommeren er det jo digg. selvprøvd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje dette er den beste løsningen for de som blir fort kald på stumpen

CoronetAmbasador.jpg

fra spøk til alvor, hvis bamse ikke duger når snøen er litt fuktig/våt - så må det finnes et annet alternativ enn å ta med seg to stykk underlag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke fornøyd med kun ett bamse extreme. Det er MANGE komfortgrader som går tapt ned til bakken med kun en Bamse!

På vinteren har jeg nesten alltid dobbelt underlag - enten to stk skum eller ett skum og ett reinskinn - sistnevnte er uuubervarmt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggeunderlag med luft er generelt en dårlig idè vinterstid, da lufta inni liggeunderlaget blir like kaldt som lufta rundt som andre her påpeker..

Selv pleier jeg alltid å dandere til en del granbar under teltet, der jeg skal ligge. Da kommer man litt opp fra snøen. Reinskinn oppå da fungerer kjempemessig. Gidder man å bære blir det jo enda bedre med ett underlag i tillegg, f.eks bamse som vel er blant de tykkeste på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill folkens, og jeg som har gått å tenkt at det bare er jeg som er pingle :lol:

Blir å prøve 2x liggeunderlag på neste tur, reinskinn blir i tyngste laget da jeg labber avgårde uten pulk foreløpig, og ikke har jeg de helt store langturene under studietiden til å forsvare pulkinvestering heller.

Dog en ting, ett oppblåsbart liggeunderlag vil isolere litt med ett bamse extreme oppå igjen? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å sove rett på snø med Bamse X-treme, medium vinterpose og et tildels kraftig gore-tex yttertrekk til posen. Men jeg "rigger" meg allikevel til med granbar, et passende stykke presening, bamse, sovepose/ fleecepose og yttertrekk.

Når jeg drar familien til fjells i telt eller presening under tregrensa bruker jeg alltid granbar underst, med presening mellom det og teltbunn for å beskytte nettopp teltbunn. (Ferdig tilpasset til bunn) Over tregrensa i telt legger jeg først en tynn nødfolie/reflektor som veier nullogniks i bunn. Deretter et fleece teppe, og så legges underlag på det igjen, har aldri fått klage fra hverken fruen eller poden på 12år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantastisk

løsningen lå rett foran nesa - som alltid

denne er .4 cm tykkere, 4 cm lengre og veier drøye hundre gram mindre

ingen som har testet den ut?

Ajungilak EVA Lux

Jeg kjøpte dette liggeunderlaget på Intersport i Bø for litt over en uke siden, og hadde det med på 5 dagers vinterskogtur med temperaturer på mellom -6 og -20 denne uken.

Positivt:

- Isolerer godt, jeg frøs ikke på turen, og merket ikke noe nevneverdig varmetap

- Meget lav vekt

- Gode strikker

Negativt:

- Stor diameter sammenrullet, tar mye plass

- Trekker til seg vann/fukt

- Relativt dyrt

Jeg regner med at flere intersport butikker har liggeunderlaget inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativt:

- Stor diameter sammenrullet, tar mye plass

- Trekker til seg vann/fukt

Siden jeg fester underlaget med karabinkroker bakpå sekken er ikke plassen vesentlig, men hva mener du med at det trekker til seg vann \ fukt, på samme måte som bamse extreme ved at det har mange åpne luftlommer på ovensiden kontra "glatte" underlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehegnar skrev:

Negativt:

- Stor diameter sammenrullet, tar mye plass

- Trekker til seg vann/fukt

Siden jeg fester underlaget med karabinkroker bakpå sekken er ikke plassen vesentlig, men hva mener du med at det trekker til seg vann \ fukt, på samme måte som bamse extreme ved at det har mange åpne luftlommer på ovensiden kontra "glatte" underlag?

Jeg fester også liggerunderlaget utenpå sekken, så det har heller lite å si, men måtte allikevel ta det med, da plass ofte er et spørsmål på tur.

Det får en slags svampaktig effekt noe som fører til at det legger seg is utenpå det om vinteren hvis det har blitt vått. Det trekker ikke inn mye fukt, men litt, og det kunne vært unngått. Ellers er det minimalt å utsette på dette liggeunderlaget, terningkast 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for dette etter å drevet litt forsking på nettet. Har ikke fått testet det ute enda, men tilbakemeldingene fra dem som har testet underlaget i meget kalde situasjoner er veldig bra.

Komforten er i allefall super..

post-5156-133474604409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.