Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips for kanotur ønskes


oyvindbl

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som pga et handicap ikke kan gå så mye, så ifjor sommer brukte vi endel dager i en 18,5 fots kano og telt på Femunden. Dette var en storslagen suksess som vi gjerne vil gjenta. :)

Det jeg da lurer på er om det er noen andre steder vi kan padle en del dager ( 4-7 dager) uten å ha de lange bæringene. Han kan med litt besvær klare å gå 3-400 meter, men lenger enn det så blir trasig.

Når vi spør om hva han vil gjøre i ferien sier han bare at han vil til Femunden igjen. Men jeg vil gjerne padle et litt annet sted enn vi gjorde sist.

Er det noen som har kjennskap til noen egnede steder for oss (det kan godt være i Femundsmarka, men ikke på selve Femunden). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjorda er et eldorado for mange kanopadlere her på Østlandet. Området ligger på åsen mellom de to innsjøene Sperillen og Randsfjorden og er lett tilgjengelig fra flere hold. De fleste starter fra Bjoneroa i nordenden av Fjorda. Et annet utgangspunkt kan være Hauken lenger sørøst. Området består av flere sjøer som henger sammen. Pga. mye trafikk og slitasje, har Gran kommune lagt til rette for leirplasser i området. Området er idyllisk og vakkert, mange fine padleopplevelser herfra, spesielt med unger.Kano og utstyr kan leies hvis man ønsker det.

God tur!

Sjekk: http://www.kjentmannsmerket.org/Fjorda.htm

http://home.lyse.net/stig/fjorda.htm

http://www.vestland-kanoutleie.no/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I brosjyra til Femund Canoe Camp er det flere forslag til turer rundt Femunden. Sjøl hadde jeg min første kanotur på Isteren, en fin opplevelse. Jeg har også lenge hatt lyst til å padle på Sølensjøen, jeg tror det er mulig å kjøre fram til dette vannet.

Harald

Det går bilvei fram til Fiskevollen ved Sølensjøen. Dette blir sagt å være norges største innenlandske fiskevær, basert på det tradisjonsrike sikfisket som finner sted her. Et flott sted å padle. Elva som renner ut i nordenden av sjøen er rolig og flott å padle langt oppover.

Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk for gode tips. Da gjenstår det å sette seg ned og finstudere litt før vi tar avgjørelsen for hvor turen skal gå.

Mulig vi starter ferien med å padle ned telemarkskanalen før vi tar en runde med familiebesøk på østlandet og avslutter med en uke i et av de foreslåtte områdene på vei hjem igjen. :P

Jeg rakk ikke pusse ned og lakke ripene som ble i kanoen etter siste tur :D , så det må vel bli litt båtpuss også nå utover våren(18,5 fots woodstrip kano er romslig og kjekk, men krever litt puss). Også blir det vel en liten justering av det midtre setet for bedre balanse når jeg skal bære kanoen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bilvei fram til Fiskevollen ved Sølensjøen. Dette blir sagt å være norges største innenlandske fiskevær, basert på det tradisjonsrike sikfisket som finner sted her. Et flott sted å padle. Elva som renner ut i nordenden av sjøen er rolig og flott å padle langt oppover.

Anbefales.

I stedet for å kjøre til Fiskvollen kan man kjøre opp til Undsetgrenda og over fjellet til Lille Sølensjø. Derfra kan man padle (med en del bæringer) ned til Sølensjøen. Det blir kankskje litt for mye bæring her for en med handicappet barn, men jeg ville bare tipse om en utrolig fin tur i ei flott fiskeelv! Krever litt vannføring for å ta denne turen.

Veldig fint at du har fått hekta sønnen på kanotur! :D Evnen til å nyte naturen er uavhengig av om man har et handicap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bilvei fram til Fiskevollen ved Sølensjøen. Dette blir sagt å være norges største innenlandske fiskevær, basert på det tradisjonsrike sikfisket som finner sted her. Et flott sted å padle. Elva som renner ut i nordenden av sjøen er rolig og flott å padle langt oppover.

Anbefales.

I stedet for å kjøre til Fiskvollen kan man kjøre opp til Undsetgrenda og over fjellet til Lille Sølensjø. Derfra kan man padle (med en del bæringer) ned til Sølensjøen. Det blir kankskje litt for mye bæring her for en med handicappet barn, men jeg ville bare tipse om en utrolig fin tur i ei flott fiskeelv! Krever litt vannføring for å ta denne turen.

Veldig fint at du har fått hekta sønnen på kanotur! :D Evnen til å nyte naturen er uavhengig av om man har et handicap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Vil anbefale Isteren. Det er noen år siden jeg var der selv nå, men regner med at det blir en tur dit i år med kone og barn. Det kan være mange andre der, men jeg hadde i hvertfall en fin tur dit. Mange små øyer og viker å utforske. Mange fine leirplasser. Skal være bra med fisk der og.

http://www.isteren.no/

mvh

Ken Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.