Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i Rogaland vinterstid


HHE

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 3 uker senere...

Beklager at jeg ikke har sett innlegget ditt før nå; har ikke vært så aktiv på Fjellforum etter jul. Har gått i Rogalandsfjell i over 30 år, så litt input kan jeg gi.

Det er mengder av fine Rogalandstopper å bestige vinterstid, litt avhengig av hva du mener med vinter. Selv har jeg stort sett gått vårskiturer og sommerturer, men kan i alle fall anbefale følgende:

Skaulen fra Hamrabø midt på Suldalsvatnet, kjempetur fra gard til høgfjell gjennom vakkert stølslandskap. Kan også gås fra Breiborg på Saudasida, men her er det nattestengt til langt uti mai.

Kyrkjenuten fra Slettedalen i Sauda eller fra Seljestad i Odda. Gikk selv fra Slettedalen, og det var en svært fin, men litt bratt tur. Rundturen over Tindane (Søre og Inste Tinden) er en populær variant om våren.

Vassdalseggen og Kistenuten (2 høgste fylkestoppene) fra Haukelisæter. Har selv bare vært på toppene sommerstid.

Tar du med Telemarksfjell ved Haukelisæter, er hele området Nupseggi, Sandfloeggi, Nupsfonn, Store Nup, Vesle Nup osv. meget vakkert i mai.

Breifonn, Rogalands eneste (rest av) isbre, fra Røldal. Enklest atkomst via Blåbergdalen når veien dit er åpen om våren.

Snønuten fra Bråtveit/Mostøl er ellers kanskje den mest klassiske av alle skiturer i Rogaland. Ruten følger T-ruten mellom Mostøl og Krossvatn til midt i Kyrkjesteinsdalen, tar så østover opp en sidedal og kommer til topps nordfra.

Ellers er det masse fine skifjell i hele Sauda, Suldal, Hjelmeland og ikke minst i området rundt Hunnedalen. Det er bare fantasien og tiden som setter grenser, samt litt hvor du har utgangspunkt. Selv bor jeg nå i nordfylket og går mest på ski i Etnefjellene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei

Har tenkt å gå til Kyrkjenuten fra Slettedalen i April. Har du nokon tips Kaare_70? (eller andre)

Tenker spesielt på mulige vegar opp og ned. Må ein ta det enten fra sør (over indrejordsnuten) eller nord (via slettedalsbotnen)? Eller kjem ein seg opp/ned på vestsida?

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.