Gå til innhold
  • Bli medlem

Høy sko til fjelle og kysten.


th25

Anbefalte innlegg

Jeg fikk litt hjelp i en annen tråd her i forumet derfor søker jeg litt mer hjelp til sko.

Jeg trenger en høy sko til litt vandring i fjelle og fiske langs kysten. Har noen litt breie bein (passet Lundhags Professional gammel modell i butikken) så det er et en viktig ting samt en god såle som passer på glatte/sleipe svaberg. Trives ikke med å bade i tide og utide detfor er det en viktig ting.

Har sett på Lundhags Professional (gmmel modell) men finnes det andre som dere kan anb?

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det er en god sko til bruket som er beskrevet her (nå har jeg personlig en forkjærlighet for støvler med høyt skaft, uten membran og for), men for min fot er lesten for smal, trådstarter får prøve å se. Dersom han har bred fot er den antagelig for smal. Syncro boot har bredere lest, men er også en tusenlapp dyrere. Andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillane jeg har fått her.

Jeg har bare prøv de Lundhags for en stund siden i butikken så jeg er litt usikker på hvor godt de passer meg egentlig.

Oyvindh, tør jeg spør hvilke type sko du bruker?

Er det noen andre som har noen gode alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Lowa= glatt. Alfa= glatt. Viking= glatt. Aku= glatt. M77 er den som har vært best for min del. Når jeg leser her så tror jeg du gjør rett i å gå for Lundhags :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de derre nye grip-sålene med finere mønster. Har hørt flere som mener at de ikke gir så godt grep.

De glatteste sålene jeg har hatt på et et par Crispi jaktstøvler.

Mine forrige Varg Isogaisa hadde såle med suverent grep, men de var myke og ble utslitt. Nå lages disse med Vibramsåle. Det er forresten også en fin støvel uten membran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De glatteste sålene jeg har hatt på et et par Crispi jaktstøvler.

Mine forrige Varg Isogaisa hadde såle med suverent grep, men de var myke og ble utslitt. Nå lages disse med Vibramsåle. Det er forresten også en fin støvel uten membran.

Dei glattaste og dei minst glatte sålane eg har hatt på fjellstøvlar er begge frå Crispi, henholdsvis 2001 og 1989. Angåande Isogaisa, fekk eg meg ein stygg seilas med mine forrige, modell omlag 2004 utan Vibram. Mine siste, 2008 og Vibram, er noko mindre glatt, men langt glattare enn Crispi frå 1989. Dei gamle nedslitte Crispi-sålane heng faktis fortsatt like godt på vått berg, men ettersom dei er heilt blankslitte, er dei noko sleip i søle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Takk for all hjelp jeg har fått av dere her inne.

Etter det jeg har lest meg til på diverse sider så har både Lundhags laget/lager sko med Skywalk og Vibram såle.

Hva som er best på vått fjell vet jeg ingen ting om og hva som er best å gå på er vel en smaks sak virker det som.

Jeg har fisket langs kysten de siste 15 årene men har desverre ikke brukt denne typen sko så mye derfor er jeg nokså i startgropen

ang høye fjell/jakt sko. Ting har forandret seg så nå jeg komme meg på fjellet igjen og da er det på tide med noe bedre enn det jeg har i dag.

Virker på meg som om Lundhags sine sko kan være et godt valg til mitt bruk. Noen som vet om det er noe forskjell på skywalk og vibram såler til glatte fjell?

Har tatt meg fri til mandag så da er det mange butikk ansatte som skal få slitt litt med å finne/anb sko til min lest, godt jeg bare er kaninen som skal prøve.

Så er det noen som har noe mer å komme med her så bare fyr løs. Fikk en pm av en fra en butikk og han sa at jeg måtte holde meg unna La S Elk sine sko da de var som bambi på glatt isen.

Takk for all hjelp nok en gang

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre.. Jeg fisker også mye langs kysten, men finner ikke på å bruke fjellstøvlene der. Hvorfor ikke bruke et par gode gummistøvler (eller vadere) på kysten, og fjellstøvlene på fjellet?

Grunne til at jeg er ute etter en litt høy sko som jeg kan kombinere til begge deler er et par grunner.

Det ene er at når jeg fisker langs kysten er at jeg går utrolig mye. Jeg er ikke en som står stille når jeg fisker

da jeg ofte fisker etter sjøørret så jeg trenger et par sko som er gode å gå mye på.

Den andre tingen er at jeg som en gammel fotball spiller har ødelagt ankelene litt og derfor trenger jeg

litt ekstra støtte av og til på det område.

Selv om jeg fisker med flue er det er ikke mage ganger jeg bruker vadeutstyr langs kysten, da jeg føler jeg ikke har behov for det.

Gummistøvler er et produkt jeg beklagelig vis ikke liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vadere selv om jeg ikke pleier å stå i vannet og fiske. De brukes til å nå fiskeplasser jeg ellers ikke ville nådd. Vadeskoene gir også god ankelstøtte, og filtsålen slår alt annet på sleipe svaberg.

Lykke til i søk etter skoen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg handlet meg sko og jeg endte opp med Lundhags syncro.

Synes de virket veldig god etter en liten test tur på gulvet i butikken.

Har de på bena nå og det har jeg hatt i et par timer nå og kan ikke føle noe ubehag noen plass enda

så dette lover bra. Så vi får teste de ut litt i kveld på en liten tur.

Takk for all hjelp jeg har fått her inne

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Lundhags hunter, gammel modell, i mange år og er veldig godt fornøyd.

Bare husk at de er veldig kalde om vinteren så du bør beregne god plass til sokker. Og så virker det som om de krymper noe i årenes løp. Det har jeg også hørt andre som har erfart. Kjøp skoen med litt ekstra god plass, og legg heller i en sole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Lundhags hunter, gammel modell, i mange år og er veldig godt fornøyd.

Bare husk at de er veldig kalde om vinteren så du bør beregne god plass til sokker. Og så virker det som om de krymper noe i årenes løp. Det har jeg også hørt andre som har erfart. Kjøp skoen med litt ekstra god plass, og legg heller i en sole.

Jeg fikk det inntrykket av han i butikken så derfor tok jeg den litt romslig og kjøpte med en såle som skulle passe godt i skoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.