Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Vela 1 Extreme Telt ?


daggiss

Anbefalte innlegg

Hei, Ny telttråd.. :shock:

Er det noen fjellfanter der ute som har et Exped Vela 1 Extreme Telt?

Eventuelt, har du noen erfaring med teltet? Noe å sette fingeren på?

Vurderer å kjøpe teltet.. Men siden det er utenlandsk produsent kan man tvile litt.

Vet ikke om det er garanti, eller kvalitet.

Venter på svar.. :wink:

post-5325-133474603698_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Har andromeda extreme jeg også, og ikke Vela. Kvaliteten på expedtelt er i toppklasse. De burde iallefall kunne sammenliknes med hilleberg. De bærer mye preg av gjennomtenkte løsninger, og god kvalitet. Duken er tynn og sterk, og stengene er av type DAC. Prisen er også veldig konknurransedyktig.

Ved å se på konstruksjonen på Vela, ser jeg to ting. Den ene er at du får veldig skråvegg ved hodeenden fordi teltstanga går over på midten av teltet. Den andre tingen er at du ikke har noen glidlåsdør, men trekker duken oppover teltstanga og løfter duken. Jeg vil tro det kan medføre at ting i forteltet kan blåse av gårde i sterk vind på fjellet, fordi du løfter store deler av teltduken.

Dette er kun tanker rundt konstruksjonen, men jeg vil anbefale å prøve ut teltet! Det kan godt hende det fungerer bedre i praksis enn andre enmannstelt fra andre produsenter. Kvalitet lever iallefal exped!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ;D

Har planer om å bruke teltet som et lett solo telt, Sommer/høst..

Har et godt vintertelt, så det skal hovedsaklig Ikke brukes vinterstid.!

Leser flere plasser om teltet at vannsøylen er 8000 mm, Og set skal visstnokk være ekstremt.

Holder meg sikkert tørr :wink: Ytterduken+Stang kan man jo slå opp og bruke som gapahuk under spisepauser, fisking.. eventuelt..

Jeg blir å kjøpe teltet.. ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...

Men, derimot jeg kjøpte det... Førsteinntrykk etter fire netter er godt! VELDIG uvant å betjene et telt uten glidelås i ytterduk. Ikke hva jeg vil velge i snøføyka, men du verden så flott på solotur selv på krevende fjellturer i barmarkssesongen. Innerteltet er uventet stort. Mye plass til bagasje der tross bruk av et digert Downmat 9 DLX - underlag fra Exped. Jeg har også prøvd primus i forteltet. Forvarmingsflammen kommer litt nært ytterduk, men jeg har aldri vært redd.

Litt skuffet over kondensdannelse, men jeg har fått råd om å ta hensyn til all tåken som var i området den natta fuktigheten på ytterduken kom. Lufting synes ellers god.

Når jeg bardunerer teltet, står det svært stødig og godt. Har ikke prøvd skikkelig storm ennå, men jeg synes det er lite rykking, blafring og vibrasjoner i teltet ved 15 -17 m/s målt med Silvaturbin. Teltet er lite og har følgelig lite vindfang.

Gleder meg til neste sommer. Aner jeg har fått spennende saker i solsteiken med den døråpningen dette teltet har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har også dette teltet. Er ikke fornøyd med vindstabiliteten. På grunn av at man bare har en stk stang som holder teltet oppe så presses ytterduken inn mot innerteltet i kraftig vind, men da prater vi _kraftig_ vind. Og, en annen ting, i min streben etter å få teltet stramt nok klarte jeg å dra tvers av en av krokene som er linken mellom duken og pluggfestet. Disse krokene er for spinkle spør du meg. Teltet fungerer dog helt utmerket på mindre utsatte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når duken bøyer inn mot innerteltet, må vinden være sterkere enn den kulingen jeg har utsatt mitt telt for. Jeg har aldri hatt tro på minimum av plugger i bruk, men tjorer det fast med det som finnes av barduner og ekstra plugger bestandig. Dette gjelder samtlige telt jeg bruker, ikke bare Vela 1 Ex. Holder på slik i vindstille også...

Forstår at en, enkelt stang gjør konstruksjonen litt sårbar.

Ser at endestykkene kan festes i bakken på mange måter. Min løsning er å ha separate fester med to ulike plugger for ytterduk og innertelt. Mener avstanden til ytterduk øker noe da.

Har aldri tenkt på dette lille teltet som ly i mye kulde og vind om vinteren. Da tyr jeg til mitt Exped Orion Ex. Det er bedre selv om jeg til tider har opplevd at endehylsene fryser fast i stengene. Stormmatter er derimot ikke noe savn. Teltet er så godt til mine tøffeste turer at jeg har slått fra meg tanker om å kjøpe Exped Polaris. Det får da være måte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når duken bøyer inn mot innerteltet, må vinden være sterkere enn den kulingen jeg har utsatt mitt telt for. Jeg har aldri hatt tro på minimum av plugger i bruk, men tjorer det fast med det som finnes av barduner og ekstra plugger bestandig. Dette gjelder samtlige telt jeg bruker, ikke bare Vela 1 Ex. Holder på slik i vindstille også...

Forstår at en, enkelt stang gjør konstruksjonen litt sårbar.

Ser at endestykkene kan festes i bakken på mange måter. Min løsning er å ha separate fester med to ulike plugger for ytterduk og innertelt. Mener avstanden til ytterduk øker noe da.

Har aldri tenkt på dette lille teltet som ly i mye kulde og vind om vinteren. Da tyr jeg til mitt Exped Orion Ex. Det er bedre selv om jeg til tider har opplevd at endehylsene fryser fast i stengene. Stormmatter er derimot ikke noe savn. Teltet er så godt til mine tøffeste turer at jeg har slått fra meg tanker om å kjøpe Exped Polaris. Det får da være måte på...

Jepp, på akkurat den turen jeg sikter til var det nok oppimot storm i kastene, så da ville nok mange andre "ekstrem" telt også fått problemer. Brukte alt av plugger og barduner, og brukte, som du, separate plugger for innerteltet og ytterduken. Men fikk altså ikke duken stram nok til å stå imot vinden. Folka jeg gikk sammen hadde et hilleberg keron og dette hadde absolutt ingen problemer med vinden. Uansett, jeg fant meg bare en mindre utsatt plass å slå opp teltet, problem løst der og da. Og som sagt, teltet er mer enn bra nok i mindre utsatte forhold, og er selvsagt meget lett og tar liten plass i sekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegodt poeng med å finne teltplass i ly for vinden. Det er mye å spare på det. Bare det å betjene utstyr ifm pakking av pulker, lage mat med primus og få på seg klær blir jammen vanskelig i vind. Har brukt mange timer på å grave skjul i vinternatta opp gjennom årene, men erkjenner liten effekt av sånt slit. Det er selve naturformasjonene som må brukes. Dersom vi er flinke til å plassere telt, tror jeg det er håp for litt sårbare telt som Vela 1 Extreme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.