Gå til innhold
  • Bli medlem

Skagastølstraversen vinterstid


knadne

Anbefalte innlegg

Andre har ikke jeg gått, men med sikrings utstyr er det flerr muligheter, men jeg liker å gå i fri klatring.

Har kjennskap til at Lars Munch her på FF, har gått en variant tv for eggen på et fjellsportkurs.

Det var ikke på en fjellsportkurs men en fjellsportsamling, vi gik varianten til venstre for eggen - ikke fordi det gør nogen stor forskel :P . Vi havde gået hele Skagastølsryggen fra nord. Fra Vesle gik vi østover til skaret mellem Vesle og Centraltind. Derfra gik vi ud i sydsiden af Vesle mod Mohns Skar. I første omgang kom vi ikke langt nok ned, men gik os lidt fast på nogen hylder oppe i sørvæggen af Vesle, så vi måtte lidt tilbage og gå en "etage" ned for at komme frem til Mohns Skar. Op fra Mohns Skar til Storen var vi en kort passage ude i østvæggen over Slingsbybræen. En ganske kort passage her var noget mere end toer-klyving, og her ville jeg definitivt ikke have gået usikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Sondre,

Runden Bandet - Nordre Maradalstinder - Sentraltind - Vesle Skagastølstind - Storen burde gå på en lang dag.

Jeg har gått opp på Maradalryggen fra Bandet og videre langs ryggen opp på Nordre Maradalstinder. Det er går raskt og greit opp på ryggen fra Bandet via det som heter Berges chausse og en renne/hylle-formasjon som ender på ryggen. Opp på Nordre Maradalstind er det klatring av et par hammere med sva i mellom. Den siste hammeren er vanskeligst, grad 3 eller noe slikt.

Videre opp på Sentraltind langs sørryggen har jeg ikke gått, men i NTK-føreren er ruta beskrevet, gitt grad 3 og 2 timer.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det kan nok stemme at det er sva man må forsere, er det samtidig med svaet denne 3-er hammeren er? Opp mot Sentraltind må man omgå noen hammere og følge en hylle som ender rett vest for S.tind.

Her er noen bilder fra "eaa" sin rapport ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6197 ) over Maradals- og Skagastølsryggen:

* https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4068

* https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"eea"s rapport er langt mer nøyaktig enn min hukommelse fra en tur mange år siden. Jeg husker at vi brukte tau opp på den sydligste av disse Nordre Maradalstinder og at det var et par hammere med noe sva. Svaet var for øvrig glatt og ubehagelig etter regnvær, så det er vel derfor jeg husker det.

I rapporten omgår de Sørryggen opp på Sentraltind og når skardet mot Vesle Skagastølstind. Føreren varsler om løst fjell på Sørryggen og da kan det nok være lurt å ta en annen vei. Som regel er det da svært løst etter dagens oppfatninger.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det kan nok stemme at det er sva man må forsere, er det samtidig med svaet denne 3-er hammeren er? Opp mot Sentraltind må man omgå noen hammere og følge en hylle som ender rett vest for S.tind.

Her er noen bilder fra "eaa" sin rapport ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6197 ) over Maradals- og Skagastølsryggen:

* https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4068

* https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4073

Hei Sondre!

Jeg er ikke helt sikker på hvilke sva ”roraas” tenker på opp mot nordre Maradalstind, men vi hadde 1 svapassering mellom S3 (2080) og Nordre (2160). Det er den som ses rett over hodet på Robert på bildet

Mot Maradals S-1.jpg i turrapporten til ”eaa”. Man ser det forsvinner opp mot høyre, og etter dette svaet var det enkelt opp på ryggen igjen til S1 (2148) og Nordre (2160). På tørt føre var dette svaet greit nok, men jeg sto og tenkte på hva hvis dette hadde vært vått da jeg sto midt oppe i det, og den tanken likte jeg ikke. 8) Mayhassen hadde forresten et bilde fra dette svaområdet i en turrapport, og det var tatt nedover: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=13070

Det er vel ikke så mye mer å tillegge fra min side, da rapporten til ”eaa” igrunn har med det som vi husker fra turen. Strekningen fra Nordre Maradalstind til Sentraltind er noe lettere enn det kan se ut som, og vi hadde altså ikke behov for å sette sikringer noe sted på vår tur. Det er noen rappeller (som kanskje kan omgåes), og vel bevares, utsatte og luftige punkter, men under tørre og gode forhold vil dere også sannsynlivis ikke ha behov for å sikre dersom dere følger vår trasé.

Vi plundret litt over den ”taggen” som er nevnt og avtegnet på flere av bildene. Passasjen gjennom kaminen der måtte vi planlegge litt. Den store skråhammeren rett etterpå kan altså omgåes helt nederst til venstre, og etter det, var det overraskende lett og ingen flere hammere. Kun roting oppover en løs renne og ikke så fryktelig bratt ur opp mot eggen vest for Sentraltind. Bildet SV-siden i Sentraltind.jpg viser godt terrenget i sørvestflanken oppunder toppen på Sentraltind.

Det anbefales gjerne å gå eggen videre etter Nordre Maradalstind mot Sentraltind. Her er det lite gått, og man føler seg litt som en pionér der. :) Runden du tenker på Sondre, ved å fortsette mot Storen og ned på Bandet igjen, er fullt mulig på en lang dag. Vi stresset overhodet ikke, og tok oss veldig god tid med mange fotopauser, pratepauser, drikke- og spisepauser, glanepauser for å beundre det ville landskapet... Ja, vi hadde hele helgen på oss, så hvorfor skynde seg ned igjen? 8)

I rapporten omgår de Sørryggen opp på Sentraltind og når skardet mot Vesle Skagastølstind.

For å pirke litt 8) , så kom vi opp midt på ryggen mellom Sentraltind og skaret mot Vesle Skagastølstind. Avtegnet på disse bildene:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4069

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4076

og det ene ”500fjell” har linket til ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar begge to! :)

Så dere holdt dere gjennom hele traversen på rappeller, Nils? (med unntak av brevandring på Slingsbybreen). Har ikke lest hele rapporten enda 8) , men gleder meg til at jeg skal sette meg ned og nyte den. Hvor mange rappeller holdt det med fram til skaret opp mot Vesle Skagastølstind? Var det fem? Kaminen rappelerte dere vel ikke i. Ned fra Storen til bandet, er det bare en lang rappell, og så er man ferdig med tausikring? Eller er det mer enn som så? Dette får vi vel erfare om turen går dit på klatrekurset neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere holdt dere gjennom hele traversen på rappeller, Nils? (med unntak av brevandring på Slingsbybreen).

Stemmer!

På hele traversen (med Skagastølsryggen) ble det 9 rappeller, hvorav 5 ble gjort før Vesle Skagastølstind. På det første oversiktsbilde i turrapporten til ”eaa” ( https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4068 ) er 4 av de avmerket. Den 5. er vest for Sentraltind. Flere av disse rappellene kan omgåes.

Kaminen på nordsiden av ”taggen” (som også er på bildet til ”eaa”), gikk uten rappell ja.

Fra Storen ned mot Bandet er det kun ”nødvendig” med 1 lang rappell, som du sier. Det er vel det vanlige? :lol: Selv hadde jeg bare 1 kort der, og det var ned Heftyes renne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne og Tore,

Hvordan var forholdene opp fra Mohns Skar? Var det utrygt for is og ekle forhold, og når på årstiden gikk dere der?

Det var sist på juli i 1983, så det er noe år sia. Været var varmt og fjellet tørt, så forholdene var ideelle.

Mohns Skar var en flott avslutning på Skagastølstraversen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp fra Mohns skard på tre turer. Alle gangene har det vært greit.

Jeg tror i hele tatt det er sjelden man får is på fjellet i Hurrungane om sommeren. Det forekommer nok helst når det har kommet nysnø som smelter i sola og fryser igjen de påfølgende nettene. Jeg har et par ganger klatret i nysnø på Storen om sommeren, men har aldri hatt problemer med is.

Det blir nevnt her at det er nok med en rappel rett ned til hjørnet ("Tønsbergs rappel"). Det er nok blitt vanligere å ta en rappel nede på svaene et stykke under Hjørnet også. I hvert fall var det et fast rappelfeste der sommeren 2007 som vi brukte. I regnvær og når det er glatt på svaene, er nok det å foretrekke.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag med normalt bra vær vil det være mange oppe på Storen. Ja selv med under normalt vær vil det være mange personer der. Så hvis du mener været er bra nok for deg, må du regne med at flere titalls personer er der oppe samme dagen som deg.

Dette betyr at du må regne med det er kø på standardrappellen. Min observasjon er det tar 10 -15 minutter per person, så kan du telle folk foran deg i køen og regne ut hvor lang ventetid det blir. Da er det greit å ha noen alternativer...

Rappell ned ved siden av Heftyes (fra standardslynga), og så ny standplass og så enkel sikring bort til Hjørnet er greit.

To rappeller ned Andrews renne er også greit, men det er en fordel å vite hvor de faste standplassene er. Og da trenger man hvertfall 50 meters tau.

Rappellen nede på svaene er noe kortere, kanskje 30 - 35 meter. Vi tok den en gang med et enkelt 60 meters tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok blitt vanligere å ta en rappel nede på svaene et stykke under Hjørnet også. I hvert fall var det et fast rappelfeste der sommeren 2007 som vi brukte. I regnvær og når det er glatt på svaene, er nok det å foretrekke.

Ja, ser at en del tar rappell et sted på svaene mellom Hjørnet og Bandet. Er sikkert avhengig av vær og føre, som du sier. Selv hadde vi tørt fjell, og jeg kan ikke huske at det var noen problemer mellom Hjørnet og hytta på bandet. Vi holdt ganske langt mot høyre da vi gikk ned, dvs ut mot stupet mot nord. Det gikk lettere enn da vi gikk opp, hvor vi støtte på noen smågufne svaområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag med normalt bra vær vil det være mange oppe på Storen. Ja selv med under normalt vær vil det være mange personer der. Så hvis du mener været er bra nok for deg, må du regne med at flere titalls personer er der oppe samme dagen som deg.

Derfor anbefales det å gå på en hverdag utenom høysesongen, om en har mulighet til det. Jeg var på Storen 5. september 2000, og det var en hverdag. Vi møtte 2 andre klatrere. Det var alt! Og på toppen sto jeg helt alene…

Klart, i september øker faren for is og snø på Storen, så da er det kanskje å foretrekke mer folk og samtidig tørt fjell.

post-42-133474606838_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lå i telt ved Tindeklubbhytta en fin augustdag i 1995, og vi kunne telle over 100 personer på vei til Storen. Antagelig opptil 140 som prøvde seg den dagen. Folk som startet fra Turtagrø kl 4 om morgenen opplevde likevel at det var 10 personer i kø foran dem ved Hjørnet! De 10 hadde overnattet på Bandet. Da er det greit å ha alternativer både på vei opp og ned.

Heldigvis skulle ikke vi opp på Storen den dagen! Det var vel en lørdag, og som Nils skriver så er helgene ekstra trafikkert.

Hovedtrykket kommer vel fra litt ut i juli og holder til slutten av august, og selvfølgelig størst i helgene og særlig dersom værmeldingen har vært lovende. I 2-3 uker fra litt etter midten av juli til midten av august er det stor pågang uanhengig av ukedag, bære været setter begrensingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høysessongen bør man helst unngå. En ting er lang ventetid, en annen er steinsprangfaren lenger ned. Jeg vil anbefale tidlig juli (min forrige tur var 1. juli) eller sent i mai når man som regel kan gå på ski opp dalen og det er helt avsmeltet på toppen.

Høsten er jo et godt alternativ, men kortere dager er en ulempe om man bruker lang tid.

Hilsen Tore

post-5526-133474606993_thumb.jpg

post-5526-133474607003_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra informasjon! :!:

Juli er vel kanskje litt tidlig om man skal gå om Mohns skar og galleriene grunnet snøen? Jeg ville kanskje satset på en ukedag sent i august. Men jeg har selv erfart at det kan komme snø der på sommeren også (det er kjipt). I slutten av august 2005 skulle jeg løpe Fanaråken Opp, men det ble avlyst og byttet til asfalthalvmaraton til Sognefjellshytta.

post-3251-133474607044_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene fra Mohns skard som jeg postet på dette temaet 28. januar er tatt 1. juli.

Forholdene varierer nok endel fra år til år, avhengig av varme og finvær på våren. Generelt vil jeg tro at forholdene på Skagastølsryggen er sommerlige fra slutten av mai. Et stykke ut på sommeren må man regne med en del snøfonner på hyller osv. men det burde ikke gjøre turen vesentlig mer komplisert.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.