Gå til innhold
  • Bli medlem

Berdalseken til helgen


Baklengs

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da været ser ut til å bli bra til helgen lurer jeg litt på Berdalseken. Noen som vet hvordan denne turen vil være på rando utstyr? Er det en potensiellt fin nedkjøring? Rekker man turen på denne årstiden med litt tyngre utstyr? Har sett at det er ca 900 høydemeter på rundt 9 km, men som kjent kan jo ingen høydemetere like :)

Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat overtatt hytta til farmor og farfar (hytta ligger rett ved Sluten Seter) og har ikke rukket å bli veldig bevandret i området enda, spesielt ikke vinterstid. Var på hytta en del i sommer og høst, bla. opp til Berdalseken. Flott sted! Skal opp dit hele uke 8, på en liten "bli-kjent-tur" vinterstid. :D

Har du tenkt å tusle oppover slutedalen og så opp til Berdalseken, eller har du en annen "inngangsport"? Og hvor tenker du å kjøre ned? 900 høydemeter sier du, (har ikke kart, og husker ikke terrengformasjon 360grader rundt Berdalseken) er det 900 høydemeter totalt, eller greier du å presse inn 900 m nedkjøring.....??? I såfall har jeg gått glipp av noe :shock:

Spør rett og slett fordi jeg er nysgjerrig! :wink:

Under en tur til hytta i midten av november dro vi på noen "rekogniserings" turer - på jakt etter fine nedkjøringer nærme hytta, og det er nok veldig fint å kjøre ned fra toppen som ligger rett øst for sluten seter. Altså den "toppen" du har på din høyre hånd når du står ved setra og ser oppover "elva" og opp mot slutedalen. Du får ca 360 vertikale. Pass riktig nok på, øverste del er 30+ grader, så sjekk snøforhold.

Ellers så er det en fin "bolle" som også gir rundt 400 vertikale m, som ligger på venstre side av veien oppover mot Valdresdalen. Det letteste (i stedet for å gå opp bollen...) er å gå langs veien, til du kommer til det første vannet på venstre hånd. Kryss vannet rett ved utløpet (steiner) eller annet trygt sted...Følg så et lite "søkk" som går oppover. Stå på ski tilbake, via "bollen" ned til myrene som ligger mellom sluten seter og nedre smedalsvatn....

Aner ikke om dette er noe du har gjort før, eller som kanskje er populære steder å dra for kortere turer, har som sagt ikke vært der om vinteren (forrige gang var påsken 1988, og var da en liten gutt på 6 år og hadde enda ikke fått øynene opp for fine nedkjøringer! :wink: )

Hadde vært veldig spennende å få en liten tur-rapport i etterkant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi stiller ganske likt. Har vært litt i området sommerstid, men har da bare hatt fokus på den flotte utsikten og ikke hatt potensielle nedkjøringer i bakhodet. Var opp slutedalen som var planen ja, men som du sier gir det nok ikke 900 m med nedkjøring, men 900 m totalt. Får se det an litt når jeg står der, det viktigste er jo å komme seg ut :P Er flere fine topper i området så moro på ski skal jeg nok ha det uansett :roll: Kan legge ut en liten turrapport når jeg kommer tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.