Gå til innhold
  • Bli medlem

Se opp! Og løp...(Åkernesrenna)


Kim

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

I 1930-åra raste 3 mill kub.meter masse ut ved Tafjord. En flodbølge på over 60m var resultatet, kunne merkes opptil 10 mil unna. på 1700-tallet var det også et lignende ras i samme området.

Linken du la inn Kim, Åkernesrenna, er det 20 mill kub.meter som står i fare for å rase ut.........altså 7 ganger så mye. Tør ikke tenke på hva som skjer, for det skjer. Det er bare et spm om tid, 1 dag eller 100 år... Godt at jeg holder meg på toppene :? De fleste bygdene/tettstedene mellom Sjøholt og Geiranger vil merke det med variert styrke hvis "dinna steinklompen" går i fjorden. Satt sist gang i går kveld og diskuterte med sviger'n om Åkernesrenna, så det er absolutt på folkemunne....

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange vestlandsbygder som har slike trusler/dødsdommer hengende over seg... I Sognegjorden har vi to (tre); Høyanger og Årdal.

Like utenfor Høyanger henger "Ståpelen", en diger fjellpillar som siger sakte men sikkert. En eller annen gang vil den gå i fjorden, med ei gigantisk flodbølge som resultat. I dag ligger det et aluminiumsverk helt nede ved fjorden. Hvis dette fortsatt er i drift når bølga kommer vil det smelle ganske kraftig når vannet kommer inn i ovnene... I tillegg til Ståpelen er det bevegelse/sprekker i toppen av Gråberget, ca. 800 meter over sentrum. Her blir det "bare" steinras uten flodbølge. Begge steder overvåkes.

I Årdal er situasjonen kanskje verre. Over midten av Årdalsvatnet ligger "Bøttejuvet", et fjell på 1308 (1322) meter. Også her er det sprekker, og fjellet overvåkes. Enorme mengder fjell står i fare for å rase ut, og i verste fall blir det flodbølger begge veier i vatnet. Da kan Årdalstangen bli skylt på fjorden, mens Øvre Årdal blir oversvømmet. I Øvre Årdal er det aluminiumsverk, så hvis bølga blir stor nok smeller det her også.

Vi som "bur oppunder fjell" er vant til slike trusler, og tenker ikke så mye på det... Livet varer ikke evig uansett, og jeg tviler på at noen av oss får oppleve "the big one" i verken Ståpelen eller Bøttejuvet :?

Tipper de kommer til å sende helikopteret sitt rundt på flere måleoppdrag hvis dette blir vellykket :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det som er litt morsomt med akkurat Bøttejuvet i Årdal, er at denne har blitt linket til en ganske artig historie som virkelig etablerer årdølene som hedninger :? De store vekkelsesbølgene som preget store deler av vestlandet , nådde aldri skikkelig inn dit....så folket holdt frem med å tro på jotner og huldrer mye lenger enn andre steder. Da Øvre Årdal endelig skulle få sin egen kirke, var store deler av befolkningen overbevist om at ved kirkeklokkenes første lyd kom Bøttejuvet til å rase ned. Slik gikk det jo ikke, men da jeg ble fortalt historien av en gammel fjellkar fra bygda der, syntes jeg det var morsomt :wink:

Fluggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har forresten selv vært oppe på Bøttejuvet ved to anledninger. En fin liten dagstur jeg kan anbefale besøkende til Årdal :?

Fluggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme historien går igjen i Høyanger... Industrieventyret der startet rundt 1916, men noen kirke ble ikke bygget før over 40 år senere. Et gammelt sagn sier at den dagen det kom kirkeklokker til bygda skulle Ståpelen rase ned. En annen versjon er at Ståpelen skulle rase den dagen kirkespiret ble montert... Men klokker og spir kom på plass, og Ståpelen står der enda. Nok et bevis på at tro og overtro ikke har noen reell påvirkning på de fysiske lover :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Andre "katastrofer" som har skjedd opp gjennom årene er f.eks i Norangsdalen. I 1908 ble elva blokkert av et ras, og resultatet ble et nytt vann (Lyngstøylvatnet). Bebyggelsen ligger den dag i dag, altså under vann, og er en attraksjon blant dykkere. Vatnet er "krystallklart" og gir utrolige bilder.

Det finnes utrolig mange historier om tragedier som har skjedd opp gjennom årene. Snøras/fonner har tatt langt flere liv enn steinras. Ved Molaupen/Strandabøen i Hjørundfjorden ble 7 pesoner (tror jeg det var) tatt av fonna sent på høsten. 2-3 pesoner var i bratta for å hente nedigjen et par geiter....Tror dette skjedde på 60 eller 70-tallet. Først tok fonna disse, senere kom fonna og tok de som hadde rykket ut for å hjelpe. Tragisk. Siden det er lite bebyggelse i ytre deler av hjørundfjorden, var resultatet av-mann-folking.

Vestlandet er helt sikkert fulle av slike tragedier/historier.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, tenk bare på de to grusomme rasene i Lodalen...var vel over hundre mennesker som omkom om jeg ikke husker helt feil?

Fluggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk bare på de to grusomme rasene i Lodalen...var vel over hundre mennesker som omkom om jeg ikke husker helt feil?

Fluggen

Fant en artikkel om disse to rasene. 1 mill kbm gikk i Loenvatnet og største bølge ble 70m.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/fylkesleksikon/1772975.html

Åkernesrenna, som tråden startet med, har et "potensiale" på 20 mill kbm. Det er MYE vann som skal fortrenges. Selv om fjorden(-e) er smale i området rundt Hellesylt, vil en flodbølge sannsynligvis gå i flere retninger ved at den slår fra fjellside til fjellside. Det er en kronglete vei inn til f.eks Geiranger, men det skal ikke rare bølgen til før hele nedre del blir tatt. Ligger det et eller flere cruiseskip på fjorden, eller er på vei inn :? Juni-aug er dermed ikke noe godt tidspunkt for et evt ras......

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En flodbøge fra et slikt ras gjør ikke så mye av seg på overflaten i sjøen. Bølgen går langs sjøbunnen, siden det er der steimassene fortrenger vann. Det er når det blir grunnere ved strandkanten bølgen virkelig merkes. I en cruisebåt er du nok rimelig sikker forutsatt at det er dypt der den ligger.

Har sett noen programmer på TV'n om Tsunamier, så jeg er rimelig sikker på at overflatebølgene fra steinras blir som bølgeskvulp å regne i forhold til undervannsbølgen.

Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kan sammenligne dette med en smal fjord, Erling. 20 mill kbm, hvor stort er egentlig dette.....en terning på 270x270x270m eller et flak på 500x500x80m :? Det er enorme mengder det er snakk om. Fjorden er "bare" 100-200m dyp i det området. Der hvor cruiceskipene ligger, helt inne i Geirangerfjorden, er det 40-60m dypt. Når fjordene er smale har ikke vannet noe annet sted å gå enn i høyden. De Tsunamiene du sikter til er jo i åpent farvann. En undervannsbølge i en smal fjord må være ensbetydende med overvannsbølge :!: Jeg kan ikke forstå annet. Vann krymper jo ikke :wink:

Blir vel en form for "badekar-effekt". Selv om bølgene "bare" var 10-20m ville jeg ikke vært i et cruiceskip, i en smal fjord når dette skjedde. Så trygt som du vil ha det til tror jeg ikke det er. Vannet vil kaste seg oppover de bratt fjellsidene og returnere tilbake med samme kraft. Flere ganger, inntil de omsider legger seg. Ikke noe problem for et stort skip å klare bølger på 10-20m så lenge de kommer forfra/bakfra, men skvulpebølger fra siden.......

Kan jo sammenligne f.eks med isfjell som raser ut. Selv om det er dypt, lager også disse flodbølger. Men her blir vel vannet også på en måte trengt mellom "fjellene", som i en fjord.

For å sammenligne litt:

Tafjordulykka i 1934: 3 mill kbm, flodbølge 64m, fjord 100-200m dyp.

Loenulykka i 1936: 1 mill kbm, flodbølge 70m, vatnet ca. 50m dypt

Området for tafjordulykka er veldig likt området ved Åkernesrenna/Hellesylt. Bare at hva som står i fare for å rase ut er 7 ganger mer. Kan ikke forstå annet enn at de andre ulykkene blir småtterier å regne i forhold.

Sitat Erling:

er rimelig sikker på at overflatebølgene fra steinras blir som bølgeskvulp å regne i forhold til undervannsbølgen.

Er f.eks fjorden 1km bred, vil 20mill kbm tilsvare et område på 1 kvadratkilometer som hever seg 20m. Men bølgen vil være mye smalere enn dette, noe som blir forflyttet til høyden........Tør ikke tippe hvor høyt dette blir........Merk deg også informasjonen jeg ga tidligere om Tafjordulykka, hvor bølgene kunne merkes inntil 10 mil unna. Dette er svære saker, ikke noe "steinras".

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Les Farlige fjell av Arthur Klæbo. Hyllesignatur 363.34 K

Skal jammen stikke innom biblioteket å låne den en dag.

En studiekompis fikk denne boka til fødselsdagen i november, og ble så inspirert at han pakket kone og barn inn i den gamle Datsun bluebirden og dro Vestlandet nedover hjem til julefeiring i Oslo. Kona var ikke helt fornøyd...

Mange plasser med potensielle ras. Børa over Romsdalen, f.eks. Aktive sprekksystemer et par hundre m. fra kanten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Eg ser at andre stader utanfor Sunnmøre, med fjellstykker som er spådd ein undergong med katastrofale følgjer, er nemnt. Eg nemner her 2 stk. som ikkje er nemnt her før.

1. Mofjorden, inst i Osterfjorden, nordaust for Bergen, har fjellklippen som heiter Slottet, og minnar om Preikestolen i Lysefjorden i Ryfylke.

2. Sidefjorden Finnafjorden på sørsida av Sognefjorden, vest i Vik kommune, har eit stort "laust" fjellstykke på austsida, sørvest for Fagerdalsnipi. Vassfylte og "botnlause" sprekker har utvida seg opp gjennom tidene. Til skilnad frå Stoplen i Høyanger og Bøttejuvet i Årdal, er dette fjellstykket lite kjend.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105064

Ikke nok midler til sikring av Åkernesrevna. Tør ikke tenke på konsekvensene når (for det er bare spm om når tid) fjellet raser ut i Synnylvsfjorden. Det som ikke nevnes i artikkelen, er: Hva hvis dette skjer midt i travleste turistsesongen, når cruisebåtene går som perler på en snor inn forbi denne tikkende bomben :roll: Worst case er mange tusen omkomne. Jeg syns det var nøkternt å snakke om bare en 25m høy bølge når det beviselig har vært mer enn dobbelt så høye bølger når langt mindre fjellpartier har rast ut.

Syns denne var bra:

Vi vet at det er troll inne i fjellet, men vi vet ikke hvor mange armer og bein og hoder det har. Med 15 mill kan vi kanskje stoppe armene og beina, men ikke hodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

Det har vært en del blest om Åkernesremna siste år og når også dronning Sonja inspiserte remna, så kunne ikke vi lokale være verre.

På en tur fra Geiranger til Oaldsbygda i august, så såg jeg bort på fjellsiden. Selv fra andre siden av fjorden var sprekkene synlig.

Det er enkel tilkomst fra Fjørstad i Strandadalen. Allerede ved Instevatnet begynner installasjoner vedr. aktiviteten rundt remna. Her pumpes vann fra vatnet (1090 moh) og opp til en tank oppe på skaret (ca 1130 moh). Deretter er det et fall på ca 800 meter ned til en borerigg lenger nede. Går vel med noen reduksjonsventiler på det fallet tenker jeg...

Hele fjellsiden rundt remnene er preget av installasjoner i forbindelse med overvåkingen. Betongbunkers, mange helikopterplattformer, instrument, kabling etc. Mye instrumenteringsteknikk rundt om i fjellsiden.

Ganske spesielt å se selve "grunnfjellet" slå sprekker. Ikke bare en sprekk langsetter, men også flere parallelle. Og ikke lenger en knyttneve bred som det hadde vært i hans barndom, som han sa den eldre mannen vi snakket med da vi parkerte på Fjørstad.

Legger ved noen bilder

post--1-133474399148_thumb.jpg

post--1-133474399161_thumb.jpg

post--1-13347439917_thumb.jpg

post--1-133474399178_thumb.jpg

post--1-133474399186_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på lokalnyhetene i går også om Åkernesrevnene. Stranda-, Stordal- og Ørskog kommune (mener jeg det var) går sannsynligvis sammen for å bevilge mer penger til sikring/utredning. Om fjellsida ramler ut om 2 dager eller 200 år er det vel ingen som vet. Skjer det i turistsesongen med ditto turistskip og båter på fjorden, får vi ei katastrofe med uante konsekvenser. Selv om katastrofen blir stor nok dersom den skjer utenfor turistsesongen.

En skal være forsiktig med å bevege seg i terrenget på Åkernessida. Risikoen for å trakke i dype, overgrodde sprekker skal visst være til stede....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fjellsida ramler ut om 2 dager eller 200 år er det vel ingen som vet. Skjer det i turistsesongen med ditto turistskip og båter på fjorden, får vi ei katastrofe med uante konsekvenser. Selv om katastrofen blir stor nok dersom den skjer utenfor turistsesongen.

Da er det antagelig flere tusen liv som går tapt. Et alternativ er en «kontrollert» sprenging. Fyll revna med sprengstoff, evakuer hele Sunnmøre og senk fjellsida ned i fjorden. Kostnadene til gjenoppbygging vil trolig bli større enn det selv rike Sunnmørskommuner har råd til, men finnes det noe alternativ dersom man ikke vil risikere store tap av liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kontrollert"..hehe :?:

Fullstendig enig, men dessverre vil det nok aldri skje. Det blir vel utredninger i hytt og pine, budsjettdiskusjoner, krangling om hvordan/når osv osv.

Det blir litt som med New Orleans. Man vet at katastrofen kommer, men konkret gjør man minimalt for å forhindre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.