Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur Ski-Pakke


MortenM

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge hatt lyst til å kjøpe meg en ski-pakke for toppturer, og øyner nå håpet da jeg har begynt å tjene penger som tømrerlærling :D Har lest flere tråder og ser at det er mange forskjellige meninger om hva som er "best". Selv er jeg helt blank. Har aldri hatt andre ski enn langrenn-/fjellski. Skiene kommer til å bli brukt mest til toppturer (ikke bakkekjøring) der det kan være noe gåing i flatt terreng, men mest opp og ned. Har ikke kjørt telemark før, men er bestemt på å lære meg det :o

Den pakken jeg har kommet fram til ser slik ut:

Ski: Åsnes Storetind/Vetletind m/kortfell http://asnes.com/Category.aspx?cat=1

Bindinger: Rottefella Cobra R4 http://www.oslosportslager.no/produkt/rottefella-cobra-r4-topptur-telemarkbinding-5343.aspx

Støvler: Scarpa T4 http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-t4-telemarkstovler-20378.aspx

Er dette en bra pakke?

Bør jeg velge Storetind eller Vetletind? Evnt. andre ski?

Er disse skiene/bindingene/støvlene egnet i det hele tatt?

Håper på tips fra folk med mere peiling enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No veit ikkje eg kva du legg i ordet topptur, men dersom du har planar om topptur slik eg kjenner det så ville eg gått for breiare ski, stivare sko og ein meir "justerbar" binding. Dette er meint som eit godt veiledande råd, og det kan godt hende at det du har satt opp passar til deg.

Uansett så ville eg IKKJE satsa på kortfell på topptur, dersom du skal ut i litt bratt lende, med mykje laussnø, evt. mykje gåing i skråhelling(som det gjerne blir på topptur). Sats heller på G3/Black Diamond som du kan skjære til skia, så slepp du glipptak både hær og der!

Tips til pakke:

Ski: Völkl Mantra / Dynastar Legend Mythic Rider etc.

Binding: 22 Design Hammerhead

Sko: Scarpa T2X

Feller: G3 Expedition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man skal gjøre det enda vanskligere så kommer mitt spørsmål: har du tenkt på randonne?

hvis du står på slalom så kan du slå 2 fluer i en smell, topptur og alpint.

her er det uendlig med utstyr att velge mellom: tungt og lett, smale ski og fete ski, dyrt og rimelig.

lykke til med valget og lykke til med toppturene. jeg elsker å gå på topptur

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit ikkje eg kva du legg i ordet topptur, men dersom du har planar om topptur slik eg kjenner det så ville eg gått for breiare ski, stivare sko og ein meir "justerbar" binding. Dette er meint som eit godt veiledande råd, og det kan godt hende at det du har satt opp passar til deg.

Uansett så ville eg IKKJE satsa på kortfell på topptur, dersom du skal ut i litt bratt lende, med mykje laussnø, evt. mykje gåing i skråhelling(som det gjerne blir på topptur). Sats heller på G3/Black Diamond som du kan skjære til skia, så slepp du glipptak både hær og der!

Tips til pakke:

Ski: Völkl Mantra / Dynastar Legend Mythic Rider etc.

Binding: 22 Design Hammerhead

Sko: Scarpa T2X

Feller: G3 Expedition

Dette ser ut som en meget god pakke, men det har sin pris. 16.000,- blir i meste laget desverre :)

Har du ett rimeligere pakke-forslag? Hva mener du med en mer "justerbar" binding"? Hvor brei bør ei ski være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utstyret du har valgt kan du trygt kjøpe! Lett og stødig nok til toppturer.

Har ikke prøvd Åsnesskiene. Men ut fra målene hadde jeg valgt Storetind.

T4-støvla (og bindingene) bruker jeg selv. Relativt lette, nok støtte til å kjøre det meste av normale nedfarter! Greie å bevege seg på flatmark. Men jeg ville garantert ikke brukt de på Hardangervidda!

Kjøp 2 sett feller. Åsnes sine kortfeller til enkelt bruk og breiere feller som dekker det meste av sålen når forholdene blir vanskelige.

I forhold til vanlige fjellski vil du få utstyr som føles "tungt" og stift. Men etter litt bruk blir det bare moro.

Ta også med utstyret i skianlegget. Du får mye god trening og erfaring. Utstyret er iallefall ingen hindring for å kjøre svarte løyper.

Finner du ut at du vil ha nytt utstyr om noen år er det bare å kjøpe tyngere utstyr(NTN-bindinger). Men behold det lette utstyret til raske toppturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tillegg:

Typen ski må stå i forhold til støvler og bindinger.

Velger du brede pudderplank må du også ha kraftige støvler og bindinger!!

En hyggelig bieffekt med å velge "lett" toppturutstyr er at du kommer deg relativt greit fram med skøyting på flatmark.

Med tungt utstyr er det er et h.....

Meld deg på et telemarkkurs. Det får deg raskere i gang uten for mye nybegynnerfeil.

Tips:

Legg ut ønskes kjøpt på fjellforumet eller www.friflyt.no. Da kan du få tak i topp utstyr til en hyggelig pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Eg er enig i mykje av det som har blitt skreve, og det kan absolutt væra verdt å starta med litt lettare og "enklare" utstyr i starten. Men, ein ting eg vil anbefalla deg uansett kva du går for, er å satse på ein annan binding. Eg har sjølv hatt Cobra R4 på mine første ski. Dersom du går for 22Design Hammerhead feks, som dei har på Oslo Sportslager, så får du moglegheiten til å justere trykket og flexen på bindinga etter føre og forhold, pluss at du kan gjæra bindinga di meir flexsibel til oppoverutren. Noko som lettar arbeidet for deg.

Dersom du vil spare nokre lappar kan du jo kikka hær:

http://www.telemark-pyrenees.com/

Sportsutstyr er tollfritt, og du kan gå utifrå prisane EX Vat, men må legge på norsk moms.

Kan gå god for butikken, har bestilt fleire ski og anna klatre og vinterutstyr der.

Har hatt eit tilfelle der reklamasjon var naudsynt, då fikk eg nye ski tilsendt før med bindingar montert, og sendte dei defekte i retur først når eg hadde ny på plass. Utruleg bra service, og utruleg dyktige folk.

Lykke til, det blir sikkert ein flott opplevelse uansett kva du velger.

PS: Storeting er nok gode ski, men dersom terrenget er slik at du kan bruke halvfell, så er du ikkje på topptur, då er du på tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Dette ser ut som en meget god pakke, men det har sin pris. 16.000,- blir i meste laget desverre :)

Har du ett rimeligere pakke-forslag? Hva mener du med en mer "justerbar" binding"? Hvor brei bør ei ski være?

Tips: mange kjøper nytt utstyr (nesten) hver eneste sesong, og kvitter seg med bra, relativt nytt utstyr nå før sesongen. På finn.no er det mye ræl, men bruktmarkedet på friflyt.no har en del godbiter til en bra penge.

Ellers kvitter mange sportsbutikker seg med rester av fjorårslageret i disse tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt hammerhead, men jeg vet at mange skryter av den.

Er uansett enig med andre her at du burde velge en annen binding.

Både G3 og Black Diamond har bindinger som enkelt kan gjøres "hengslet" slik at du ikke får bøyemotstanden fra støvel og binding når du trasker lange oppoverbakker.

På flatmark foretrekker jeg å ha litt bøyemotstand, men når du går oppover er det mye bedre å slippe.

Hvis du søker opp g3 targa ascent og BD O1 finner du sikkert bedre forklaringer på konseptet enn det jeg har gitt her.

Når det gjelder feller er kortfell fint når det er litt slakt opp og ned, men i de skikkelige motbakkene er som å gå med grønn extra på påskeføre.

Sjekk ut g3 alpinist, de har et langt bedre festesystem enn både BD og g3 expedition.

Hvis turene dine skal gå i litt variert terreng, og du er en fersk kjører kan det være fint med de lave støvlene du ser på, og sikkert også skiene (som jeg aldri har hverken prøvd eller sett).

Ulempen er at det så vidt jeg vet ikke er så stort utvalg av merker i den typen støvler, så hvis det viser seg at scarpa sitter dårlig på din fot har du få alternativer.

(det skal sies at det godt kan hende at både crispi og garmont har tilsvarende uten at jeg har fått det med meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Noen som har noen erfaringer med det som er nevt i første post for jeg tenker akkurat på det samme.

Ski: Åsnes Storetind

Bindinger: Rottefella Cobra R8/Black Diamond O1 ( litt dyrt med de BD:P )

Støvler: Scarpa T4 ( noen som gode å gå med)

Feller: G3 expedition lang og Åsnes kortfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.