Gå til innhold
  • Bli medlem

Stigjern


tomand

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt å kjøme meg stigjern for å ha på is og hard snøv.

Er de noken som veit om nåke som ikje koster fleire tusen kroner? Hadde ikje tenkt å broke minst muli penga på de, for de ekje so mykje ej he brok for det.

:) Nåken forslag?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei.

Har tenkt å kjøme meg stigjern for å ha på is og hard snøv.

Er de noken som veit om nåke som ikje koster fleire tusen kroner? Hadde ikje tenkt å broke minst muli penga på de, for de ekje so mykje ej he brok for det.

:lol: Nåken forslag?:D

Det store spørsmålet er jo hvaslags sko du skal ha de på. Det som avgjør hva du burde kjøpe i stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Interessant tema!

@ knadne: Hva skal man se etter i forhold til de forskjellige skovarianter. Jeg og kona har vanlige fjellsko, Lowa Tibet og en annen Lowa jeg ikke husker.

@ henrikh: jeg har søkt på xxl, men jeg finner ikke hverken Grivel eller G10. På søk etter stegjern får jeg ikke et eneste stegjern, men bare truger og noe klær. Er det kanskje bare til salgs i butikkene og ikke på internet?

Et annet spørsmål til dere som har brukt dette. Jeg synes stegjern er vanskelige å dra med seg på tur. Det stikker pigger ut over alt som skader annen utrustning, og de er jo litt tunge også da. Rundt kiloen de fleste. Hvis man bare skal på en brevandring så er det ikke noe problem. Men når man skal på en lang tur hvor det inngår en liten bresnutt, så virker det mye å ha med seg resten av turen. Finnes det gode, lette (300g +-) pakkbare stegjern/isbrodder som kan være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål til dere som har brukt dette. Jeg synes stegjern er vanskelige å dra med seg på tur. Det stikker pigger ut over alt som skader annen utrustning, og de er jo litt tunge også da.

Stegjernspose, jeg har en annen type fra BD enn denne. Uten ødelegger du fort både sekk og annet du har i sekken.

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=BD32&var_1=&categorynu=BP03&categorytxt=Stegjern&produkt=Black%20Diamond%20Toolbox

Stegjern får du også i lettmetall. Hvis alternativet er en utrygg passering er vekten ikke noe å snakke om. Mine Cassin i lettmetall inkl en solid stegjernspose veier 950 gram. Griveljerna laget av jernskrap tør jeg ikke veie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stegjernspose, jeg har en annen type fra BD enn denne. Uten ødelegger du fort både sekk og annet du har i sekken.

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=BD32&var_1=&categorynu=BP03&categorytxt=Stegjern&produkt=Black%20Diamond%20Toolbox

Stegjern får du også i lettmetall. Hvis alternativet er en utrygg passering er vekten ikke noe å snakke om. Mine Cassin i lettmetall inkl en solid stegjernspose veier 950 gram. Griveljerna laget av jernskrap tør jeg ikke veie..

Kan anbefale posen. Den er tykk og rommer fint stegjern + 10 skruer inkludert "flute" holdere.

Forøvrig er det skotype + nytteområde som avgjør valg av stegjern, spesielt er utforming av frontpiggene og stivhet avgjørende. Se http://en.petzl.com/petzl/SportFamille?Famille=5 for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema!

@ knadne: Hva skal man se etter i forhold til de forskjellige skovarianter. Jeg og kona har vanlige fjellsko, Lowa Tibet og en annen Lowa jeg ikke husker.

Det store spørsmålet er jo om du har step-in eller ikke, skal man gå mye på bre er step-in å foretrekke. Mange litt stivere fjellstøvler har dette. Sees som et spor frest inn i gumien bak på helen. Med step-in tar du av og på stegjerna omtrent som en telemarksbinding, og det sitter adskillig bedre.

Har du en myk sko er det viktig å skaffe seg et ledda stegjern som ikke er for stivt. Et stivt jern vil kunne knekke under en myk sko.

Ang transport, så finnes det som nevnt poser egnet til den slags. Men jeg pleier stort sett å legg jerna med piggene mot hverandre og surre rundt med en stropp. Stegjern til brebruk trenger ikke være så skarpe, så det går stort sett greit.

Ang vekt så har Grivel et par som heter Air Tech med en vekt på kun 475g! Problemet med disse er at de ikke tåler hard bruk, så vær forsiktig med å bruke de på annet enn is. Prisen er ca den samme som for G10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har tenkt å kjøme meg stigjern for å ha på is og hard snøv.

Er de noken som veit om nåke som ikje koster fleire tusen kroner? Hadde ikje tenkt å broke minst muli penga på de, for de ekje so mykje ej he brok for det.

:) Nåken forslag?:)

Hei !

Jeg har brukt denne typen stegjern i noen år nå :

http://www.bdel.com/gear/contact_strap.php

Koster rundt 1200 kr.

Jeg er svært godt fornøyd med "jerna"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Tusen takk for svar :? nå blir det å sjekke hjemme om det er spor i skoa eller ikke. Jeg planlegger en tur hvor jeg må krysse litt av Blåmannsisen til sommeren, og da må jeg ha godt feste i isen. Tok et brekurs for fem år siden, men har bare brukt kunnskapene et par ganger siden. Da med lånt utstyr.

Ps, fant denne siden med bilder av skoa. http://www.zappos.com/n/p/p/7199396.html Kan du se om det er det sporet du nevnte. Ser ut for meg til at det er noe der, men vet ikke om det er slik det skal være. Hvis du blåser opp bildet, kan du se det fra alle sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :wink: nå blir det å sjekke hjemme om det er spor i skoa eller ikke. Jeg planlegger en tur hvor jeg må krysse litt av Blåmannsisen til sommeren, og da må jeg ha godt feste i isen. Tok et brekurs for fem år siden, men har bare brukt kunnskapene et par ganger siden. Da med lånt utstyr.

Ps, fant denne siden med bilder av skoa. http://www.zappos.com/n/p/p/7199396.html Kan du se om det er det sporet du nevnte. Ser ut for meg til at det er noe der, men vet ikke om det er slik det skal være. Hvis du blåser opp bildet, kan du se det fra alle sider.

Ser ikke sånn ut nei, så da er jern med reimer det du skal ha. Modell er litt smak og behag, men G10 er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke sånn ut nei, så da er jern med reimer det du skal ha. Modell er litt smak og behag, men G10 er bra.

Helt enig, se forøvrig tidligere sak om dette :

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=194

Følgende lille egen opplevde historie for to uker siden understreker dette (har klatrejern Petzl M10 step-in og meget stive lærsko, La Sportiva Nepal EVO).

Etter avslutning av en isfoss, skulle vi rappellere ned igjen. Jeg rappellerte med lett hoppende stil ( :D ), som gir litt trykk bakover på stegjerna under hver landing, og midtveis løser plutselig den ene bindingen ut foran og stegjernet blir hengende løst i reima rundt ankelen. I rapell er var jo ikke dette kritisk, men jeg ble ganske overrasket, også fordi jeg nå har brukt jerna i to år.

En sjekk viste at stegjerna var godt festet, men ved retesting og riktig "over"belastning så strakk bakbindingen seg noe, og i dette tilfelle var det akkurat nok til at de løsnet ut foran. I en annen situasjon kunne dette vært kritisk. Så nå er stegjerna supplert med frontreim i metall 8) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man vil ha lette jern for vanlig breevandring så har camp jern i alu og jern. markedets lettest men holder massor for breeandring.

jeg har og ett par BD sabertooth for klattring men de er betydligt tyngre. skal og si att jeg har mer fortroende for bd enn camp pga vekte.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema!

@ henrikh: jeg har søkt på xxl, men jeg finner ikke hverken Grivel eller G10. På søk etter stegjern får jeg ikke et eneste stegjern, men bare truger og noe klær. Er det kanskje bare til salgs i butikkene og ikke på internet?

Et annet spørsmål til dere som har brukt dette. Jeg synes stegjern er vanskelige å dra med seg på tur. Det stikker pigger ut over alt som skader annen utrustning, og de er jo litt tunge også da. Rundt kiloen de fleste. Hvis man bare skal på en brevandring så er det ikke noe problem. Men når man skal på en lang tur hvor det inngår en liten bresnutt, så virker det mye å ha med seg resten av turen. Finnes det gode, lette (300g +-) pakkbare stegjern/isbrodder som kan være et alternativ?

De har det i butikken, men kanskje ikke på nettet?

http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=40

kan kanskje funke hvis du ikke har lyst til å ta med stegjern. Evt alujern, men de bør du kanskje slepe utenfor breen;)

og sånn stegjernspose betaler fort seg selv, i forhold til å perforere dyre jakker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

ja. de passer også på telemarkstøvler.

Ikke enig, alle mine krever og har krevet en anden bøjle i front, da 75mm er for bred. (Petzl og Grivel)

Går fint på alipn og rando støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig, alle mine krever og har krevet en anden bøjle i front, da 75mm er for bred. (Petzl og Grivel)

Går fint på alipn og rando støvler.

Beklager, jeg tenkte ikke så langt.

A second advantage over traditional 75mm boots lies in mountaineering scenarios: kicking steps in hard snow and accepting a much broader range of crampons for greater technical forays into the backcountry. Additionally, NTN boots have a softer flex and remain comfortable while covering lots of ground and spending long days in the mountains. NTN boots are not yet TÜV approved for AT bindings, but boot producers are working on it.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.