Gå til innhold
  • Bli medlem

Ufint eller ikke?


Nikke

Anbefalte innlegg

Etter å ha skummet gjennom endel poster her på forumet, tror jeg helt sikkert at det er noen poster forhandlere og butikker ville ha reagert negativt på.

"Prøvde varer i butikk, for så å handle varene fra utlandet.»

Med dagens muligheter for å handle på nett, kanskje spesielt fra usa, har det for mange betydd tilgang til spennende varer, og ikke minst billigere varer. Mange opplever også god service og raske sendinger.

Men går det en grense her? Er det greit å prøve varer i butikk, for så å «takke» pent for prøving, løpe hjem og bestille på nett? La oss si Damen/mannen i butikken har brukt 20-30min på vedkommende, denne tiden kunne kanskje gitt de ansatte muligheten til å få solgt produkter til andre kunder?

Hva kan de Norske butikkene gjøre for å tilfredsstille oss kunder bedre? Er det priser på varene? Bedre service? Annet? Er det et skille mellom oss her på forumet og den "menige mann" som handler i de store kjedene?

Burde vi bli mer «trofast»? Burde vi sette mer pris på og verdsette det å ha kontakt og prate litt løst og fast med de som jobber i vår favoritt butikk? Eller har ikke det noen betydning, bare vi får billigste og beste produkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er dårlig gjort å bruke butikkene på denne måten.

Ikke bare bruker du ekspeditørens tid, du bruker også butikklokalet og ikke minst bruker du varen som butikken har gjort tilgjengelig ved å ha den på lager.

Ergo belaster du mange budsjettposter, lønn,husleie,transport,lager,innkjøp m.m.

Om mange bruker butikkene på denne måten vil de som faktisk handler der måtte betale mer for varen for å dekke kostnadene.

Utvalget i butikkene vil kanskje også reduseres på sikt, dette ønsker du vel ikke?

En metode jeg bruker fra tid til annen er å presse pris i butikk ved å henvise til konkurerende butikker og netthandlers priser.

Du må selvfølgelig ikke regne med å presse prisen ned til en utenlandsk netthandels nivå, det har jo sin verdi å kunne gå til din lokale kremmer og få god service.

Driver selv et lite importfirma i en annen bransje og kjenner dette fra flere sider, nettbutikkene har ofte veldig lite lager og derav lave omkostninger. De har også ofte en ekstremt lav servicegrad.

Tenk litt på hvordan du vil gå frem med f.eks. en reklamasjon til en web-shop i USA, vanligvis vil du jo først måtte sende varen i retur med de utgiftene og den tiden du bruker på det, så må din reklamasjon benandles og utfallet er ikke alltid gitt.

Når både selger og kjøper viser moderasjon, da får vi en god handel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går å prute i sportsbutikker.

Ta med utskrift av varens pris på nett, dokumenter frakt og toll.

Foreslå å betale prisen det ville kostet deg, Butikken selger med moderat fortjeneste, og du får varen tvert med enlkle reklamasjonsmuligheter.

Jeg har fått ja på alle forsøk over 1500 kr.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke folk som er blitt mere spekulative, men snarere tilgangen til informasjon på nettet som har muliggjordt dette.

Uansett er det klin umulig å nekte folk dette, det blir bare alt for blåøyd!

Det dere kan er feks. å oppmuntre til å støtte opp om norske arbeidsplasser. Spesiellt nå for tiden.

Jeg har selv tenkt litt i de baner når jeg har vært i tvil. Feks. har jeg kjøpt Madshus ski, selv om Fisher har vært av samme kvalitet og prisklasse.

En mere konstruktiv diskusjon er å be dere næringsdrivende om å være mere klare på hva brukeren faktisk får i tillegg som forbrukeren ikke får med om han bestiller på nettet. For det er jo det som er interressant for forbrukeren. Det er klart det er lettere å gå i butikken nede i gata og diskutere feil på produktet istedet for å 'rykke stadig frem i køen' på en eller annen jævla telefonsvarer...

Dersom en faktisk har mulighet til også å få ekstra service som feks. preparering av ski og andre tips, ja så er jo det også positivt.

MEN dersom butikken hverken yter denne servicen eller evner å overbevise kunden om at han får med den, ja da blir det vanskelig å overbevise disse folkene som er fullt informert om hva som finnes tilgjengelig på nettet, om at dem burde handle i butikken istedet :roll:

Og jeg tror heller ikke det vil bli slik at alle og enhver vil handle alt på internett i fremtiden. Det vil alltid være en stor andel av befolkningen som uansett foretrekker å gå i butikken og handle.

I dagens samfunn er butikkene tvunget til å tilpasse seg slik at dem har riktig balanse imellom pris, service og annen mer-verdi osv. slik at det er liv laga. Internett handel er kommet for å bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen konsekvens er kanskje at kompetansen på de butikkansatte vil bli lavere. Butikkeierne ser kanskje ikke behovet for at personalet skal ha høy kompetanse på turutstyr når denne kompetansen ikke gir kroner i kassa. De satser da heller på produktområder der det er mer å hente, fotball, skigåing osv.

Det betyr til syvende å sist at vi må skaffe oss den informasjonen på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid like lett å beregne totalkostnadene når du vil importere selv.

Er jo også avhengig av forsendelsesmåte, forhold mellom vekt/størrelse og verdi bl.a.

Om du bestiller flere ting samtidig er det ikke alltid like lett å få leverandør til å vente med sending inntil alt er leveringsklart.

Blir bestillingen splittet i 2 sendinger kan det gjerne dobble fraktomkostningene.

I min bransje selger jeg med dagens $-kurs mine varer til USD katalogpris x 11 (inkl.mva)

Skal du spare noe vesentlig på å egenimport bør du ha varene i reisebagasjen og ikke betale hverken frakt eller mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt og slikt noe er en ting - noe helt annet er klær og sko osv.

Jeg har handlet mye i utlandet, og gjort gode kjøp, men har også opplevd å få feil størrelse og det er surt. Vinninga går ofte opp i spinninga da! Man kan spare seg til fant.

Bare sjekk på Finn og søk på "feil størrelse" under friluftsliv. 66 treff. Tror det er svært mange av disse feile størrelsene som er handel i fra utlandet...

Jeg har blitt positivt overasket over den lokale sportbutikken i det siste. De kan ofte gi like gode priser som de store kjedene, og det er en kjempefordel å få det i handa og kjenne på det før man betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler man flere produkter i en sportsbutikk her landet er det FULLT mulig å prute, dette gjør jeg svært ofte og kommer som regel ut med 15% til 20%.

Jeg har en favorittbutikk som er FARLIG.

De kan så mye og er ufattelig dyktige, kundevennlige som fy. Kommer (nesten) aldri utigjen fra btuikken uten å ha kjøpt noe!

Det er en butikk som du har lyst til å handle i, så kanskje sportsbutikker og andre kunne tatt seg en tur for kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.