Gå til innhold
  • Bli medlem

Lauvnostind - Soleibotntind


Kim

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei!

Dette er en fin tur. Luftig ned fra Lauvnostinden. En kan unngå nordeggen på Nordre Soleitind ved å holde høyden fra skaret under Lauvnostinden bort til skaret mot Store Soleitind og ta Nordre opp vesteggen. Derfra er det enklest å holde seg til venstre for eggen et stykke før en tar opp på eggen, dvs ikke som i klatreføreren som anviser til høyre for eggen som gir et punkt med 4-er klatring. Opp til Store Soleitind er det noe klyving, men ikke vanskelig. En kan fortsette hele ryggen til Søndre Soleitind og gå ned Berdalsbreen. Noen luftige punkter, men ikke over grad 2.

God tur.

Oddvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her har jeg kun gått strekningen Store Soleibotntind til N-1, som vi gjorde i fjor sommer. Morsom bit bare det.

Fra store og ned til skaret mot N-1 var det stort sett greit med lett klyving. Et par småhamre rundet vi på vestsiden. En bratt snøfonn måtte vi også passere, men den har sikkert smeltet bort på slutten av sommeren (vi var der 30.juli).

Fra skaret mellom store og N-1 og opp på N-1, gikk vi litt på skrå nedover mot nord (mot venstre, som også Oddvar har beskrevet i forrige innlegg). Der fant vi en ganske grei rute opp mot eggen igjen (2+), og fulgte så eggen direkte til toppen. Rett før toppen ble eggen brattere og i tillegg smal, men i det tørre været var det rett og slett moro. N-1 er en luftig og fin topp.

Jeg anbefaler også å gå videre til sørtoppen, som egentlig er hakket lettere enn N-1 så sant du finner den rette vei.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er en smal sak å unngå rapell mot sørtoppene. En liten varde litt syd for store viser vei, her er det greit å skrå inn mot skaret. Opp mot S1 er det greit å klyve ut til høyre..

Den renna er fryktelig rasutsatt, gikk opp der i 99 og det var ikke spesielt koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet ikke hvordan forholdene er der nå, men vi gikk ut der (sørtoppen) uten tau selv om det var nysnø sent på høsten, og jeg er ikke spesielt høydesterk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk hele ryggen fra Lauvnostind til Søre Soleitind først i august i fjor. Opp til N1 fulgte vi enkleste rute slik ods beskriver i innlegget over. På tur opp mot N1 sikret vi litt fra skaret Store/N1, men fant etter hvert en lett hylle på vestsida av toppen som førte ut mot nordeggen av N1. Herfra lett. Opp mot store gikk vi eggen direkte med litt sikring i starten. Fra store til søre var det greit uten sikring. Veldig fin rundtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Jeg (+4 andre) gikk denne traversen for 2 helger siden (Pinsa) Vi gikk fra Store mot N1. Fine forhold mtp at vi kunne bruke snøfonnen til å forsere store deler av ryggen. Har tatt en del bilder fra turen og kan sende deg noen oversiktsbilder hvis du er interessert.

God tur

Mailto:[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja nå har jeg endelig fått gått turen. Fra Lauvnostind gikk vi rett ned på det bratteste, klatret ned på venstre side. Sikkert mye lettere på høyre side :lol: Greit bortover på nedsiden av Nordre og opp snørenna. Det var fin snø til å sparke trinn i. Opp til Nordre prøvde jeg å huske hvor vi skulle gå, men jeg huska feil... vi gikk eggen først på høyre side, men det gikk helt greit. Luftig der, men ikke klatring grad 4, Oddvar! Muligens 2-3.

Eggen opp til Store fulgte vi direkte med unntak av et par hammere som vi unngikk på høyre side. Det gikk greit, blanding av snø og sva.

Fra Store løst ned mot S-1. Grei klyving opp til denne og videre til S-2. Noe luftig, men ikke vanskelig. S-2 har to toppunkt.

Vi var heldige med været! Turen blir nok ikke så enkel på nysnø og i tåka.

Se bilder http://www.bergtatt.net/nytt/030628_soleibotntind/main.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet fra skaret mellom Lauvnostind og Nordre er tatt mot Lauvnostind. Direkteruta opp på Nordre fra dette skaret så innmarri bratt ut... har ikke peiling på klatregraden der. Enkelt å runde på nedsiden.

Ja det er veldig fint i Jotunheimen nå. Altfor fint, skulle kun vært der på denne tiden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk, jeg blir så urolig av dette timetermaset - jeg suser opp på hver eneste haug over 2000m for å sjekke primærfaktoren. Men denne S-3 droppet jeg i sin tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.