Gå til innhold
  • Bli medlem

Nanok


Nikke

Anbefalte innlegg

Hvordan er egentlig ståa med det Norske merket Nanok når det gjelder telt?

1. Er de konkurransedyktige med de andre teltprodusentene i samme segment?

2. Hvordan er spesifikasjonene med tanke på slitestyrke, vekt osv kontra andre?

3. Har de noe unikt å tilby, fks nye praktiske og inovative løsninger?

4. Og har noen erfaringer med Nanok teltene de vil dele?

5. Vil de overleve det tøffe markedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Martin M skriver i linken har jeg noen alvorlige innvendinger mot teltet.

Jeg har slitt ut fire telt etter lang tids bruk. ArxcisDuo fikk hull i stangkanalen etter fem turer, og synlige skader flere steder. Jeg har brukt ca samme kraft og metode som jeg har brukt på Hilleberg Nallo, som jeg sikkert har 200-300 liggedøgn i. Det har ingen liknende rifter. Arxcis er riktignok et kuppeltelt, og dermed utsatt for litt mer bøyning.

Nanok oppgir helt riktig vekt (i motsetning til Helsport). ArxcisDuo har mange gode løsninger. Det likner veldig på Hilleberg og Allak, men har bl.a. litt større fortelt, noe jeg ser på som en fordel. Det er stort nok til at en stor sekk kan ligge på hver side uten å komme bort i duken, og samtidig er det plass til å gå ut.

Den andre store svakheten er lufteluken. Den kan lukkes utenfra, men ikke helt, så når det regner så kommer vann inn i teltet. Luken kan ikke lukkes innenfra. Det trekker fra den. Det gjør at jeg ikke vil anbefale teltet om vinteren.

Prismessig ligger Nanok godt an, men med så store svakheter vil jeg heller anbefale folk å kjøpe et billigtelt eller et kvalitetstelt.

post-3635-133474602817_thumb.jpg

post-3635-133474602828_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt ut fire telt etter lang tids bruk. ArxcisDuo fikk hull i stangkanalen etter fem turer, og synlige skader flere steder. Jeg har brukt ca samme kraft og metode som jeg har brukt på Hilleberg Nallo, som jeg sikkert har 200-300 liggedøgn i. Det har ingen liknende rifter. Arxcis er riktignok et kuppeltelt, og dermed utsatt for litt mer bøyning.

Den andre store svakheten er lufteluken. Den kan lukkes utenfra, men ikke helt, så når det regner så kommer vann inn i teltet. Luken kan ikke lukkes innenfra. Det trekker fra den. Det gjør at jeg ikke vil anbefale teltet om vinteren.

Måtte innom siden til Nanok å kike på dette. Mene det bestemt stod at luftelukene kunne lukkes innenfra?

Noen som vet om de kan ha forbedret teltet siden du kjøpte ditt....både når det gjelder lufting og stangkanalene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var uklar. Lufteluken kan lukkes fra innsiden, men det fungerer ikke særlig bra. Lukker man fra innsiden må en dra tråden med lukkemekanismen inn. Dermed renner vann lettere inn i teltet.

Hovedpoenget er at man ikke har mulighet til å lukke ventilen innvendig og at det kommer vann og trekk inn. Jeg har ikke prøvd teltet om vinteren, men jeg vet at slik teltet er bygd opp så vil det blåse inn snø i teltet under visse forhold (lett, finkornet snø og vind) eller man må stenge all lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.