Gå til innhold
  • Bli medlem

Mt. Cook


Anbefalte innlegg

Annonse

Takk JAM,

Jeg trodde at de aller fleste sidene på summitpost er skrevet av folk

med noe lokal kjennskap, som regel at de faktisk har gått turen.

Dette var ikke bra å høre.. NZ guidebok høres ut som et

utmerket råd. Kan du si noe om hvilke "grove" feil som er på summitpost?

Eller, din oppfatning av fjellet og ruten? Jeg kjenner en kar i Arizona som

har vært på toppen.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man har ikke base camp paa Tasman Glacier. De fleste bliver floejet til Plateau Hut paa Grand Plateau. Hvis man gaar ind fra Tasman Glacier siden, gaar man enten ad Haast Ridge/Hochstetter Glacier eller Cinerama Col/Boys Glacier. Bemaerk ioevrigt at Ball Shelter for oejeblikket er lukket.

2. Det er meget usaedvanligt at bestige Cook fra vestkysten (Copland Pass). Cook kan godt bestiges fra Hooker Glacier/Empress Hut, men at rejse via Chch - Hokitika - Fox for at bestige Cook er helt vanvittigt. Mount Tasman bestiges som regel fra Fox, men ikke Cook. Jeg tror forfatteren af SP-siden blander Mt. Tasman og Tasman Glacier sammen.

3. Udstyrslisten naevnt paa SP er overkill. Jeg kan ikke regne ud hvad man skal med en snesav og overboots er ikke noedvendigt. Jeg har aldrig set nogen i NZ bruge deadmen. Faktisk er det meget faa der har skovl, tranciever og sonde med om sommeren, da hovedparten af lavinerne er langsomme vaad-sne laviner. Stenfald og seracs er en stoerre fare. Som paa mange andre bjerge i NZ er fart en vigtig faktor fordi vejret kan skifte meget hurtigt og vejr-vinduerne som regel er korte. Tag kun det noedvendige med paa topdagen.

Guidebogen kan koebes igennem NZAC eller Bivouac. Hvis man vil bruge lidt tid i NZ kan det godt betale sig at melde sig ind i NZAC. Det er billigt og giver store rabatter paa hytter, guideboeger, kort osv.

Bemaerk ioevrigt at tilgangen til mange af ruterne de fleste aar bliver svaer efter januar. Hvis jeg skulle lave en sommerbestigning af Cook ville jeg overveje november eller december. Bemaerk endvidere at mine betragtninger skal tages med det forbehold at jeg ikke har vaeret paa toppen af Cook (endnu).

Husk ogsaa at selvom Cook er det hoejeste bjerg i NZ, er det absolut ikke det smukkeste eller det klatretekniske mest interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jøss Mia, skal du på tur igjen!?

Fantastisk fjell, var i NZ for noen år siden og så det på laaaang avstand, nydelig fjell.

Men har hørt om noen stygge ulykker der. Take care!

God tur!

Haakon

Jeg er alltid på vei et eller annet sted.

Vi driver bare å undersøker muligheten der nede, men det er bare litt dumt at ingen som har vært på fjellet har noe info å komme med.

Og jeg er alltid forsiktig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid på vei et eller annet sted.

Vi driver bare å undersøker muligheten der nede, men det er bare litt dumt at ingen som har vært på fjellet har noe info å komme med.

Og jeg er alltid forsiktig;)

Hei Mia

"pb" her på forumet kjenner jo en... Spør han. Send han en PM, eller kan jeg sende deg hans e-post-adresse; han vil garantert ønske å hjelpe.

Eller kan jeg fortelle om annet morsomt du kan gjøre i NZ. Flott land, nesten like flott som Norge....

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver bare å undersøker muligheten der nede, men det er bare litt dumt at ingen som har vært på fjellet har noe info å komme med.

Du skulle måske være lidt mere detaljeret omkring hvilken info du søger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.