Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur i nærheten av Bergen


Ole86

Anbefalte innlegg

Hei, damen og jeg har lyst på en skitur. Vi har ikke så fryktelig mye erfaring med fjellet vinterstid og jeg lurer derfor på om noen kan anbefale en tur? Vil gjerne overnatte på en turisthytte eller lignende. I alle fall en av oss har brede ski til topptur.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 år senere...

Har ikke vert på Vending eller Høgabu, men ikke så langt i fra heller. Før snøfallet i går var det veldig lite snø i fjellet her. Det var en gammel såle på noen få cm under en kanskje ca 30cm pudder som har ligget her i tre uker.

Mye avblåst dess lengre opp og vindutsatt ut kommer.

Snøfallet i går ga vel ca. 5-6 cm med våt snø her nede, gikk noe over i regn så sikkert noe mer nytt i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjølfjell er et godt alternativ. Toget tar halvannen time og stopper på Mjølfjell stasjon eller Ørnaberget. Trivelig å overnatte på Mjølfjell ungdomsherberge og ta dagsturer derfra, eventuelt gå til Uppsete fjellstue eller Kaldevasshytta. Betjeningen på ungdomsherberget er behjelpelig med skyss fra Mjøsfjell stasjon om toget kun stopper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips om kollektivtransport fra Bergen til nærheten av Hamlagrø. Fra Voss er det 25km. Kanskje noe litt nærmere.

Fra Dale går det buss opp til Bergsdalen. antar det er SKYSS som kjører. de har også "taxi-buss" bestill taxi til busspris :wink:

EDIT:

Det er SKYSS som kjører. Ruten heter 910

finnes i dette rutehefte: http://www.skyss.no/Global/Bussruter/Ruter_160809/000_Skyss_Hardanger_komplett.pdf på side 39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært mer enn nok snø til skiturer i bergsdalen en god stund nå! :wink:

GOD TUR! Kanskje vi snakkes i Bergsdalen til helgen igjen! :lol:

Ja, du skal ikke se bort i fra det. Bare se etter han med Norpulken på slep. :)

Ser for øvrig at Nordhordaland turlag har lagt inn en tur til Vending kommende helg. De hadde imidlertid satt en maks på 15 personer, så da regner jeg med at det er sengeplasser til oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Er det noen andre måter å komme seg på til Vending/Høgabu på ski enn fra Hamlagrø? Gjerne noen litt lengre alternativer, syns den turen blir i korteste laget.

Jeg har gått fra Dale, Vaksdal, Øystese og Eikedalen sommertids, er noen av disse rutene mulig å gå på ski?

Fra Dale går jeg utifra er ganske uaktuelt, er jo temmelig bratt opp til Daleseter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.