Gå til innhold
  • Bli medlem

Brøyta veier i Oslomarka


Vea

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ute i pappa-perm nå, og har skaffet meg en liten barselgruppe med fedre som heller vi tilbringe permisjonen sin ved et bål i Marka enn på Kaffebrenneriet. Utfordringen vi har støtt på nå, er at de fleste veiene i Marka nå har snødd igjen, og ikke alle i trillekompaniet har anskaffet pulk enda.

Jeg lurer derfor på om noen på dette eminente forumet som har tips om veier i Oslomarka (Østmarka, vestmarka, Nordmarka - vi tar det som er) som er vinterbrøytet slik at vi får rullet fram med barnevogner der.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Østmarka finnes det dessverre ikke noe tilsvarende kart men jeg har oversikt over alle brøytede veier:

- Ellingsrud-Mariholtet

- Bystermåsan-Børtervann

- Bysetermåsan-Skjelbreia/Vangen

- Rustad skole (nedenfor Rustadsaga)-Øgården

- Losby-veien mot Røyrivannskoia og videre oppover forbi der. (er brøytet pga skogsdrift)

Håper dette er litt til hjelp. God gåtur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er ute i pappa-perm nå, og har skaffet meg en liten barselgruppe med fedre som heller vi tilbringe permisjonen sin ved et bål i Marka enn på Kaffebrenneriet.

trillekompaniet :lol: får veldig lyst til å skrive om dere på vår blogg fordi det er så spennende og annerledes. på Arctic Femme og Summit Post har jeg lest rapporter og diskusjoner om barn på turer / fjellturer, men nesten alltid med mødrer med i bildet. gidder du å skrive litt mer om deres turer? poste noen fotografier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trillekompaniet :) får veldig lyst til å skrive om dere på vår blogg fordi det er så spennende og annerledes. på Arctic Femme og Summit Post har jeg lest rapporter og diskusjoner om barn på turer / fjellturer, men nesten alltid med mødrer med i bildet. gidder du å skrive litt mer om deres turer? poste noen fotografier?

Tja, hva skal jeg si? Vi har ikke hatt så mange turer enda, og de vi har hatt har uten tvil vært av den bedagelige sorten. Det startet med at jeg spurte på forumet verdensbestepappa.no om det var andre som skulle ha permisjon i samme periode som meg, og som var interessert i å tilbringe tid i marka. Først duket det opp én pappa som meldte sin interresse, og vi tok en prøvetur en helg i slutten av oktover, hvor vi bare tuslet fra Hammeren i Maridalen til Ullevålsseter. Nå på nyåret har vi endelig begynt permisjonen, og prøver å treffes en gang i uka. Vi har gått rundt og på Nøklevannet i Østmarka, fra Skar i Maridalen til Øyungen, og i forrige uke gikk vi fra Losby til Mønevannet. Den siste turen var det pissvær, så det ble ikke noe bål, men vi stoppet heller på cafeen på Losby på vei tilbake.

Strengt tatt fungerer vel dette som helt vanlig barselgruppe som du blir tildelt på helsestasjonen, bortsett fra at vi har et litt alternativt møtested og at vi har funnet fram til gruppa selv ut fra felles interresse. At det er ren pappa-gruppe har det etter hvert gått opp for meg at egentlig er irrelevant. Barselgruppene fra helsestasjonene er utelukkende enkjønnede, og det var derfor naturlig å lete blant pappaer som jeg visste antakelig sto i samme situasjonen som meg selv. Det var også trygt å vite at man kunne gjøre "pappa-ting" uten å ha med moraliserende mødre på lasset. Etter tre uker hjemme innser jeg at det ikke spiller noen som helst rolle, siden jeg og sneipen uansett har fått våre rutiner og kjenner våre egne grenser. Samtaleemnene er også de samme. Bleier, tenner, utvikling, samliv, soverutiner osv osv osv.

Bilder tror jeg ikke jeg skal ut med her og nå, for jeg aner ikke hvordan andre deltakere på opplegget synes om å være fjellforums midtsidepiker. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Meget imponert over initiativet til å få med flere pappaer, det hørtes meget hyggelig ut! Jeg har meldt meg ut av min mammabarselgruppe da vi ikke hadde veldig mange felles interesser (det skar seg på kafé/skogstur nivået), så jeg går i grunnen mest alene, med noen firbente venner.

Men jeg vil bare tipse deg om at det finnes en måte å slippe å ha med vogna på dersom det ikke er ordentlig brøytet men man allikevel ikke vil ha med pulken - noe som heter en formsydd bæresele som gjør at barnet kommer tett inntil kroppen så vekten blir minimal, i tillegg til at det er avlastende og ergonomisk riktig både for bærer og barn. Ser noe slikt ut:

DSC_3151.jpg

Se bort fra avkappede hoder og sånt, med selvutløser er det ikke alltid man får med alt :)

Jeg har gått enormt mye på tur med både denne og en annen type jeg har og den er uovertruffen altså. I forhold til bæremeis hvpr vekten kommer langt ut fra ryggen og babybjørn som jeg blir sliten i skuldrene av har denne helt suveren bærekomfort for meg og lillemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.