Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips om vintertelt


Kela

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har tenkt å gå til anskaffelse av nytt vintertelt (vi har telt for de 3 resterende sesongene) og ønsker derfor tips om gode telt som ikke er helt ruinerende.

Vi er mye ute på tur, både sommer og vinter og ønsker derfor et telt i skikkelig kvalitet som holder i mange år. Et telt som ikke er brannfarlig står høyt opp på lista over egenskaper, men helst et som ikke er laget av miljøskadelige flammehemmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar at det er telt for 2-3 personer dere trenger?

Helsport fjellheim extreme 3 er jo et knallbra telt eller Svalbard 3 high, om budsjettet er stort.

Fjellheimen extreme 3 koster 4999,- på XXL, men jeg har sett det billigere i samme kjede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The North Face VE 25 har vært mye på tilbud i det siste til 3999.- blant annet hos Sportsnett.

Et telt - som har bevist at det tåler det meste.

Et fantastisk telt for all slags vær. The North Faces mest populære 3 persons ekspedisjonstelt.

Meget solid konstruksjon gjør dette teltet til et av verdens mest solide og vindstabile telt.

Krever litt trening på og settes opp - Amerikansk løsning hvor innerteltet settes opp først før ytterduken settes på. (Noen hater denne løsingen). Øv før bruk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Snøplugger og Nettinghems for tørking av tøy - må kjøpes separat

Se test på http://forbrukerportalen.no/produkter/7632/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The North Face VE 25 har vært mye på tilbud i det siste til 3999.- blant annet hos Sportsnett.

Et telt - som har bevist at det tåler det meste.

Et fantastisk telt for all slags vær.

Jeg er en av de som kjøpte dette tilteltet på tilbud hos Sportsnett, men har desverre ikke fått testa det ennå. Grunnen til at jeg kjøpte det er ganske enkel: Det vinner jevnt over alle tester med telt til ekspedisjon/ekstremvintersbruk.

Mine kriterier for teltvalg er muligens litt anderledes enn ditt/deres, men her er noen (teoretiske) poeng når det gjelder dette teltet:

* Teltet er rimelig stort, men jeg ville nok ikke dra med meg mer enn 2 personer i dette teltet vinterstid.

* Dette er et tungt telt, du bør regne godt over de oppgitte 5 kiloene (som ikke inkluderer f.eks. snøplugger). Jeg har derimot invistert i en pulk, så vekt var ikke et kriterie for meg

* Mangler stormmatter på stort sett hele teltet, det er kun rundt forteltet.

* Har lufteåpninger oppe på teltet, og 2 av dem. Dette sikrer god lufting siden ventilene ikke blir så lett tett igjen av snøfokk.

* Har en form som visstnok skal gjøre det veldig stille i vinden, om man setter det opp riktig og klarer å tippe korrekt vindretning resten av natta :roll:

* Er i tester oppgitt til å være laget i et svært slitesterkt matriale. Om de er flammehemmende, vet jeg ikke.

Når det gjelder en del av disse teltene, så er de "pulk-vennlige", dvs at man kan ha det "halvveis" oppslått i pulken. Man fester da teltet fast i pulken med en wire, trer resten av stengene wips - ferdig oppsatt telt. Dette fungerer også med ytterduken festet på under transport.

Jeg hadde nok ikke kjøpt dette teltet uten at det var på tilbud, det er et topptelt, men koster deretter. 2. valget mitt var et Exped Orion Extreme ( https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=85344 ), men etter å ha sette denne tråden https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14747 er det mulig at jeg har funnet en ny favoritt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.