Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg trenger noen telt!


REs

Anbefalte innlegg

Jeg har vert litt med som leder i en liten speidergruppe, men de er så forbannet opphengt i disse Lavvoene. De veier jo et tonn og tar alt for mye plass.

Noen av medlemmene i denne gruppa er blitt så store at de må tilbys noe mer enn pøsepiner og husflidaktiviteter og dette har jeg sakt fra om. Svaret blir da selvfølgelig at jeg blir bedt om å lage et opplegg for disse som er litt mer interessant.

Siden jeg er et aktivt friluftsmenneske så blir det naturlig å satse noe mer i denne retningen.

Nå er situasjonen den at denne speidergruppa ikke har Gud og Jesus med verken som medlemmer eller i programmet sitt og da får de heller ikke være medlemmer av Norges Speiderforbund. De får da heller ikke muligheten til å nyte godt av de tilskudds- og rabattordninger som speideren har og det gir seg igjen utslag i økonomien.

Nå trenger vi 3 - 4 greie telt. to, tre eller fire manns telt, 3 sesong med litt lav vekt. (Jeg får si som min gamle kompanisjef i infanteriet en gang sa: "Der andre kjører der må vi gå, og der andre får forsyninger må vi bære alt på ryggen".)

Er det noen som har noen tips om hvilke telt som kunne passe, og evt. hvor slike ting kan skaffes uten at det trenger å koste skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville hørt med Helsport om de kunne være intressert i å hjelpe til. Mulig de ser på det som en god investering, ettersom det kan tenkes at flere av de som er med i speidern da vil få gode erfaringer med Helsport telt.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at du ikke er begeistret for lavvo, men vil bare kommentere på dette med vekt. Min veier 5 kg og rommer 4 med god plass (6 hvis man bor veldig trangt). Skal dere bo i skogen sparer man i tillegg nærmere kiloen på å la stanga ligge hjemme... Vekt:plass ratioen for lavvoen er lavere enn for de aller fleste telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig vet jeg at det finnes lette lavvoer, men vi har allerede noen stykker av den typen som ikke er så lette.

De blir litt for tunge til å ha på ryggen. Våre medlemmer er hovedsaklig barn fra 8 -9 år og opp til 14 - 15 års alderen.

Her hos oss er det også lite med skog. Det vi kaller skog ville nok en som kommer østfra kalle en hekk, en treklynge eller noe i den retningen.

Vi ferdes stort sett i og over tregrensa og da er det gerit hvis vi kan bruke små telt som er lette å bære, lette å sette opp og lette å pakke.

Våre medlemmer har også litt liten friluftserfaring, og det er det jeg ville forsøke å gjøre noe med.

Det er i dag ganske mange ting unger og ungdom kan finne på å gjøre på fritiden, og jeg pleier å si at skulle det gå så galt at jeg må ut for å lete etter noen av barna mine så håper jag at det blir i fjellet og ikke i byen. I fjellet kan jeg lære dem å overleve, men mot byens mange farer har jeg lite å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med speidergruppe, og jeg mener at speidergrupper generelt burde drive mer friluftsliv og færre møter. Det er jo turene som er gøy (har både vært speider og ledet speidere selv). Jeg er enig i at du burde prøve å kontakte Helsport. De har gode telt til ok pris, og er kanskje interessert i profilering. Det er også ofte mulig å skaffe en lokal sponsor av teltene som kan betale deler av prisen, feks den lokale sportsbutikken eller andre aktuelle sponsorer. Husk også å lære ungene at hvis en bærer teltet, så kan de andre bære litt av maten til vedkommende for å fordele vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. lokal sponsing er det nok en bedrift og 3 som ønsker å være med å sponse dere om dere tar kontakt med lokalavisen og får laget en reportasje om sponsingen, ergo får dere telt med Helsport Logo hvis de er med på laget, firmaets logo og deres egen, og bedriftene får goodwill og anseelse gjennom lokalavisen.

Vinn vinn situasjon :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i går på jakt etter steder å søke midler til en annen fritidsaktivtet jeg driver med, og fant dette Det kan være verdt å sende inn en søknad, de har ihvertfall git tpenger til bygging av faste gapahuker etc før. Mange kommuner har også en ungdomspott som man kan søke på, ring kultursjefen og hør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Det var nytt for meg at NSF hadde så utrolig gode avtaler på utstyr, det er i hvertfall ikke landsomfattende avtaler.

For det andre: (dette blir litt off - topic, men når man kritiserer NSF må man også regne med svar): Jeg vedder på at dette er enten et vestlandsfenomen, eller et sørlandsfenomen, av den enkle grunn at der er man enten veldig religiøs eller veldig motstander, mens i andre deler av landet, eksempelvis Trøndelag og Nord - Norge har man et atskillig mer folkelig religionsperspektiv som ikke skaper slike konflikter.

I andre deler av landet ville man neppe klart å lage et problem ut av NSFs § i forhold til religion... nabogruppa vår er tilknyttet frikirken uten at vi merker noe som helst til det.

Speiderløftet er jo forøvrig så utvannet at en svoren agnostiker uten problemer bør kunne avlegge det.

For det tredje: Kan man kalle det speiding når man fjerner det åndelige elementet? Jeg vil hevde at du da driver en hobbygruppe / friluftslivsgruppe, men ikke ei speidergruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor telt, velg heller presening?

Det er selvsagt fordel med telt når myggen/knotten summer som værst, eller på værhardt fjell. Utover det er eneste argument for telt å gi små barn en tryggere og luner ramme rundt turen.

Når det er sagt er det ingenting som slår grønn bilpresening 2.5 x 3.5 m for 2 pers, 2 x 3 m for 1 pers og større duker, hengt over tau spent mellom to trær, for flere personer.

Disse preseningene koster fra drøye tjuelappen til noen hundre kroner og tåler en god støyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det tredje: Kan man kalle det speiding når man fjerner det åndelige elementet? Jeg vil hevde at du da driver en hobbygruppe / friluftslivsgruppe, men ikke ei speidergruppe.

Denne vil jeg gjerne vite mer om.

Hva har speiding med åndelighet å gjøre? Er det slik att speidern er en en åndelig arena?

Jeg har aldri vært borti speidern, kun hørt en sang av bare egil

så jeg er helt uvitende om speiderns funksjon utover friluftsaspektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speidern har mange funksjoner utover friluftslivet, det er jo en verdensomfattende bevegelse som driver med mye forskjellig (I England har jeg møtt jentespeidere som bare drev med håndarbeid og veledighet..). Formålet i Speiderforbundet lyder som følger "Norges speiderforbunds formål er å utvikle mennesker til selvstendighet og til å ta aktivt ansvar i samfunnet i samsvar med idealene fra speiderløftet og speiderloven". "Det åndelige" dreier seg altså mest om å være et godt menneske og ta ansvar for andre mennesker og naturen; litt solidaritet, litt gode holdninger og litt naturvern rett og slett.

Noen speidergrupper (og særlig KFUM/KFUK har jeg inntrykk av) legger også vekt på det religiøse.

Speidern er tilpasset religionen i de forskjellige landene og det kan være speidergrupper med forskjellig religion i samme land. I vedtektene til speidern står det spesifikt at Speidern er åpen for alle. ( I min gamle speidergruppe var det aldri noe snakk om religion annet enn når man avla Speiderløftet...) Speiderloven er en lang harang som lyder slik

1.

En speider er åpen for Gud og Hans ord.

2.

En speider kjenner ansvar for seg selv og andre.

3.

En speider er hjelpsom og hensynsfull.

4.

En speider er en god venn.

5.

En speider er ærlig og pålitelig.

6.

En speider kjenner naturen og verner om den.

7.

En speider tenker og handler selvstendig og prøver å forstå andre.

8.

En speider gjør sitt beste i motgang og vansker.

9.

En speider er nøysom og prøver å klare seg selv.

10.

En speider arbeider for fred og forståelse mellom mennesker.

Men altså - min eneste grunn til å være speider i sin tid (12-16 årsalderen) var å kunne drive organisert friluftsliv sammen med folk på min egen alder med erfarne turfolk som ledere, å lære førstehjelp og å knyte klatreknuter, ligge i telt i en uke uten vanntett duk og å tenne bål med èn fyrstikk og steke pannekaker på det samme bålet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vil jeg gjerne vite mer om.

Hva har speiding med åndelighet å gjøre? Er det slik att speidern er en en åndelig arena?

Jeg har aldri vært borti speidern, kun hørt en sang av bare egil

så jeg er helt uvitende om speiderns funksjon utover friluftsaspektet.

Speiding er langt mer enn friluftsliv, men i Norge har man valgt friluftslivet som arena fordi det i stor grad dekker mange av de aspektene som Baden - Powell anså som viktig. I mange land i Afrika har f.eks. speiderbevegelsen et arbeid som er mer rettet mo utviklingsarbeid.

Det er forsåvidt rett som "Villmarksprinsesse" sier at mange er med pga. friluftslivet, og at det religiøse aspektet er forholdsvis fraværende i mange grupper, men det skal ikke kun være friluftsliv. Norges Speiderforbund har nedfelt speidermetoden som grunnlag for sin opplæring; der ser man at friluftsliv kun er et av åtte elementer, men man kan i stor grad tilrettelegge for å gjennomføre de 7 andre elementene innenfor friluftslivet. (Se: http://www.speiding.no/nyheter/?liste=arkiv;dato=200405;id=825)

Går man til det Speidernes Verdensorganisasjon (Wosm - World Organization of the Scout Movement) er den ikke-formelle utdanningsbiten vektlagt, og friluftsliv er ikke nevnt som en særskilt post...

http://www.scout.org/en/about_scouting/mission_vision/the_mission

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sporer jo helt av da topicen dreier seg om en som trenger tips til telt.

Allikevel klarer jeg ikke å ikke kommentere det som siver frem i denne tråden angående religion og friluftsliv. Jeg kjenner personlig flere speidere og kan si at de er flotte mennesker på veldig mange måter! Disse er for øvrig ikke religiøse. Det var selvfølgelig interessen for friluftsliv og ikke religion som førte til medlemskap i speidern. Videre må jeg si at det ikke bare er usaklig, men direkte upassende å utestenge barn fra speideren dersom de ikke "har jesus i hjertet" eller hva nå enn som er kravet. Friluftlivets link til religion i er intet mindre bisarr, da det de i utgangspunktet er to "interesser" (om man kan kall religion en interesse) som ikke har mer med med hverandre enn to hvilke som helst andre ting.

Sier ikke på noen måte at religion er negativt, selv om jeg ikke er religiøs selv, men å sette religiøsitet som et krav for barn som vil være med i speidern minner jo strengt tatt om organisasjoner speidern HELT SIKKERT ikke vil assosieres med.

Organisert friluftsliv bør være for ALLE, uansett religion eller andre egenskaper av hvilken som helst art, og dere som seriøst mener noe annet (altså at noen bør holdes utenfor av de nevnte årsaker) forfekter en eller annen "-isme" alt etter hvilken egenskap dere segregerer etter.

For det tredje: Kan man kalle det speiding når man fjerner det åndelige elementet? Jeg vil hevde at du da driver en hobbygruppe / friluftslivsgruppe, men ikke ei speidergruppe

Speidern ER jo en friluftslivsgruppe eller hobbygruppe om du vil! Get real.

Nå er situasjonen den at denne speidergruppa ikke har Gud og Jesus med verken som medlemmer eller i programmet sitt

Godt å høre!

og da får de heller ikke være medlemmer av Norges Speiderforbund. De får da heller ikke muligheten til å nyte godt av de tilskudds- og rabattordninger som speideren har og det gir seg igjen utslag i økonomien.

Leit å høre!

Ikke-segregerende hilsen

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel klarer jeg ikke å ikke kommentere det som siver frem i denne tråden angående religion og friluftsliv.

Det er vel strengt tatt ikke religion og friluftsliv... det var vel helst speiding og religion, friluftslivet inngår som et av åtte element i speidermetoden, å dermed sette likhetstegn mellom disse (speiding = friluftsliv) er å sette likehetstegn mellom 1 og 8. Bruken av begrepet bisarr i forhold til linken mellom friluftsliv og religion sier vel heller mer om dine fordommer enn Speiderforbudets verdigrunnlag. Dette handler om at man må søke å se en helhet i aktiviteten, at vi Norge har valgt å bruke friluftslivet som arena for speidingen betyr under ingen omstendighet at vi skal la resten av verdigrunnlaget forsvinne. Vi skal rett og slett ikke dele opp speidingen i enkeltstående elementer og velge ut det som er mest populært, vi må ha en helhetstenking, og der inngår friluftslivet som en del.

Sier ikke på noen måte at religion er negativt, selv om jeg ikke er religiøs selv, men å sette religiøsitet som et krav for barn som vil være med i speidern minner jo strengt tatt om organisasjoner speidern HELT SIKKERT ikke vil assosieres med.

Speiderbevegelsen er åpen for alle uansett religiøsitet se: http://www.speiding.no/bli_speider/?liste[]=2 (punkt 4) Det er ikke det dette handler om, det er heller ikke noe krav til at lederene skal underskrive en trosbekjennelse i NSF (men det tror jeg det er i Norges KFUK / KFUM speidere), men man skal forsøke å være åpen. Det er temmelig langt fra å sette krav om religiøsitet til å forvente åpenhet. (Eller som en annen leder svarte på spørsmål fra en 8 - åring om hva det betydde å være "Åpen for Gud og hans ord": " Det betyr at man e stille i kjerka!". NSF må forholde seg til WOSM.

Speidern ER jo en friluftslivsgruppe eller hobbygruppe om du vil! Get real.

Speiding er et begrep som er over 100 år gammelt med et innarbeidet verdisett... når man har vært speider siden man var 8, gått gjennom flokk, tropp, roverlag og vært leder i noen år er ikke speiding en hobby, det er en livsstil. Det er ikke sånn at man tar frem et sett med verdier og handlinger til hvert møte eller tur, det er innarbeidet i handlingsmønster og hverdagsliv.

Sitat:

og da får de heller ikke være medlemmer av Norges Speiderforbund. De får da heller ikke muligheten til å nyte godt av de tilskudds- og rabattordninger som speideren har og det gir seg igjen utslag i økonomien.

Leit å høre!

Jeg gjentar: hvilke rabatter? Det må være lokalt / regionalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fine meininger om folkegruppa speidere her folkens, menne.... var det bare jeg som ignorerte hva speideren var men allikevel meldte seg inn for å campe utendørs med likesinnede mennesker og fylle behovet for å lære å fikse ting på egenhånd som bålfyring, gapahuk, fugleslag o.l. når man var sneip? :)

Jeg tror andelen mennesker som melder seg inn i speideren som ikke gjør det for å dra på tur ut, er svært liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange av de som komfirmerer seg i kirka som er så veldig troende heller...

Og hvis man ikke klarer å innordne seg med at en kirkelig konfirmasjon har et kristent innhold, ja da kan man jo enten velge å la være, eller finne et tilbud som dekker det behovet man selv har, enten gjennom en borgerlig konfirmasjon eller en helt privat seremoni.

På lik linje kan man, dersom man kun er interessert i friluftsliv uten alt det andre som speideren faktisk er i tillegg, ja da har man jo andre alternativer. DNT-ung har for eksempel et verdigrunnlag som er bygget av andre enn Baden Powel.

Men tilbake til spørsmålet om telt, som det vel er behov for uansett om dere er speidere eller om dere er friluftsfolk med speiderskjorter:

Hva slags budsjett snakker vi egentlig om hvis dere ikke får noe sponset eller får rabatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fine meininger om folkegruppa speidere her folkens, menne.... var det bare jeg som ignorerte hva speideren var men allikevel meldte seg inn for å campe utendørs med likesinnede mennesker og fylle behovet for å lære å fikse ting på egenhånd som bålfyring, gapahuk, fugleslag o.l. når man var sneip? Laughing

Jeg tror andelen mennesker som melder seg inn i speideren som ikke gjør det for å dra på tur ut, er svært liten.

Nei, var nok ikke det, men hvilken hensikt man har som barn (eventuelt hvilken hensikt foreldrene har...) med å melde inn har lite med verdigrunnlaget speiderbevegelsen bygger på å gjøre. Jeg for min del ble vel også helst speider pga. tur og friluftsliv for 18 år siden, men det betyr ikke at jeg som leder i dag kun skal fokusere på et element i speidermetoden og ignorere de 7 andre. Når trådstarter da velger å kalle det for speiding når de gjennom å henge seg opp i et punkt fratar seg selv muligheten til å delta på lederkurs (og dermed fått en nødvendig pedagogisk ballast for å kunne være speiderleder og ikke bare turkoordinator), de tar fra ungene muligheten til å delta på nasjonale og regionale arr. Og velger dermed å laste NSF fordi de selv nekter å akseptere speidingens verdigrunnlag, men de vil likevel være speidere, dog uten å ta innover seg at speiding er mer enn å dra på tur.

Det er omtrent som at en sosialist skal melde seg inn i Frp og forsøke å endre politikken til sosialisme, en muslim melder seg inn i statskirka for å forsøke å endre verdigrunnlaget til Islam, en rovviltmotstander melder seg inn i Foreningen Våre Rovdyr for å endre rovdyrstandpunktet eller at en snøscooterhater melder seg inn i Snøfor. Poenget er at minimumskravet for å bli medlem i en organisasjon er å akseptere grunnleggende verdier, klarer man ikke det får man heller la være å sutre over at noen mener noe annet. Forøvrig har NSF en demokratisk struktur og hadde det vært et ønske om å sekularisere verdigrunnlaget hadde dette vært fullt mulig i løpet av 4 år. At det ikke skjer tyder vel på at speiderbevegelsen faktisk har klart å bidra til at man har selvstendig tenkende mennesker som ikke snur kappa etter vinden bare fordi det er populært å gi blanke i åndelige verdier i dag. Det er tross alt en temmelig negativ holdning til religion i samfunnet i dag, og det krever en del å stå i mot.

Jeg er forøvrig fullt klar over at trådstarter snakket om telt, men det lå ganske mye implisitt kritikk i tråden hans som ikke hadde noe med telt å gjøre...

Forøvrig er det bra at det finnes organiserte tilbud som tar barna med på tur, så jeg håper trådstarter får tak i telt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke til hensikt å starte opp en diskusjon om speideren, jeg er kun ute etter telt. Noen av mine mange innlegg i denne saken kan sikert fremdeles leses på NSF sine diskusjonssider. Poenget var bare at vi har en speisergruppe tilsluttet Humanetisk Forbund og de som er medlemmer der ønsker en speider uten den religionsutøvelse som i noen speidergrupper i distriktet er meget fremtredende. Vi ønsker ikke å motarbeide den religionsutøvelsen, stor eller liten, som allerede er i speideren, vi ønsker bare at våre medlemmer skal få delta på speiderleirer, turer, konkuranser og andre fellesaktiviteter sammen med de øvrige speidergruppene i distriktet. Det får de ikke siden de ikke er medlemmer av NSF. De vil ikke ha oss med og slik er det bare.

Til spørsmålet om det kan kalles speiding uten religion så viser bare dette at spørsmålstilleren ikke kjenner spesielt godt til speiderens historie. B.P. startet faktisk speiderbevegelsen som en bevegelse for å forberede unge gutter til militærtjenesten, og å starte en ungdomsforening på den tiden uten å ta med religionen vill nok ha ført til at vi i dag ikke en gang hadde hørt om navnet Baden Powell.

Ellers lurer noen på hvilke tilskudds og rabattordninger jeg sikter til. Stort sett er rabattordningene lokale. Lokale forhandlere gir gode rabatter til speideren, men er man en liten gruppe på utsiden av denne paraplyen så har man lite å stille opp med. Tilskuddsordninger er også i noen grad kommunale og gis på bakgrunn av medlemstall, og NSF motar også store tilskudd fra staten som igjen kanaliseres ut til de forskjellige distrikter og grupper.

Jeg har selv, i likhet med min gamle far, flere år som speiderleder i landets eldste speidergruppe og har også gjennomgått speiderens lederutdanning.

En vis mann sa en gang at det motsatte av kjerligdet er ikke hat, men likegjyldighet, og er det noe det er nok av i samfunnet i dag så er det likegyldighet. Folk følger flokken som sauer selv om ferden går rett til "slaktebenken". Når noen så tar et standpunkt, for eller imot, religion eller andre ting, så er man plutselig en outsider i stedet for at man heller kanskje skulle fått litt respekt.

Så lar jeg speideren være speider for en stund og konsentrerer meg om friluftslivet.

Og angående telt:

Til forumets informasjon kan jeg opplyse at Helsport har innvilget vår lille "speidergruppe" 45% rabatt på alle sine produkter.

Lenge leve friluftslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, kontakt dine lokale bedrifter og ta med lokalavisen og få de til å lage en artikkel om deres lag slik at du på den måten skaper publisitet til gjengjeld ved sponsing. Goodwill og ett godt utad ansikt betaler bedrifter gjerne for, det er tross alt dyrere å leie inn reklamekonsulenter og skape markedsføringskampanjer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

Det var virkelig ikke meningen å hause opp tråden din!

Jeg er bare helt uvitende om speideren, eller, jeg var uvitende om speideren da vi ikke har hatt noe slikt der jeg kommer fra.

Til dere andre og trådstarter også:

Takk for opplysende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

VILLMARKSPRINSESSE!

Jeg kunne godt tenke meg kontakt med en villmarksprinsesse, om ikke annet så for å takke for tipset om steder der vi kan søke om støtte til telt for vår lille speidergruppe.

Vi fikk 10 000,- blanke norske kroner så nå blir det nok telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Cazi.

Virkelig, og så jeg som trodde et speideren var en verdensomspenende organisasjon.

_______________________

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil"

- Bertrand Russell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.