Gå til innhold
  • Bli medlem

Bestiger KILIMANJARO sommeren 2009 (16 år)


Anbefalte innlegg

Hei! :D

Vi er to jenter på 16 år som skal på Kilimanjaro til sommeren. Vi lurte på om noen har tips og komme med til valg av jakke. Temeraturen er jo en del forskjellig fra begynnelsen, og på toppstøtet. Er det flere fordeler med å velge en allvæsjakke foran en dunjakke, eller omvendt? :)

Hvis noen har andre tips når det gjelder Kilimanjaro, evt. noen som har vært der før med erfaringer? Vi tar gjerne imot tips :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slik kledde jeg meg i sommer da jeg var på kili:

ullundertøy, tynn fleecegenser, goretex jakke og en bit opp på toppnatten dro jeg på en dunjakke.

det var ikke mer enn minus 10 rett under toppen men jeg frøs som bare det. kan forklares med noen faktorer: dårlig søvn i forkant. toppdagen er 2 dager: dag 1 går man fra kl 09 ca frem til kl 12-13 til den overst campen. ma viler, spiser, viler og kl 23.00 står man opp, spiser litt og kl 24 går man. vi var på toppen rett etter 7 og fikk soloppgang ca 07.15. der etter ned til campen(ca2,5t) vile, spise lunsj og ned til regnskogen. husker ikke når vi kom frem der.

andre faktorn som gjør att man kan fryse: højde. disse to døgnene går rimelig rett opp. slik att akklimatiseringen går ikke helt optimalt. hvis jeg er dårlig akk.hender det att jeg fryser.

ellers på bena hade jeg ull,fleece og goretex.

skor hade jeg to par, ett par hikingskor(grove joggingskor, keen) og scarpa cumbre som jeg brukte på toppdagen samt vandringen opp til overste camp. man startede ved breakfastwall.

håper det hjalp deg og ha en god tur.

robert

ps: reiste med eco expeditions som kan anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte tips! :D Høres ut som det er lett for å fryse ja, siden en kan bli høydesyk og dermed fryser enda mer!

Vi har tenkt litt på å kjøpe en dunjakke. Og valget faller da på: North face Himalayan Parka dunjakken.. Er bare litt redd for at det skal bli for varmt. Den er jo helst beregnet til ekspedisjoner. Eller er det bedre å kjøpe en allværsjakke med delvis dun i, men det er vi redd blir for kaldt! Så vi vil jo helst slippe å kjøpe begge jakkene. Hvilken jakke er det best å kjøpe da? :roll: (Har verken dunjakke eller allværsjakke fra før av)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonje,

Kjøp en allværsjakke. Sørg for å ha på varmt ulltøy (type Devold eller lignende)

innerst og en varm fleece som mellomlag. Du har da et godt utgangspunkt for en

bekledning som du kan justere etter forhold og egen følelse av varme. Jeg var

nylig på 6268 meter (betydelig høyere enn Kili) og gikk med kun ulltrøye og en

fleece (= 2 lag), jakka forble i sekken, selv om hele bestigningen foregikk om

natten (som også er typisk for Kili), hvor varme dere er avhenger også mye av

hvor aktivt (raskt) dere går. Dette er igjen avhengig av god akklimatisering.

Dersom dere har en dag "i ro" på veien opp, anbefaler jeg at dere insisterer

på å gå dagstur så høyt som mulig den dagen, med mindre dere føler dere

direkte dårlig. Lykke til og god tur !!

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg skal også til Kilimanjaro i sommer og har akkurat investert i en Haglöfs Couloir Jakke. Syns den var dyr, men den var veldig god å ha på i alle fall, og den virket solid! Har jeg gjort et godt valg? Hvis ikke, vil jeg gjerne benytte angreretten mens jeg kan ;) Men den kjennes helt super som sagt, ville bare sjekke med dere eksperter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med geiloomg. Temperaturen på toppstøtet er vanligvis ikke lavere enn -10-12, men det kan føles atskillig kaldere. Dette har med høyden å gjøre, og har bakgrunn i flere medisinske faktorer som bla nedsetter sirkulasjonsevnen og prioriterer metabolisme og vitale organer. Får dere vind på toppnatten er vindtett aller viktigst, med god lue og varme votter, samt at du har en god hette på jakken.

En rendyrket ekspedisjonsdunjakke, som kan være litt vel stor og klumpete til bruk i etterkant, mener jeg ikke er nødvendig. Disse er også svært dyre. Men noe dun utenpå allværsjakke vil jeg anbefale, i tillegg til både ren ull innerst og fleece/ullgenser innenfor vindtett lag. En dunvest er ofte et godt alternativ som jeg har med på turer. Den hjelper på kjernetemperaturen, tar ekstremt liten plass og er enkel og rask å ta av og på.

Mvh Aleks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at jenter gjerne fryser lettere enn gutter også. Jeg har opplevd vinterbestigninger av 2000mtopper der jeg ikke klarte å holde varmen med tykk fleece og solid goretexjakke (oppover, merk!). Så først da jeg tok dunjakka under goretexen ble det levelig. Nå var en tur også en nattlig oppstigning der jeg var veldig trøtt, og det kan jo da gjerne sammenlignes med Kili, der man også går om natten den siste biten (og sikkert er trøtt, noe som også gjør at man fryser lettere). En dunjakke er lett og kan komprimeres sterk, dvs den tar nesten ingen plass og vekt i sekken, og for min egen komfort ville jeg aldri tvilt et sekund på å ta den med på en slik tur. Skal selv til Kili neste vinter, noe som der er jo den varmere av de to tørketidene, og jeg skal ha med dunjakke, også for kveldene i campen, det er helt sikkert! Pluss goretex, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.