Gå til innhold
  • Bli medlem

Holdbarhet på melkepulver?


kjell74

Anbefalte innlegg

Driver og klargjør meg litt for telttur til uka, blander kornblanding til frokost med melkepulver og har pulveret over på en mer passende embalasje en pappesken den kom i. Ser at det står på pakken at den bør brukes innen 2-3 uker etter åpning. Lurer da på om det bare er å kaste den hvis den har stått åpent i mer en 3 uker, har noen erfaringer med å lagre melkepulver lengre?

Finnes det mindre pakker å få kjøpt.

Eller er det bare å begynne å bruke tørmelk i matlaginga hjemme også, for å å få omsettning på pulveret.

Kjell A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres bra ut, Det er ikke det at det er verdens undergang å kaste en halvfull pakke med tørmelk, med det er iriterende å kjøpe nytt før den gamle pakken er oppbrukt. Fint at holdbarheten er lengre en det som står på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsentane er plikta å sette på ein holdbarhetsdato på konsumvarer. Holdbarhetsdatoen blir som regel

satt med gode marginer så det er stort sett ufarleg å tøye grensa litt så sant produktet har vært oppbevart

forskriftsmessigt. Unntaket er frysevarer som blir tint opp.

Men eg har opplevd kakaopulver som har gått ut på dato (ca 18 månder) og det var IKKJE godt. Smakte

svært harskt og det fløt uapetittlege gul/kvite klumper i kakaoen. Så det går nok ei grense, også på mjølkepulver,

ein stad.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Härskning är en process där fett bryts ned till mindre beståndsdelar som ofta smakar och luktar illa. Kakaopulver innehåller cirka 20% fett så det kan säkert härskna vid olämplig förvaring. Mjölkpulver innehåller bara 1% fett, så det är inte alls så känsligt. Jag har haft mjölkpulver liggande i flera månader i rumstemperatur i öppnad påse utan att det har blivit dåligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det er noen store bivirkninger om det går litt ut på dato gitt. Mine flere år gamle poser ligger åpne i utstyrskassen i boden, sammen med skosnorer, reservetrinser, skismurning og annet utstyr jeg skal ha med på turer dann og vann. Jeg har ikke merket noe hverken på helsa eller smaken foreløpig, men kanskje noe jeg bør ta opp til vurdering :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det er noen store bivirkninger om det går litt ut på dato gitt.

Jeg har også til tider mange poser med rester av tørrmelk (Viking helmelkpulver) liggende i matboden. Disse oppbevares rullet sammen i sin originale embalasje, alså ikke helt luft-tett. Har et par ganger opplevd at det har luktet sur melk av posene når jeg skulle ta de med på tur. Dette er poser som har ligget åpne i over ett år, og sannsynligvis over to år. Min konklusjon har også vært at så lenge det ikke lukter surt, er melka fullt brukbar, selv om den har vært oppbevart åpnet mye lenger enn til holdbarhetsdatoen. :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også til tider mange poser med rester av tørrmelk (Viking helmelkpulver) liggende i matboden. Disse oppbevares rullet sammen i sin originale embalasje, alså ikke helt luft-tett. Har et par ganger opplevd at det har luktet sur melk av posene når jeg skulle ta de med på tur. Dette er poser som har ligget åpne i over ett år, og sannsynligvis over to år. Min konklusjon har også vært at så lenge det ikke lukter surt, er melka fullt brukbar, selv om den har vært oppbevart åpnet mye lenger enn til holdbarhetsdatoen. :lol::)

Surheten ser også ut til å komme litt etterhvert; det er ikke sånn at det plutselig blir helt udrikkelig. For ikke så lenge siden brukte jeg litt av noe Viking-pulver som har ligget åpent siden før det gikk ut på dato for over et år siden, og det var ikke verre enn melk som er litt på grensen. Har ikke kastet det ennå i tilfelle jeg trenger pulver før jeg husker på å kjøpe nytt... Men om jeg husker på å kjøpe ny pakke en dag jeg er i butikken går nok resten i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bevarer pulveret i et vanlig kjøkkenskap, oprullet i sin opprinnelige emballasje med strikk rundt. Det holder hos meg i ca. ett år, så begynner det å lukte uappetittelig og da kaster jeg det. Jeg bruker det også i matlaging av og til når jeg ikke har melk eller ønsker fetere melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.