Gå til innhold
Kela

Bruk av bensin til brennere

Anbefalte innlegg

Takk for svaret

Hadde tenkt å anskaffe en Whisperlite, størrelsen tiltaler meg litt når det står på lengre turer aleine, så nå er det en liten mulighet for å være føre vár..

Har en Optimus Explorer som jeg har brukt tidligere, men den er neimen ikke alltid like enkel å få til å funke bra! Men montert i et Trangia-sett er det fila-meg krutt i´n, har måttet bytte trangia-bunn fordi aluminiumen hadde blitt bløt som papp.... var til slutt umulig å "klikke" fast brenneren...

Ja, det er skrevet mange og meterlang tråder om primus her, men derfor kan man vel skrive noen fler! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har brukt flere typer primuser, alle med både bensin og parafin. Og nesten alle har gitt meg lekasjeproblemer.

Det kunne være interessant å høre hva slags primuser du har brukt, hvor typisk problemene har oppstått og under hvilke forhold?

Kanskje vi andre kan ta et problem i oppløpet.. :?

Hilsen Thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vi lurer på å kjøpe oss en mulitifuel som vi kan bruke bensin på, men er litt skeptiske til bruk av bensin i telt.

Er det noen som har noen anbefalinger her? Er det mer trygt å bruke parafin e.l.? Hva kan man evt. gjøre for at det skal være tryggere å bruke bensin?

Generelle råd for og imot bensin hadde vært fint!

Slik jeg ser det er det 3 farepunkter ved primus:

- lekkasje ved koblinger/pakninger

- forvarming, her kan det opstå høje flammer

- kullos-forgiftning

Lekkasjer skal man selvfølgelig undgå likegyldig hva man fyrer med. Det kan umiddelbart virke farligere med bensin i tanken, men jeg tror ikke det er noe festligere med parafin som spruter ut ved en varm primus..... Å sjekke koblinger og pakninger, smøre eller skifte vis de er blitt harde og gamle og evt sette tanken under trykk og sjekke for lekk før man fyrer opp bør man gjøre om man fyrer med parafin eller bensin.

Ved utilstrekkelig forvarming kan det opppstå høje flammer hvis drivstoffet ikke har blitt oppvarmet nok og dermed ikke gått over i gassform. Etter at jeg skiftet til miljøbensin fra parafin er oppstart av primusen blitt mye lettere og dermed tryggere da bensin har lavere kokepunkt (heter det det?) blir lettere til gass og dermed brenner pent og rent med en gang. Jeg er dog av den typen som tenner opp utenfor teltet, og tar primusen inn når den brenner ordentlig.

Faren for kullos-forgiftning er selvfølgelig uavhengig av drivstofftype.

Kort sagt: Ved vedlikehold av primus og forvarm utenfor telt virker bensin for meg lettere og tryggere.

Jeg bruker Coleman + miljøbensin, er utrolig lett å få fyr på (har ikke forvarma enda..) har ikke mange koblinger eller pakninger da tanken er integrert med brenneren og kostet meg i underkant av 700 fra USA inkl frakt og toll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.