Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av bensin til brennere


Kela

Anbefalte innlegg

Vi lurer på å kjøpe oss en mulitifuel som vi kan bruke bensin på, men er litt skeptiske til bruk av bensin i telt.

Er det noen som har noen anbefalinger her? Er det mer trygt å bruke parafin e.l.? Hva kan man evt. gjøre for at det skal være tryggere å bruke bensin?

Generelle råd for og imot bensin hadde vært fint!

Lurer også på om det er noen som har noen tips om en brenner som er "overlegent bra"? :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

foretrekker parafin,lampeolje, tennvæske etc pga mindre eksplosjonsfare.brukes mye inne i telt og tørr ikke tenke på kombinasjon lekkasje og bensin...........anbefaler omnifuel eller forsvarets bråkebrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke alle slags bensin? 95 blyfri? Lavoktan med bly?

Det er jo mange steder de ikke selger spesialbensin eller sprit e.l. . Men en eller annen slags bensin får man så godt som over hele verden.

Kjøp 4-takt miljøbensin (for gressklippere osv).

Fåes i grønn kanne på statoil.

Bilbensin er ikke å anbefale, mye tilsetningstoffer som er greit å ikke fyre inni teltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 4-takt miljøbensin (for gressklippere osv).

Fåes i grønn kanne på statoil.

Bilbensin er ikke å anbefale, mye tilsetningstoffer som er greit å ikke fyre inni teltet...

Som sagt: Miljøbensin finnes bare på en begrenset del av jorden. Statoil likeså! (Til og med blyfri bensin er ukjent mange steder)

Inni teltet fyrer jeg ikke allikevel, vill gjerne se på naturen mens jeg lager mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en primus omnifuel som jeg utelukkende fyrer med 4-takt miljøbensin. Det soter minimalt. Så konsekvent i valg av drivstoff kan jeg tillate meg å være siden jeg høyst sannsynlig vil ikke vil ha behov for å bruke denne i deler av verden der jeg ikke kan få tak i dette drivstoffet. Med andre ord; skal man ha en brenner som høyst sannsynlig ikke skal være med på tur til fjerne himmelstrøk, kan man like gjerne satse på miljøbensin.

Omnifuelen skal etter sigende brenne både gass og det meste av brennbare væsker bare man skifter til riktig medfølgende dyse.

Det å "prøvefyre" slik at man kjenner brenneren sin før man drar på tur tror jeg verdifull investering av tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lurer på å kjøpe oss en mulitifuel som vi kan bruke bensin på, men er litt skeptiske til bruk av bensin i telt.

Er det noen som har noen anbefalinger her? Er det mer trygt å bruke parafin e.l.? Hva kan man evt. gjøre for at det skal være tryggere å bruke bensin?

Generelle råd for og imot bensin hadde vært fint!

Slik jeg ser det er det 3 farepunkter ved primus:

- lekkasje ved koblinger/pakninger

- forvarming, her kan det opstå høje flammer

- kullos-forgiftning

Lekkasjer skal man selvfølgelig undgå likegyldig hva man fyrer med. Det kan umiddelbart virke farligere med bensin i tanken, men jeg tror ikke det er noe festligere med parafin som spruter ut ved en varm primus..... Å sjekke koblinger og pakninger, smøre eller skifte vis de er blitt harde og gamle og evt sette tanken under trykk og sjekke for lekk før man fyrer opp bør man gjøre om man fyrer med parafin eller bensin.

Ved utilstrekkelig forvarming kan det opppstå høje flammer hvis drivstoffet ikke har blitt oppvarmet nok og dermed ikke gått over i gassform. Etter at jeg skiftet til miljøbensin fra parafin er oppstart av primusen blitt mye lettere og dermed tryggere da bensin har lavere kokepunkt (heter det det?) blir lettere til gass og dermed brenner pent og rent med en gang. Jeg er dog av den typen som tenner opp utenfor teltet, og tar primusen inn når den brenner ordentlig.

Faren for kullos-forgiftning er selvfølgelig uavhengig av drivstofftype.

Kort sagt: Ved vedlikehold av primus og forvarm utenfor telt virker bensin for meg lettere og tryggere.

Jeg bruker Coleman + miljøbensin, er utrolig lett å få fyr på (har ikke forvarma enda..) har ikke mange koblinger eller pakninger da tanken er integrert med brenneren og kostet meg i underkant av 700 fra USA inkl frakt og toll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lurer på å kjøpe oss en mulitifuel som vi kan bruke bensin på, men er litt skeptiske til bruk av bensin i telt.

Er det noen som har noen anbefalinger her? Er det mer trygt å bruke parafin e.l.? Hva kan man evt. gjøre for at det skal være tryggere å bruke bensin?

Generelle råd for og imot bensin hadde vært fint!

Lurer også på om det er noen som har noen tips om en brenner som er "overlegent bra"? :D

Hei

Miljøbensin/bensin :

Har en langt høyere forbrennings effektivitet i streng kulde.

Brenner renere, soter dermed brenneren langt mindre.

Trenger kortere forvarming av brenneren for å brenne rent, blå flamme.

Jeg benytter Miljøbensin av typen : STIHL MotoPlus-4

Selges på 5L kanner

Brenner :

MSR Dragonfly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 multifuel primuser.

MSR XG II er enkelt, kraftig, men nesten uten regulering av flamme. Det er kun av og på, men funker super.

Jeg brukte i den bensin, diesel og blanding av alle brenbare væsker og fungerer med alt.

Nå jeg kjøpte meg en MSR Dragon Fly

Den har mange flere deler, men flamme kan reguleres nestel like godt som gassbrenner.

Her jeg bruker 4-takter miljøbensin. Den soter ikke og brenner mer jevn.

Begge brennere er super til sit bruksområde. Til turer i område uten ren bensin kan jeg anbefale XGK II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...vanskelig å bestemme seg, det er tydelig at det er ulike oppfatninger av hva som er "mest utrygt" å bruke av bensin og andre (flytende) brennstoff til multifuel.

Men er det kanskje noen som har et forslag til en multifuel som skal være/er sikrere (tryggere) i bruk enn andre?

Kjempe mange gode tips og råd iallefall, takk for det! Det skal vi ta med oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multi meg her og multi meg der... Ingen kjøpsanbefaling, men et lite hjertesukk: Hvorfor må det på død og liv være multi? Eller hete multi? Ingen brennere kan fungere optimalt på ulike drivstoff uten ombygging, for eksempel ved dyseskift.

Velg bensin ELLER parafin, bli trygg på det og hold deg til det! Det spiller ingen rolle om brenneren heter multi-omni aldri så mye - du sparer deg selv for mye tull ved å velge en - og bare en - brenner+drivstoff kombinasjon som funker.

Selv er jeg parafinist, men skulle jeg valgt i dag ville det blitt Colemann bensinbrenner fyrt med 4-takts miljøbensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får kjøpe oss en brenner og holde oss til den og til det brennstoffet vi måtte finne ut at vi skal bruke! Det er nok det beste tipset, samt å få ut fingeren og skaffe en så vi kan teste ut på dagsturer før vi skal på lengre turer. Har noen prøvd Koeva Booster +1? På forum og i tester høres det ut som om det ikke har vært noe trøbbel med den, alikevel er det ikke mange som har den...er det en grunn til det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man primus mye vil man alltid før eller senere bli utsatt for funksjons- eller menneskelig feil!

Bruker du da parafin vil du kunne begrense noe av omfanget av en potensiell ulykke. Jeg har brukt flere typer primuser, alle med både bensin og parafin. Og nesten alle har gitt meg lekasjeproblemer. Nå velger jeg brennstoff etter behov, men holder meg konsekvent til parafin på vinterturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt flere typer primuser, alle med både bensin og parafin. Og nesten alle har gitt meg lekasjeproblemer.

Det kunne være interessant å høre hva slags primuser du har brukt, hvor typisk problemene har oppstått og under hvilke forhold?

Kanskje vi andre kan ta et problem i oppløpet.. :?

Hilsen Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel de samme problemene som går igjen. Det er flere tråder på forumet som omhandler funksjonsfeil og anbefalinger på primuser. Alle rakker ned på hverandres primuser i den evige diskusjonen om hva som er best:) Optimus, MSR, primus og et par som snakker varmt om coleman.

Personlig så har jeg dårlige erfaringer med omnifuel fra primus, og dragonfly/whisperlite fra MSR.

Omnifuel: Messingkobling mellom fuelslange og fastkobling på huset er relativt svak. "Bakplaten" på denne delen slår sprekker hvis man er uforsiktig ved pakking av utstyr. Et par ganger har jeg opplevd o-rings lekasje mellom flaske og pumpe. En annen ting er at pumpa er "tiltet" i forhold til gjengene på flaska. Dette gjør at pumpa lett kan skrues feil på og gi lekasjer. Det er i det hele tatt en dårlig patent som gjør at gjengene slites mer enn de behøver.

MSR: Lekasje og pumpebrudd. I kaldt vær kan det sive fuel ut gjennom pumpa. Det er noe som ikke stemmer 100% med den gummikoppen som skal tette "pumperøret". Pumpearmen er også svak, men den kan du forsterke selv.

Selvfølgelig så må primusene vedlikeholdes. Og man må dobbeltsjekke før man fyrer opp.

Mitt råd er å unngå slangeprimuser med sammenleggbart system med mindre du er avhengig av lav vekt. Jo flere deler, jo mer og passe på. En annen ting som er negativt med de slangesystemene er at delene slites av at man kobler de fra hverandre.

Dette ble kanskje litt generelt, men hvis du er interessert i omni'n eller dragonfly så har du kanskje et par tips her. Omni har godt av å ligge fast på plate. Og MSR pumpa forsterker du først som sist med et par tynne "spjelker" og epoxy.

Jeg bruker nok mest Hikern min om dagen. Men brenner også whisperlite om sommeren. Mitt neste prosjekt blir nok et fast system. Kanskje en colemann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret

Hadde tenkt å anskaffe en Whisperlite, størrelsen tiltaler meg litt når det står på lengre turer aleine, så nå er det en liten mulighet for å være føre vár..

Har en Optimus Explorer som jeg har brukt tidligere, men den er neimen ikke alltid like enkel å få til å funke bra! Men montert i et Trangia-sett er det fila-meg krutt i´n, har måttet bytte trangia-bunn fordi aluminiumen hadde blitt bløt som papp.... var til slutt umulig å "klikke" fast brenneren...

Ja, det er skrevet mange og meterlang tråder om primus her, men derfor kan man vel skrive noen fler! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Kjøp 4-takt miljøbensin (for gressklippere osv).

Fåes i grønn kanne på statoil.

Bilbensin er ikke å anbefale, mye tilsetningstoffer som er greit å ikke fyre inni teltet...

Er det noen grunn for alle henviser til statoil sine grønndunker...er de billigere eller er den bedre eller begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoil 4-takt miljøbensin er nok lettest å få tak i for de som skriver her.

"Primusbensin" er alle typer "nafta" som ikke er tilsatt stoffer som tetter/skader brenneren.

Vanlig bilbensin inneholder slike tilsetninger, samt noe gir vistnok mer helsefarlig avgass enn miljøbensin.

2-takt bensin inneholder smøreolje, og gir sot og problemer.

Primusbensin er som regel basert på HEPTAN med evt tilsetninger etter leverandørens egne ideer om hva som trengs. 4-takt miljøbensin er billigere, og lettere tilgjengelig.

Selv om "primusbensin" kan være motorbensin, kan slekk ikke all primusbensin brukes som motorbensin!

Hvilke fordeler ulemper av betydning det er ved valg av bensin i motsetning til parafin:

Brennverdi: Parafin har et større varmeinnhold, dette kan videnskapelig dokumenteres, men neste ikke erfares.

Enkelte parafinkvaliteter luker og/eller soter mer enn primusbensin.

Ved søl fordamper bensin, og med litt flaks er problemed som forduftet, mens parafin smitter, og lukter i lengere tid.

Brannfare; det er lettere å antenne kald bensin enn parafin, da parafin behøver noe som kan fungere som veke. Er det varmt så brenner det!

Forvarming; Bensin trenger nesten ikke forvarming i forhold til parafin.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.