Gå til innhold
  • Bli medlem

Over 7000 meter


Anbefalte innlegg

Hei

Kunne godt tenke meg å prøve å bestige et fjell over 7000 meter en gang. I den grad noe med en slik høyde kan kalles enkelt, blir vel Pik Lenin og Muztagh Ata regnet som de mest overkommelige.

Noen her som har vært på en (eller begge) av disse? Hvilket fjell vil dere anbefale? Og hvorfor?

Takker for svar :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muztagh Ata er teknisk svært enkel. En kan gå på ski til topps. Pik Lenin er noe vanskeligere, men også dette temmelig enkelt. Nesten en spasertur. Høyden og værforholdene må selvsagt ikke undervurderes på noen av disse! Muztagh Ata er endel høyere enn Pik Lenin og tyngre sånn sett. Muztagh Ata har jeg ikke vært på, men jeg vil tro Pik Lenin (jeg har vært på toppen der) er i et flottere område. Der er det et hav av fjell i de fleste retninger. Virkelig flott!

Eller er Spantik (7027m) i Pakistan å anbefale. Får da mye mer av en ekspedisjonsfølelse i forhold til de to andre. Spantik har en spennende kjøretur og flere dager anmarsj inn til fjellet, mens de to andre kan en enkelt kjøre nesten til foten av. Utsikten og omgivelsene er enda flottere fra Spantik! (Jeg har vært på toppen der også.) Fra høyt på Spantik ser en til Nanga Parbat, K2 og hele Karakoram ellers. Utrolig bra! Spantik er litt brattere enn de to andre, men fortsatt ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Eirik.

Spantik høres jo ut som et overkommelig fjell, for dem med noe erfaring vel og merke. Utsikten til fjell som Nanga Parbat og K2 er jo alene grunn god nok til å velge dette fjellet!

Lurer litt på organiseringen ved en ekspedisjon til Spantik, ordnet du dette på egenhånd, eller brukte du en kommersiell aktør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi var 4 "klatrere" og 4 "trekkere" på tur sammen og var med på en eksp. arrangert av Jagged Globe i England. Alt gikk på "skinner" i dette opplegget. På turer til f.eks Sør-Amerika pleier jeg å organisere ting på sparket når vi kommer frem. På turer til Himalaya/Karakoram er det vesentlig mer "styr" å organisere ting selv. Tillatelser, transport, bærere etc. gjør at det vil kreve en god del innsats/ tid å gjøre ting selv. Et alternativ til å bruke en "vestlig" arrangør er å bruke et lokalt firma. Å gjøre alt selv er det vel knapt noen som gjør. Jagged Globe kan anbefales.

Nedenfor en link til deres Spantik-tur. Der finnes også endel bilder!

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

En kamerat av meg har vært på begge fjellene flere ganger. En gang dro de med sykler opp på Muztagh Ata for å sette verdensrekord i høy sykling... De klarte det, men jeg vet ikke om den står ennå...

Iallfall, jeg mener han sa at Pik Lenina fra Tadjikistan-siden var det fineste. Det er visstnok noe mer spennende tur, mye mindre folk og dessuten er visst tadjikene langt mer laid-back enn kirgiserne, og lettere å komme på bølgelengde med.

Jeg vet ikke særlig mye mer, men han sa også at det er langt vanskeligere å organisere turer på Tadjikistan-siden, men mest fordi det er veldig mye turister på Kirgisistan-siden.

Ellers er det mange som sier at å stå ned nordsiden av Pik Lenina er vanvittig kult...

Forøvrig fikk jeg meg en Facebook-venn i Kashgar når jeg var der borte som driver og organiserer turer til Muztagh Ata. Det er nok tryggere å organisere alt hjemmefra, men hvis du vil spare penger har jeg altså en jeg kan anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Lenin fra Tajikistan er den sykt lange innmarsjen. I Kirgistan derimot kan man kjøre til foten av fjellet.

Når det gjelder organisering i Kirgistan kan dette gjøres ved å bare møte opp i BC. Jeg var i landsbyen før BC i sommer og kom i prat med en turoperatør som kunne fikse alt av mat og transport. Var bare å pakke sekken og bli med. :!: Altså et skikkelig seven-summitsaktig fjell - på godt og vondt. :)

Kjetil - jeg mistenker at kompisen din er en viss herr Corax (?) I så fall har vi med en person å gjøre som har et litt annet forhold til hva som er lett tilgjengelig enn det vi vanlig dødelige har. Fyren har gjennomført noen av de lengste og sykeste (les: kuleste) unsupported turer jeg kan tenke meg. Artig fyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.