Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski - Åsnes Amundsen eller Nansen - eller noe annet?


erlends

Anbefalte innlegg

Hei, dette blir min første post :D

Er 168 på strømpelesten og har vokst opp på en turisthytte, men ikke kommet til å kjøpe meg fjellski før nå etter å ha bodd 8 år i Oslo-jungelen..

Har sett litt på http://www.asnes.com/ProductDetails.aspx?cat=14 Nansen skiene til Åsnes og Amundsen.

Hva er hovedforskjellen?

Og hva er fellelås?

Og hva slags bindinger bør man ha?

Bruksområdet er fjellturer med og uten løype mellom turisthyttene og telemarkskjøring ned fra fjell :-)

Skal kjøpe "alt" utstyret fra bunn av så gode tips og råd taes i mot med takk.

Alt fra butikk i østlandsområdet - til kombinasjoner av ski og bindinger etc.

Med håp om positivt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen på de to skiene er bredda og innsving.

Amundsen er stivest,smalest og med minst innsving. Bra bortoverski, neppe noe særlig å kjøre telemark med

Har selv bestilt Ingstad. Den er kjempebrei, med stor innsving.

Fellelås er Åsnes sitt system for å bruke kortfeller.

Har bestilt med fellelås selv, men aner ikke om jeg noensinde får bruk for det.

Jeg ser at det er stor uenighet om 75mm/NNN BC Manuell

Jeg har rottefella med Wire fra før, og har bestilt Rottefella Super Telemark med Wire.

Hadde jeg skulle gått mere rett frem, hadde jeg valgt NNN BC.

Har du sjanse å få prøvd ski med begge binningstypene, tror jeg det ville vært best.

75mm uten Wire, har for mitt vedkommende tatt knekken på litt for mange skosåler.

Jeg er skyldig stil i telemark, så jeg belaster sansynligvis skoene hardt når jeg svinger.

Wire har løst problemet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortfellesystemet er genialt når du bruker det. Bruksområdet er vanskelige smøreforhold, klisterføre når du ikke vil tilgrise skiene, trekking av pulk med dårlig feste og lange oppoverbakker. På undersiden av sålen ser du bare 2 snitt. Hvis du ikke bruker fellene, har du en vanlig ski som glir like godt som andre.

Vanlige kortfeller er veldig håpløse og bremser veldig bortover. Dessuten styrer de dårlig. Men kortfellene som hektes i skiene glir veldig bra. Husk at du må kjøpe spesielle kortfeller til Åsnes. Bredden må tilpasses skienen.

Jeg har selv Rago (nå Amundsen) og anbefaler dem ikke til telemark. De er ikke gode til å svinge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Åsnes Amundsen m/fellelås og har Rottefella Supertelemark m/wire.

Går mest bortover og kjører lite telemark. Hvis det skulle komme et par bakker, som det er litt lengde på og det går an å gjøre et par svinger i uten å tryne, så har jeg med wirene for ekstra støtte. Disse er også greie hvis tuppen knekker og du er midt på fjellet. Da kan du gå fremover fremdeles, men det er selvfølgelig mer tungvindt.

Jeg har fått god bruk for fellelåsen, og det er en enkel og solid løsning for å feste fellene til skiene. Du kan selvfølgelig ikke bruke låsen til langfeller, men det er kortfeller man som oftest bruker, hvis man ikke drar på toppturer ol.

I begynnelsen når du bruker kortfellene, vil du nok merke litt lugging, men etterhvert slites fellene og du vil få en bortimot normal gli.

Jeg bruker fellene hele tiden, med unntaksvis når det er gode smøreforhold. Jeg lar også fellene stå montert på hele tiden, og tar dem ikke av. Dette på grunn av at det er et sinnsykt slit å dra dem av og på skiene, og lim egenskapene forsvinner fort ved slike håndgrep.

Fellene varer bare 150 km uansett i følge produsenten:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksområde har størst betydning for valg av ski. åsnes Amundsen og Ingstad/combat cap er lite egnet om du vil gå der det er spor. Nansen vil ha begrensede egenskaper ved telemark/nedkjøring fra enkle toppturer. Skal du over i virkelig bratt fjell og gå rene toppturer anbefales litt mer spesialisert utstyr.

For ditt bruksområde ville jeg satset på Amundsen som er en god ski i spor som ikke er kjørt av maskin (vanlige fjellturer), og greie i nedkjøringer fra enkle toppturer. Et alternativ til åsnes om du vil spare noen hundre kroner, og ikke er opptatt av å kjøpe norsk er Fischer. E99 eller E109 tilsvarer Nansen og Amundsen og koster litt mindre. Fischer har ikke fellelås.

Fellelåsen til åsnes kortfeller er å anbefale fremfor kortfeller som festes med reim over skien (som på Ficher). Fellelåsen gjør at fellen sitter bedre mot skien, og en minsker risikoen for å rive de av på isete føre. Sist vinter ø dela jeg to par med krotfeller uten åsnes sin fellelås under isete forhold. Fellene hektet seg fast i is, og festet vrengte seg til stor frustrasjon og mange runder med duct tape oppe i fjellet. Turkameraten med åsnes sitt patent opplevde ikke dette.

Kortfeller er en god løsning under mange forhold. Skal du imidlertid gå mest flatt, med kun enkelte toppturer kan du vurdere smørefrie ski og lengre feller. Smørefri ski fungerer meget godt. Ulempen er en litt irriterende lyd i nedkjøringer på hardt føre. Smak og behag.

Jeg benytter forøvrig Fischer E109 og åsnes Rago. Begge skiene er gode ski som anbefales til ditt bruk. Rago er best på fjellet der en går bortover, E109 skiene mine er kortere og bredere noe som gjør de morsomme ved små nedkjøringer og enkel fine i løs snø i skog ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å svinge med en BC binding kontra 75mm?

Hipp som happ så lenge ein vel utstyr som er til å gå med. Det er støvelen som avgjer. Myta om at BC ikkje fungerer til svinging, er basert på bruk av for mjuke sko. 75mm og for mjuke sko går heller ikkje ann å svinge ordentleg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.