Gå til innhold
  • Bli medlem

Storen


Torgeir

Anbefalte innlegg

Annonse

Etter å ha lest beskrivelsen av førstebestigningen til Slingsby, så må det være ganske greit å komme seg opp tror jeg. Mener å huske at det er ruter helt ned på 3-tallet. De vanligste ligger dog på grad 4. Har bøkene "Jotunheimens stortopper" og "Klatring" av Gangdal i Bø, men hvis du ikke før svar før - så skal jeg komme tilbake til saken. I "Jotunheimens stortopper" finner du mye om alle toppene, og i "Klatring" av Gangdal er det "fører" for de forskjellige rutene opp på Storen.

Jeg har også et lite hemmelig ønske om å komme opp her - vi får se... :P

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Som deg har jeg planer, store planer, om å komme opp her i sommer. Var så nære i fjor. Mistet store deler av klatreutstyret dagen før, og våknet opp dagen etterpå til noe som må være så nær en drømmestoren dag en kan tenkte seg. Ergerlig.

Vi vurderte både Heftye's renne og Andrew's renne. Sistnevnte er noe enklere teknisk og på en måte ikke så ut i veggen utsatt, men med sine 3 taulengder er klatrebiten lengre.

Hefty's renne har et kort litt tyngre punkt, og bortsett fra dette er klatringen visstnok meget lett, men samtidig ganske utsatt.

Ryggen fra nord er jo en kjempeflott tur, men den passerer flere sikringspunkter hvor det kan danne seg køer. på siden http://www.etojm.com/Norsk finner du under topper og Store Skagastølstind opptil flere turartikler som skildrer turen.

Vi kan jo "bytte kort" over sommeren og se hvordan planene våre gikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått Skagastølsryggen nordfra og sørfra. Det er en lang dags tur, mye tid spart hvis du er i følge med noen som har gått der før.

Klatring/rappell (avhengig av hvilken vei du går) er det fra V-skar til Midtre, over Patchells sva / Halls hammer, fra Vesle til Mohns skar og Slingsbys rute fra skaret til Storen. Mange velger å gå med løpende mellomforankring mellom de nevnte steder. Ha respekt for Vesle, her har det vært flere fatale ulykker!

Fra Bandet er valget mellom Heftyes og Andrews ofte et spørsmål om hvor køen er kortest, Vigdals sva er en artig variant til Heftyes. Sjekk rutene i NTKs fører for Jotunheimen. Jeg skrev i sin tid en artikkel om turen over ryggen i NorKlatt (forløperen til Norsk Klatring): Skagastølsryggen - i historisk perspektiv. S. 16-20 i: Norklatt 58 nr 2 juni 1992. Den kan jeg sikkert skaffe om det skulle være interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne boka står det:

Rute 1:

Heftyes renne. Fra Bandet oppover ryggen mot Storen. Ruten holder forholdsvis langt mot venstre i midtre delen for å unngå glatte sva. Ca. 150 m under toppen følgens en hylleformasjon mot høyre til en liten skulder, Hjørnet. Her begynner klatreruten: Fra Hjørnet på hylleformasjoner mot høyre over Slingsbybreen ca. 40m. Opp et nytt lite sva til en hylle. Heftys renne begynner et par meter over hylla. Vigdals vei tar av fra hyllas venstre ende over et lite sva og opp en renne. Fra toppen av Heftys renne ca 120 m lettere klatring til toppen.

Karakteristikk: En klassisk klatrerute. Tau, litt sikringsutstyr og erfaring.

Rute 2:

Slingsbys rute fra Mohns skar. Fra Mohns skar følges eggen til toppen. Først på høyre, deretter på venstre side av eggen. Ca. 1 time.

Karakteristikk: Lett småklatring. Tau og litt sikringsutstyr.

I denne boka finner du også tegninger.

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne boka står det:

....

Rute 2:

Slingsbys rute fra Mohns skar. Fra Mohns skar følges eggen til toppen. Først på høyre, deretter på venstre side av eggen. Ca. 1 time.

Karakteristikk: Lett småklatring. Tau og litt sikringsutstyr.

I denne boka finner du også tegninger.

-lars

Slingsbys rute fra skaret er grei, men "anmarsjen", dvs veien opp til skaret skal man ha respekt for. Slingsbybreen er bratt, og har hatt lite snø de siste årene. Noen som har vært der i det siste?

Uansett er Slingsbys rute ingen snarvei, Heftyes eller Andrews er mer rett på sak. Men skaff deg fører (NTKs klatrefører for Jotunheimen, se www.ntk.no , eller en person som viser deg veien opp). For øvrig: Beskrivelsene i Jotunheimens Stortopper baserer seg på at leseren har klatreerfaring, dvs er godt fortrolig med sikringsutstyr. Jeg presiserer dette fordi vi har hatt flere fatale ulykker i dette området, og oftest pga manglende kunnskap om sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har du fått prøvd deg på Storen enda, Torgeir?

Jeg vil anbefale å gå hele ryggen fra Nordre til Store (du har vel ikke vært på alle toppene der?). Vi gjorde det for to uker siden. Ryggen har morsom klatring, men som Pål skriver, det har skjedd ulykker der. Det er ikke plassen for feil og testing av alt mulig. Klatringen har grad 3-4. Fra Mohns skar er det fin og morsom klatring som mange går uten tau, uten at jeg vil anbefale noen å gjøre det.

Tips: start tidlig så er du før andre i løypa.

Ruta mellom Storen og bandet syntes jeg ikke så mye om, jeg likte ikke alle svaene med løs stein. Ulykken som skjedde der for to uker siden havnet vi rett oppi. Slike hendelser setter støkk i en. Det er svært viktig å være forsiktig opp og ned fra bandet. Du er sjelden alene der. Vi opplevde at småstein føyk forbi oss nedover.

Uansett, det er gir en god følelse å ha klatret Storen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, får nok ikke tid til å klatre Storen i år. Flotte og nyttige bilder, Kim! :) Disse kommer nok til nytte i planleggingen når jeg en gang kommer dit.. Skal ha fri uke 34, men satser da på å campe i nærheten av Glitterheim. Er jo mange fine topper "under" Glittertinden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.