Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda - historiske steder, pene steder, gode vadesteder m.m.


Fjellbukken

Anbefalte innlegg

Tjena grabbar, jeg sitter med noen planer for å loffe rundt med fiskestang og ett bilde av kjæresten i 4 uker i sommer og studerer kart, både 3D og papirutgaver, leser i bøker og titter og det som biter meg er at det er så utrolig mange steder man bare besøke og da tenker jeg såklart at det er best å få ett outsider tip som kan ha ett annet perspektiv :)

Når jeg var liten og på familieferie snauset vi innom Sysendammen, så dèn ignorerer vi fullkomment. Det blir teltings med en og annen natt i hyttene her og der for å tørke utstyr innimellom og vandringen har vi sett for oss skal gå fra Røldal i en stor halvmånesirkel til haukeli, nordover igjen, så skrått om røldal før vi bryter av halveis og drar til eidfjord... ca. ;-)

Spørsmålene er mange og jeg er sikker på at svarene kan være dobbelt så mange, det er jo så mye historie og flott natur koblet opp sammen på Vidda! Jeg håper flere tar seg tid til å komme med innspill for hva som bare må besøkes, høres om og som må ses av natur, bortgjemte steder med høy sjans for nedfallstrær, tørrved og rekved vil bli høyt verdsatt også! :D

En liten en vi også lurer på er hvilket utvalg med mat hyttene vil ha i juni\august overgangen? Håper litt inderlig at vi slipper å drasse rundt med 15+kg mat i sekken på turen, men det får nå gå det også.

Håper på noen innspill her :-)

/Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser for meg ut som en jernbane, eller strømkabler. Vanskelig å si.

Var på Hardangervidda i fjor, og starta da på østsiden ved Dagali og fulgte Lågen et lite stykke innover. En flott område med mange fiskevann og mange elver. Kan jo legge ut et par bilder hvis du vil se hvordan det så ut der.

Ellers har nok denne svært dyktige fotografen tatt mange bilder av Hardangervidda. Søke gjør du her; http://search.freefind.com/find.html?id=8346570

post-1603-13347460185_thumb.jpg

post-1603-13347460186_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du så lang tid burde du kunne rekke over store deler av vidda. Selv har jeg mest sansen for østvidda. Trives bedre der på flata samtidig som min erfaring sier at det er bedre fiske der. (Her kan det sikkert være uenigheter.) Om jeg skulle gått i en måned på Hardangervidda ville jeg egentlig ha lagt opp til hvertfall en stor mathandel i løpet av turen om ikke flere. Er mange steder en kan kjøpe mat på dagligvare uten å dra langt unna fjellet. På Finse 1222 er det en liten en for hyttefolket og på f.eks. Ustaoset er det en vanlig dagligvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://folk.uio.no/danbanik/img/gallery/full/Norwegian%20summer/ns1.jpg

Som f.eks hvor dette magnifisente vannet befinnet seg, her var det nydelig! Men er det en veg jeg ser midt i sentrum av fotoet?

Har en mistanke om at du her er på vei mellom Haugastøl og Finse, nær Haugastøl..

Ville meldt med inn i DNT og proviantert på de selvbetjente hyttene. Sysendammen er stygg som du sier, men terrenget ovenfor er desto finere. En fin tur er fra Sysendammen mot Kjeldebu, videre langs vassdraget opp mot Finsbergvann og over til enten Finse eller Krækkja. Da beveger du deg i grensen mellom den flate vidda og fjellene som reiser seg mot vest, med den majestetiske Jøkulen i bakgrunnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegreier, ser hvor det ligger nå.. Passer fint å restocke på tørrfòr og dra opp en ørret på samme dagstur da =)

Jøkulen må jo igrunnen også tas i betraktning med det samme man turer, og da er det heller ikke dumt å svinse innom områdene rundt heller.. Er det noen som har bilder av den dalen sørvest for jøkulen? La merke til den en gang jeg sjekket ruten mellom Brg og vidda..

Edit:

Fant på google =)

Denne skal besøkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vatnet heiter vesle ustevatnet og ligg rett vest for Ustaoset. Sett frå riksvegen.

Nu kommer jag inte ihåg den exakta geografin, men området öster om H-jøkulen är väl tämligen flackt. I somras gick jag sista dagarna mellan Krækkja och Geilo, och passerade därvid Tuva (jag minns inte vr jag övernattade för Krækkja, men några km öster

om Tuva fanns en lägerplats som jag fick anvisning på). Sträckan Krækkja-Tuva måste vara det tråkigaste jag gått, och p g a flackheten var det rätt ont om vatten.

Om man kommer till fjället via Ustaoset eller Haugas†øl rekommenderar jag starkt (om snöläget tillåter)

omvägen via Lordehytta, Raggsteindalen, Kyrkjedøri och Finse. Eller kanske en vidare sväng om Geitrygghytta och St Pål.

Sen är ju naturen närmast H-jøkulen sagolikt fin och vild. I somras rundade jag H-jøkulen

(turen gick från Finse till Geilo, tog fem dagar)

och mötte ytterst få människor, några nederländare och schweizare och faktiskt två norrmän. På östsidan var det rätt många vad som krävde en del försiktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu kommer jag inte ihåg den exakta geografin, men området öster om H-jøkulen är väl tämligen flackt. I somras gick jag sista dagarna mellan Krækkja och Geilo, och passerade därvid Tuva (jag minns inte vr jag övernattade för Krækkja, men några km öster

om Tuva fanns en lägerplats som jag fick anvisning på). Sträckan Krækkja-Tuva måste vara det tråkigaste jag gått, och p g a flackheten var det rätt ont om vatten.

Om man kommer till fjället via Ustaoset eller Haugas†øl rekommenderar jag starkt (om snöläget tillåter)

omvägen via Lordehytta, Raggsteindalen, Kyrkjedøri och Finse. Eller kanske en vidare sväng om Geitrygghytta och St Pål.

Sen är ju naturen närmast H-jøkulen sagolikt fin och vild. I somras rundade jag H-jøkulen

(turen gick från Finse till Geilo, tog fem dagar)

och mötte ytterst få människor, några nederländare och schweizare och faktiskt två norrmän. På östsidan var det rätt många vad som krävde en del försiktighet.

Det er en fin tur du beskriver. Som du sier er terrengtypene ulike. Skillet går vel egentlig ved Rv7. Sør for dette ligger den flate vidda med sin sjarme. Nord for vegen reiser terrenget seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du bør opplagt ta en tur på toppen av Hårteigen. Jeg har overnattet i telt der oppe og det glemmer jeg aldri. Litt plundrete å få med sekk opp, men er du forsiktig går det bra :P Fra Hårteigen kan du se det meste av vidda og mer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.