Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposer med myggnetting


Nobody

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på en lang tur til sommeren. Så hadde jeg egentlig tenkt å bare ha en presseing mot regnet siden det er sommeren, men så fikk jeg tips om at det kan bli mye mygg å flott da... Men et telt veier jo en del mer enn ei pressening.

Så jeg lurt egentlig på om det er en patent på soveposen som er myggnetting ol som gjør at jeg slipper å drasse med meg teltet?

Martin Th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Martin.

Ikke for å virke belærende eller noe slikt, men jeg må allikevel få si at det finnes veldig lette telt på markedet. Men du har sikkert dine grunner for å gjøre det slik du gjør det, og jeg selv bruker mest presening alle 4-sesongene, under tregrensa.

En presening, med et kreativt hode, kan tilpasse og finne varianter for oppsett omtrent til enhver situasjon man måtte møte på i naturen. Den billige preseningen man får kjøpt på fks europris burde forsterkes i hjørnene for å tåle mer vind.

Man kan også lime på en passe stor bit av et slikt lite sitteunderlag på midten og andre plasser på preseningen der det kan bli aktuelt å bruke fks en eller to vandrestaver, samt trevirke fra naturen til å støtte opp og lage plass under preseningen. Hvis det er skog man skal ferdes i, kan man knyte fast en liten trekule eller plastkork nær eller på midten, heise opp preseningen, og feste de andre punktene til trær rundt campen. Greit å ha med rikelig med tau på slike turer. (Bilde)

Her er et par varianter som du kanskje kunne brukt sammen med en presening.

http://www.moontrail.com/b_search.php?mode=search&page=1

En billigere (149) og enklere variant har man i Ajungilak sin Myggnett for sovepose. Finnes her:

http://www.sportsnett.no/

For mer plass inne i selve myggnettingen kunne kanskje denne modellen være noe:

http://www.sportsdeal.no/produkter/friluft/1154884671/1160339591

Hvis du ikke har klaus så kan kanskje denne være et alternativ?

http://www.e-omc.com/catalog/products/1279/Black-Diamond-Lightsabre-Bivy-Sack.html

Til syvende og sist handler det litt om vekt også, og hvis vekten på presening+bug shelter+tau og plugger+staver, overstiger vekten på et solid fjelltelt, ja da er kanskje litt av poenget borte. Men det er jo et økonomisk spørsmål også.

Eksempel:

Ajungilak sin Myggnett for sovepose 149kr

Europris presening 199kr

Diverse tau++

Det blir ikke rare summen for å leve tett på naturen!

God tur!

post-5304-133474601839_thumb.jpg

post-5304-133474601842_thumb.jpg

post-5304-133474601846_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deres tur ville jeg nok gått for et telt. Da er dere også forsikret om dere skulle bevege dere over tregrensen, noe som godt er mulig på turen dere tenker... Selvfølgelig kan dere unngå problemet, men et lett telt er nok det greieste på en slik tur vil jeg påstå. Dere kan dele på å bære teltet ved at noen tar yttertelt, og en annen inner + stenger, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den myggnettingen, er det sånn man henger over seg eller trekker rundt soveposen?

Mulig jeg heller går for en fjelltelt på rundt 2 kg.. Mulig det er like lurt! Presening er jo også bra, men holder jo ikke ute mygg osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta turen i juli i et skikkelig myggområde (tenker på Finnmark), enbafeler jeg bare telt. Hvis det er en milion mygg ute som vil stikke deg, er det fint å f. eks. kunne spise i fred.

Jeg har også hørt fra lettvekt-enthusiaster som har ligget under pressenning i høyfjellet og som har kommet tilbake fra det. Når det blir storm, må de krype inn i teltet til andre for å ikke blåse bort. Jeg synes at en pressenning egner seg mer for under skogsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig forstår jeg ikke helt alt styret rundt dette.

Fasit:

Finnmark i Juli+:

>>Telt!

Hardangervidda/høyfjell:

>>Telt!

Under tregrensa:

følgende oppsett er helt glimrende, og gir en fantastisk kontakt med naturen, kjempe god plass, og ikke minst det å ha bålet rett på utsiden.

Billig modifisert/forsterket/tilpasset Europris presening og: http://www.sportsdeal.no/produkter/friluft/1154884671/1160339591

Jeg vet det er mange gramjegere. Men på turer over ei uke burde man også tenke på det å ha litt tumle plass i et telt, med god plass til både matlaging og oppbevaring av bagasje. Da er det fks verdt å bære 0.2/0.3kg ekstra pr mann for å få det litt mer praktisk.

Ifjor sommer møtte jeg en eldre kar et godt stykke inn på Hardanger vidda. Han hadde et romslig Holmeslet telt for 2 personer, alene. Tror dette teltet veier nærmere 5kg, men han hadde ingen betenkligheter med å drasse dette teltet langt til fjells. Nå skal det sies at han hadde hund, men den hadde stort sett sin mat og en del av teltet i kløv. Med litt "guts" fikk han med seg 180cm ståhøyde, masse plass til matlaging og tørking av klær. Like i nærheten lå det 2 svære eldre karer i et lite 2 manns fjelltelt. Hvem fikk tørket klær, lagd mat enklest? I tillegg hadde han plass til å få kaffebesøk i drittværet!

I 1996 lå jeg et par uker inne på Finnmarksvidda, da jeg fikk besøk av en eldre kar som så ut som han hadde trasket minimum 3 uker alene over viddene. han var en mann av få ord, men jeg dristet meg til å spørre hva slags skydd han hadde mot været, da sa han; En helv... tung ytterduk til en gammel lavvu+stanga.

Moralen her er vel at mindset er viktig, og at med litt ekstra "guts" får det mer behagelig på fjellet. Det har kanskje gått vel mye sport i det å ha ekstremutstyr, når man strengt tatt ikke trenger det, eller kun trenger det på noen fåtall turer gjennom et år. (For normal tur aktivitet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.