Gå til innhold
  • Bli medlem

Noe å ta lærdom av - motbakkekongen Jon Tvedt er død


500fjell

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=550187

Det var ufattelig triste nyheter! En legende som elsket naturen, elsket fjellet og som var en utrolig sympatisk mann har gått bort. Mannen hadde utallige orienteringsmedaljer, og var Norges desidert beste motbakkeløper. I enkelte stunder trodde man det ikke var mulig å slå ham på i den nokså nye idretten.

Dokumentaren Året det var så bratt gir et godt inntrykk av Jon som person. Jeg får nesten tårer i øynene når jeg ser hans kamp for å få sin handicappede sønn Jens frisk nok til å kunne gå.

Jeg møtte ham på blant annet Fanaråken Opp og Blåhøe Opp hvor han hadde med datteren Laila i mosjonsklassen. Rett etter at han gikk i mål sprang han ned i ura for å møte henne og hjelpe henne de siste metrene opp. På Blåhøe Opp så jeg at han trente Jens på en trehjulsykkel.

Uansett er hans død noe vi andre må ta lærdom av. Vis respekt for været, ta med nok klær og utrust deg med det som fjellet krever! Dette er fjellvettregel nr. 3 og 5.

Hvil i fred, du er dypt savnet!

Sondre

EDIT: Trykkfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
og en utrolig sympatisk mann

Det er jeg helt enig i! Snakket med han et par ganger, og selv om det er mange år siden husker jeg det fremdeles. Han trente på samme treningsstudio som meg. Han skilte seg ut da han så ut som en toppidrettsutøver, noe ingen andre gjorde. Veldig trist at en som elsket livet som han er død så alt for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag kjøpt meg en Jerven Fjellduk ekstrem som fra nå av blir fast inventar på småturer i vinterfjellet. Jon Tvedt var mitt store forbilde men jeg kan ikke la være å forundre meg over at de gav seg i kast med Gulfjellet uten sikkerhetsutstyr. Jeg har fjellet omtrent som nærmeste nabo og alle som har vært der vet at det ikke må undervurderes værmessig. Om ikke annet må denne tragiske hendelsen være en vekker for oss andre om å ta med utstyr som sikrer at en kan overleve inntil hjelpen kommer.

Jeg hadde gleden av å se Tvedt på Skåla, Eggenipa, Stalheimskleiven og Stoltzen i fjor og han var en fantastisk motbakkeløper. For meg har alle motbakkeløpene nå mistet sin hovedattraksjon. Og ekstra tungt er det å tenke på at dette kanskje var fullstendig unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott film Sondre, så levande og så ekte!

Noregs mest ekstreme idrettsutøvar nokon gong, skjønar ikkje kvifor han aldri har fått pris eller vorte nemnd på Idrettsgalla som går kvart år. Han burde fått æresmedalje.

Kvil i fred Jon Tvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Fin link du kom med, steinur.

Det er ubeskrivelig tragisk at han er borte. Intervjuet med Fjærestad og NrK1 sin nyhetsreportasje http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/162803 avklarer mange falske rykter som dårlig utrustning og at man aldri burde dra ut i slik vær. Håper familien hans får svar på om redningsfolkene kunne kommet tidligere, og hva som egentlig feilet Jon denne dagen på Gullfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk snekret sammen filmen om Tvedt i kveld, dessverre konverterte jeg og onkel filmen feil slik at en ikke kan se den i høy kvalitet. Håper ikke dere lar dere irritere av det.

Run In Peace er blitt minneord:

fantastisk. tusen takk 500fjell. jeg hørte hele tiden denne:

. uansett, jeg kommer til å poste din video på vår blogg i dag.

PS: har de funnet årsaken til Jons død?

PS 1: RIP, Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.