Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatresko til ute- og inneklatring?


500fjell

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gå til innkjøp av et par klatresko. Disse skal brukes til inneklatring i gekkohallen på Holmen, men også i høyfjellet på bla. klatrekurset til sommeren.

Jeg har lest noen omtaler av testvinneren Saltic Bongo som virker å være nokså allsidig til en grei pris.

Helst vil jeg ha en klatresko som selges på Oslo Sportslager fordi der får jeg 20 % avslag. Er det noen som kan hjelpe meg å velge? Tenker å kjøpe sko i prisklassen 600-800 kroner (nettopris).

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder prisen så burde du sjekke med in-house butikkene ved de forskjellige klatresentrene (f.eks Skøyen og Klatreverket). Disse har gjerne salg fra tid til annen og prisen kan fort bli vesentlig lavere enn 80% av Sportslagerets. Jeg mener bestemt at butikken på Skøyen hadde sko til salgs til 300,- kroner nå rett før jul.

Ellers er det mye et spørsmål om å finne sko som passer til dine føtter. De skal være akkurat så trange og ubehagelige at du velger å tar dem av når du selv sikrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoene skal ikke være så trange, nei. Du har slitt minst et par sko før du er i nærheten av å utnytte de egenskapene du får ved å ha så trange sko.

Som du selv skriver å ser det viktigste at du får en skomodell som passer akkurat din fot. Da kan den sitte bra uten å være trang og vond, og kan kante bra med dem likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på www.sportsnett.no å klikk deg inn på Salg/Spesialpris i menyen til venstre.

Et stykke nede på siden finner du Scarpa Reflex til 600 kr(satt ned fra 1200).

Bedre sko til den prisen tviler jeg på at du finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoene skal ikke være så trange, nei. Du har slitt minst et par sko før du er i nærheten av å utnytte de egenskapene du får ved å ha så trange sko.

Ved nærmere vurdering kan jeg vel si meg enig i dette. Tar litt tid før man er på et nivå der man får glede av trange sko. Før det er det bare herk og lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på www.sportsnett.no å klikk deg inn på Salg/Spesialpris i menyen til venstre.

Et stykke nede på siden finner du Scarpa Reflex til 600 kr(satt ned fra 1200).

Bedre sko til den prisen tviler jeg på at du finner.

Takk claav!!!

Skal stikke ned i morgen og slå til ;-) Da kjøper jeg dem ikke for trange, men nokså passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv skoene før du kjøper de! Ikke finn på å kjøp klatresko du ikke har prøvd på foten! Størrelsene kan variere enormt, fra det ene merket til det andre har jeg trengt alt fra str 48 til 43. I tillegg er passformet vidt forskjellig. Noen er ulidelig vonde selv i rett størrelse. Mens den jeg endte opp med sist (La Sportiva Miura) er komfortabel nok til at jeg kunne kjøpe den rimelig trang. I det minste så bør du finne en butikk som har de vurderer inne og så få prøvd de der før du kjøper de på nett.

Til klatring inne og ute kan du egentlig bruke hva som helst. Skal du bruke de inne så skal de være passe uten sokk. Det er ingenting galt i å bruke de samme skoene om sommeren, men det sier seg selv at du trenger noe annet når det blir så kaldt at du fryser mer på beina enn du klarer.

Eh... Forresten. Jeg har ikke klatra en meter ute, men deler hva jeg har blitt fortalt. Høres meningsfullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du kan være sikker på når du kjøper din første sko, er at du kommer til å kjøpe en ny fordi du ikke er fornøyd. Trist men sant.

Som fersk klatrer vet man ikke helt hva man er ute etter. Og det blir derfor vanskelig å velge en sko som passer. Kjøp en sko som er stor nok, ikke hør på de i butikken som mener du skal ha en ubehagelig trang sko. Som nevnt ovenfor greier du ikke utnytte potensialet i skoen på en stund uansett. Om du skal bruke skoen på klatrekurs i fjellet, så kan det i allefall være fint med en stor sko, så du orker å ha den på foten i noen timer, gjerne med en sokk i.

Når man har klatret en del og vet hva man vil ha, så kjøper man en ny. Så kan man bruke den første (romslige) i fjellet og på lette ruter/oppvarming.

(jeg er nå på mitt 12. par klatresko etter mange klatremeter både ute på klatrefelt, innendørs og i fjellet om det er av betydning. ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening skal en klatresko være trang, men ikke vond å ha på. Å bruke sko med 1 cm rom foran tærne er en dårlig start på klatrekarrieren... Vær også obs på at de aller fleste utvider seg litt og tilpasser seg foten i starten, slik at de virker større og mer komfortable etter en tids bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skinntyper utvider seg mer enn andre. Mener å huske at kalveskinn skal være det som former seg best på foten. En Scarpa Refleks har en gummirand rundt hele og den vil jo ikke utvide seg noe på lengden. Jeg hadde et par slike en gang som ble kjøpt trange etter anbefaling fra Sportslageret, men de ble aldri større og jeg gruet meg til hver gang jeg skulle ta de på. Trangt skal det være, men ikke smertefullt. Hvis man våkner dagen etter en klatreøkt og leddene i tærne verker ved oppstart av bevegelse, vet man at slitasjegikten er på vei og etter min mening er skoene da unødvendig trange.

Mest nytte av trange sko har man vel ved klatring på små chips, men som regel vil man som inneklatrer oppsøke overheng med litt større tak når man er på et nivå der takene i loddrett vegg blir så små at skoene er den knappe faktoren. På utekurset kommer dere antakelig ikke til å klarte så teknisk krevende at skoen begrenser dere. Skal man "heel-hooke" bør ikke skoen være så romslig at den gir av og sko med snøring er muligens å anbefale framfor sko med borrelås. De fleste sliter ut minst et par før det blir noe særlig heel-hooking. ;-)

Lykke til.

PS Forventer noen spenstige klatrevideoer etterhvert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter skolen dro jeg ned på sportsnett, men der hadde de ikke Scarpa Reflex! De påstod at den var på sportsnett i Oslo så jeg dro dit med første tog. Der inne hadde de den heller ikke, men alle klatresko fra scarpa skulle jeg få 40 % avslag på.

Jeg endte opp med Scarpa Mago fra 1299 til 799, dette er en mer teknisk klatresko og selv den største modellen føltes litt trang ut. Men vi får sjå...

Kjøpte meg også et Beal Edlinger 60m/10,2 mm (15 % avslag) som jeg skal bruke framover.

Til Busken: Mulig det kommer en klatrevideo (på lavt nivå) i ny og ne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp på sportslageret er min anbefaling. De selger for små sko med vilje for da kommer du tilbake og kjøper nytt. Salget de operer med er også bare lokke tilbud for å få deg til butikken. Ikke har de som jobber der peiling heller. Gå til sportsnett så får du bra hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.