Gå til innhold
  • Bli medlem

Rab 250 QE på Hardangervidda i april


TJF

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå et par dager over Hardangervidda i påsken. Skal bo i telt. Jeg hadde håpet å slippe å invistere i ny pose og jeg lurer derfor på om min Rab 250 med komfortemp. på 0 er tilstrekkelig varm, eller om jeg kommer til å fryse.

Jeg har hørt at man kan legge inn en eller annen form for innerpose som kan gjøre posen varmere. Er det noen som har noe kjennskap til dette.

Liggeunderlaget mitt er Thermarest Prolite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke dratt på tur til hardangervidda i påsken med min ME xero 250..

Det kan bli ganske kaldt i høyfjellet i påsken. Det er ikke oppsiktsvekkende med 10 minus om nettene. Til det blir nok Rab 250 litt i kaldeste laget, men som du sier kan du oppgradere med ca 5 grader ved å legge inn en fleece innerpose. Hvis du da har på en god lue, hals og litt klær under, slipper du kanskje å kjøpe ny pose. Men en varm og komfortabel natt kan jeg ikke love!

Selv hadde vi -20 grader i junkerdalen i nordland i påsken i fjor. Da lå vi på ca 900moh.

Hadde jeg vært deg, ville jeg kanskje klint til på det evigvarende tilbudet på Ajungilak Tyin Winter på oslo sportslager. Med raben inni denne tåler du mange kuldegrader, og har en posekombinasjon for hele året.

mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frarådes på det aller sterkeste å ligge i en pose som bare tåler 0 i vinterfjellet. Min erfaring at de ikke holder om sommeren engang, når du er i fjellet. Det er fryktelig ubehagelig å fryse om natta, men sommerpose i vinterfjellet vil jeg si er et sikkerhetsproblem. Og innerposer koster også penger, så du bør investere i en vinterpose først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forresten også thermarest prolite og ville ikke brukt det i vinterfjellet, syns det isolerer dårlig mot kulda. Ville brukt noen hundrelapper på Ajungilak Bamseunderlaget, og hvis du gidder, prøvd å lånt meg et reinsdyrskinn i tillegg. Vinterfjellet er ikke til å tulle med, som det skrives her kan du møte over 30 kuldegrader og skikkelig dårlig vær. Selv med godt godt utstyr er du ikke garantert en komfortabel natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Når jeg leser deres innlegg føler jeg meg litt dum nå :cry:

Da kjøper jeg ny pose. Den må være lett. Lurte litt på denne:

http://www.backcountry.com/store/GOL0242/GoLite-Venture-Sleeping-Bag-0-Degree-Down.html

Hva tror dere? Denne er jo noe lettere enn andre dunposer med samme temp. Betyr det at man bør anta at den ikke er like varm?

Når jeg først har er i gang med dumme spørsmål: Jeg hadde tenkt å bruk mitt Hilleberg Nallo. Er det en like dårlig ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var jo lur som spurte :cry: Det ligger en tråd om Nallo her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=723 . Tror det kan gå fint. Posen du så på er sikkert fin. Jeg har denne her, og er godt fornøyd http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-performance-wgd-30-dunsovepose-195-cm-4968.aspx . Ellers ligger det mange tråder om soveposer her inne på forumet, med omtrent like mange meninger som brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket Nallo har du? Nallo 3 GT er et ganske stort telt, med mye vindfang, og dårlige barduneringsmuligheter, mens Nallo 2 er ganske lite.

Jeg har brukt mitt Nallo 2 i årevis på fjellet vinterstid. Jeg har brukt teltet i vindstyrke opptil liten storm, og følt meg sikker i teltet. Det er lett å slå opp, og lett og håndtere alene selv i sterk vind. Som linken til Vilmarksprinseesse påpeker er det største problemet lufting. Den bakre lufteluka må du spa ned, så du sitter igjen med frontluftingen. Det gir lett mye kondens. Teltet er også lite for vintercamping, der du gjerne tilbringer flere timer i teltet. Jeg har fått vondt i ryggen noen ganger av å ligge i "romerstilling" så lenge.

Den ene hempen røk på mitt Nallo sist vinterferie i liten kuling. Teltet er gammelt, og jeg visste det ville skje en gang. Telt svekkes med årene, og telt med lettduk svekkes før.

Sitter du med et relativt nytt Nallo ville jeg ikke nølt med å bruke det under normale forhold i norsk vinterfjell. Kjøp noen gode snøplugger f.eks. Hilleberg med krok. Fest kroken i hempene. Snøplugger sliter mye på webhemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.