Gå til innhold
  • Bli medlem

Flått


TheBear

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje ikke noe problem på fjellet, men legger den her siden det allrede er en tråd om myggmiddler her.

Men jeg var på tur i sommer og mygg var ikke noe så stort problem, den hadde jeg nok overlevd. Men etter 2 dager og 1 natt hadde jeg 9(!) flottbitt. Som dere kanskje fikk med dere var det mye snakk om giftige flott i sommer, men det rammet heldigvis ikke meg.

Men jeg vil neppe oppleve det samme en gang til.. så lurer på om noen har noen gode tips til hvordan å holde den ute, bortsett fra fysisk å tette alle åpninger, det fungerte tydeligvis ikke selv om jeg prøvde. Sto bak på Autan at den skulle hjelpe litt mot flott, men det kan ikke ha vært mye!

Hadde ikke noe problemer med mygg i utgangspunktet, men visst noen vet hvilke virkestoffer/produkter som kan skade gore-tex-membranen, så si ifra! for det vil jeg helst unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går, holder det med en lang bukse og evt. stappe den inn i sokkene. Jeg tror også at mørke klær er mindre tiltrekkende på flott enn hvite klær (eller hvite bein). Forskere henter i hvert fall alltid flått ut av gresset med en hvit duk.

Jeg har fått flott på sør-vest landet ved å ligge i gresset med korte bukser/ermer. Men har ikke fått dem på tur ved å gå. Nå går jeg alltid i lange bukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mulig tips:

Har du bikkje, så er det et flåttmiddel beregnet på hunder som man smører på ryggen til bikkja med noen ukers mellomrom. Jeg husker ikke navnet på middelet, det var noe vi smørte langs ryggen. Vi bor i et utpreget flått-terreng, men etter at vi fikk bikkja har ingen fått flått. Dyret er her ikke lenger, så tanken er nå å smøre litt flåttmiddel på et dyreskinn vi har liggende og klappe skinnet en gang iblant. Ikke forsøkt i praksis, men jeg tenker vi forsøker snart. Våren er i anmarsj kan det virke som :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at mørke klær er mindre tiltrekkende på flott enn hvite klær (eller hvite bein). Forskere henter i hvert fall alltid flått ut av gresset med en hvit duk.

Hvilken farve flåtten tiltrekkes av skal jeg la være usagt, men forskerne bruker hvitt tøy fordi de da ser flåtten lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mulig tips:

Har du bikkje, så er det et flåttmiddel beregnet på hunder som man smører på ryggen til bikkja med noen ukers mellomrom. Jeg husker ikke navnet på middelet, det var noe vi smørte langs ryggen. Vi bor i et utpreget flått-terreng, men etter at vi fikk bikkja har ingen fått flått. Dyret er her ikke lenger, så tanken er nå å smøre litt flåttmiddel på et dyreskinn vi har liggende og klappe skinnet en gang iblant. Ikke forsøkt i praksis, men jeg tenker vi forsøker snart. Våren er i anmarsj kan det virke som ;-)

Tenker på det middelet du snakker om, funker det på menesker sånn at du kan smøre inn ei buske med det feks? Vet ikke om jeg har forstått hvordan det fungerer, men spør likavel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exspot heter middelet. Det er beregnet på pelsdyr og egentlig ikke på mennesker. Ved at man klapper ei bikkje med middelet eller at bikkja gnir seg inn til beina med eller uten lange bukser ser ut til å være nok til å holde flåtten vekk.

Jeg ville vært forsiktig med å bruke middelet direkte, det er derfor vi tenker å smøre litt på et kaninskinn vi har liggende og klappe skinnet en gang i blant, og eventiuelt gni skinnet forsiktig mot beina. Det er ikke forsøkt i praksis enda, men vi kommer nok til å gjøre det når udyrene våkner av dvalen. Vi har noen uker med barfrost og sterk kulde ned mot -10 bak oss, så det er et håp at dette reduserer bestanden lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvilken farve flåtten tiltrekkes av skal jeg la være usagt, men forskerne bruker hvitt tøy fordi de da ser flåtten lettere.

Eg trur ikkje det spelar noko rolle, flåtten er etter kva eg er fortalt blind. Årsaka til at ein nyttar kvitt tøy er for å gjera den enklare å oppdage, jf mot eit svart klede til dømes.

Eg har god erfaring med bruk av kvitlauk, og et ofte nokre fedd kvelden før - eller eitt før eg går ut på turdagen. Saumfarar alltid bein, overkropp og armar når eg kjem heim. Erfaringsmessig sit ikkje flåtten i hovudet, men kan opptre i skjæringa mellom hår og nakke eller bak øyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men "Flottbitt"? Har du vært i kontakt med flott på den todagern der så hadde nok flotten fortsatt hengt på.. Mulig jeg misforstår formuleringen din.. Jaja.. Gammel tråd så vi får bare håpe du fortsatt er frisk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%A5tter

Flåtten, eller hantik som noen her vest kaller den sitter i gresset og venter på at noen skal komme forbi. Når så noen kommer forbi slipper den seg ned og blir hengende på klærne eller i pelsen. Den kryper så oppover, eller på dyr mot pelsen til den finner et passende sted med tynn hud. På menneske er steder som knehasene (på baksiden av knærne), lysken, armhulene, navlen etc. vanlige steder. Den begynner da å suge blod og vis den har TBE eller borreliasmitte så må den sitte på i minst 24 timer før smitten overføres. Dette er på grunn av at snitte sitter i flåttens mage og den er derfor avhengig av å begynne å fordøye blod før smitten / bakteriene sprer seg i kroppen dens og videre inn i kroppen på vertsdyret. Jeg kjenner ikke så mye til TBE, men borreliabakterier skal visst komme fra fugl og da er det visst nok mindre fare for smitte i områder der flåtten i hovedsak kommer fra hjortedyr og husdyr.

Er du på tur så er det bare å ta en sjekk hver kveld og fjerne de som måtte ha funnet veien inn på huden. De fjernes lettest med en liten pinsett. Jeg pleier å rense bittstedet før og etter fjerning med litt rødsprit. vet ikke om dette har noen effekt, men så får jeg i hvert fall ikke andre bakterier i såret.

Hvis ikke sårt gror til som et hvilket som helst annet stikk fra en torn eller en flis, så er det lurt å ta kontakt med lege og få seg en antibiotikakur. Symtomer på smitte/infeksjon kan variere ganske mye og det er bedre å oppsøke lege en gang for mye enn en gang for lite. http://www.vl.no/samfunn/article5846.zrm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å holde flåtten unna er å spise en del hvitløk..

En del bruker litt hvitløk i hundemat, hundene får da vesentlig mindre problemer med disse udyrene.

Når det gjelder flåttmidler for hund fungerer disse ved at de blir liggende i et fettlag i forbindelse med huden etter hva jeg har forstått, og det kan visst ikke overføres til mennesker sånn uten videre.

Jeg vil anbefale vaksinering dersom man er mye i områder der flåtten er farlig.. (Er vel TBE man har vaksine mot..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hund selv og bruker et halsbånd med flåttmiddel. Husker ikke hva det heter i farten.

Bikkja har hvertfall ikke hatt noen flått de årene hun har brukt det.

Har heller ikke hattt noen selv. Det sises at man får i seg det stoffet som flåtten ikke liker når man klapper bikkja. Går vist i blodet(sunt, kanskje ikke, hvem vet....bedre enn borelia vel).

Lukter heller ikke noe.

Sjekk gjerne klærne etter en tur i slikt flåttterreng. Ha lyse klær så den er lett å se.

Smør en ring med Autan eller noe beregnet for flått rundt anklene(kommer den på buksa må den ned og under buksebeina for å komme oppover beina.

Bruke gjerne midler som Autan, Myggolf ellers

Den fester seg og lettest der det er tynn hud. Bak knær, lysken, armhuler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å holde flåtten unna er å spise en del hvitløk..

Hørte nettopp et radioprogram som tok for seg en del råd og uråd mot diverse sommerplager, og hvitløk mot flått fikk stort sett negativ omtale. Flåtten går ikke etter lukt slik som f.eks. myggen. Mygg, lopper etc. navigerer etter CO2 konsentrasonen i lufta, men flåtten sitter bare og venter til du er nær nok til at den kan henge seg på.

Men jeg mener å ha hørt et sted at det finnes en plante som virker slik at flåtten styrer unna. Den skal visst virke både frisk og tørket. Hvis en flått har bitt seg fast så skal det være nok å legge et blad over i 4 - 5 minutter og så slipper den. Jeg husker ikke hvor jeg har informasjonen fra eller hvilken plante dette var, men jeg tror jeg så det på tv.

Men selv om det er vist på tv så betyr ikke det at jeg nødvendig vis tror at det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksisterer det noen statistikk på hvor stor andel av flått som er smittefarlig? Borelia er den mest utbredte smitten, og hadde vært interessant å lese noe forskning på hvor stor sansynligheten er for å pådra seg smitte.

Media har skapt mye frykt og uante muligheter for nye produkter som hjelper mot Flått. Som å selge flåttspray litt dyrere en myggspray (selv om det er samme innhold i flasken), egne pinsetter (vri 5 til høyre og en tilbake), kjerringråd osv.

Har akkurat hatt min daglige sjekk, og plukk av Flått. I dag fant jeg bare en, som ikke hadde sugd seg fast enda. Har gjort det til vane å ta en kjapp sjekk på buksebeina når jeg har pause, og børster som regel vekk de fleste slik. Skulle noen bli med hjem, forsvinner disse som regel etter en tur i dusjen, så lenge de ikke har sugd seg fast.

De som sniker seg unna grovsjekken, er enkel å plukke vekk med en helt vanlig pinsett. Ta tak ved hodet, og riv rett ut. Det enkel er som regel det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksisterer det noen statistikk på hvor stor andel av flått som er smittefarlig? Borelia er den mest utbredte smitten, og hadde vært interessant å lese noe forskning på hvor stor sansynligheten er for å pådra seg smitte.

Media har skapt mye frykt og uante muligheter for nye produkter som hjelper mot Flått. Som å selge flåttspray litt dyrere en myggspray (selv om det er samme innhold i flasken), egne pinsetter (vri 5 til høyre og en tilbake), kjerringråd osv.

Har akkurat hatt min daglige sjekk, og plukk av Flått. I dag fant jeg bare en, som ikke hadde sugd seg fast enda. Har gjort det til vane å ta en kjapp sjekk på buksebeina når jeg har pause, og børster som regel vekk de fleste slik. Skulle noen bli med hjem, forsvinner disse som regel etter en tur i dusjen, så lenge de ikke har sugd seg fast.

De som sniker seg unna grovsjekken, er enkel å plukke vekk med en helt vanlig pinsett. Ta tak ved hodet, og riv rett ut. Det enkel er som regel det beste.

Jeg har hørt at ca 1 av 1000 er smittet, derreter er det sjelden å bli smittet av denne ene om den ikke får sitte mere enn 24 timer. Jeg har hatt noen hundre uten å ha blitt smittet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetene skal nå anbefale vaksinering mot TBE for de som bør i fylker med mye flåt og som er mye ute. Er det noen her som vurderer å vaksinere seg? Jeg har hørt at vaksine gjelder for ett år om gangen og at en serie med vaksiner virker i 3 år.

Jeg har forstått det slik at Lyme kan behandles hvis man oppdager det tidsnok, men at TBE ikke kan behandles. Men mot TBE virker vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetene skal nå anbefale vaksinering mot TBE for de som bør i fylker med mye flåt og som er mye ute. Er det noen her som vurderer å vaksinere seg? Jeg har hørt at vaksine gjelder for ett år om gangen og at en serie med vaksiner virker i 3 år.

Jeg har forstått det slik at Lyme kan behandles hvis man oppdager det tidsnok, men at TBE ikke kan behandles. Men mot TBE virker vaksine.

Vet du hva disse koster og hvilke bivirkninger de har? (Bare av akademisk interesse for min del, siden vi så langt jeg vet ikke har TBE i Trøndelag ennå.)

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.