Gå til innhold
  • Bli medlem

Brekurs og utstyr


Anbefalte innlegg

Jeg har meldt meg på brekurs i sommer og tenkte jeg skulle søke noen råd fra erfarne brefolk

Jeg trenger jo en del utstyr som slår stygt ut på bank-kontoen...

Jeg har nå et par Cripsi Besseggen som jeg bruker på fjellet - holder disse mål også på breen ?

Er det noen butikker i bergens-omådet som har kompetanse på dette, uten at de lopper deg for penger på unødvendig dyrt (eller bare unødvendig) utstyr ?

Kjell inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fritidssport i Bergen har kompetansen du er ute etter uten at dei prøver og loppe deg for pengar, ellers ville eg nok godt for ei rett øks, og ikkje ei klatreøks til å ha på brekurs, treng meir ei øks med litt lengde på skaftet både for å sjekke dybde på snøbruer, og som støtte ved diverse teknikkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Crispi Besseggen duger helt fint på bre. Nettop kommet tilbake fra en femdagers tur på bre, med nettopp disse skoene. De var riktig nok helt nye og dermed ganske stiv, men selv om de er godt brukt duger de kjempebra. Men hvis du skal klatre mye, vil det være en fordel med stivere sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at skoene ikke har så mye å si på korte breturer. Jeg har krysset en del breer med stegjern på LaSportiva Tibet, og de skoene er enda mykere enn Crispi Besseggen. Det fungerer ypperlig. Men husk at du må ha stegjern med remmer; "step-in" fungerer ikke på myke sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Anbefaler deg å ta kontakt med kursarrangøren, - har du meldt deg på et kurs for å lære å gå i brefall, så krever jo det et annet utstyr enn et vanlig brekurs, - som normalt går ut på å lære å bevege seg trygt på bre, samt redningsteknikk fra bresprekk. Anbefaler å låne mest mulig av utstyret, så får du erfaring i hva som funker for deg.

Enig i at Crispi Besseggen er helt Ok på bre. Er støvlene endel brukt, så ta med noen ekstra par raggsokker og godt med skosmurning, det blir lett vått og kaldt !

Gode gamasjer er et must, dessverre svært utsatt for skarpe stegjern !

Anbefaler også å ta med både skihansker og varme ullvotter. Blir fort våt og kald også på hendene.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.