Gå til innhold
  • Bli medlem

Andejakt i Stabbursdalen


Djengis

Anbefalte innlegg

Hei! Ny bruker.

Jeg og kompis har planer om en tur til Stabbursdalen til høsten. Vi ønsker å både jakte og fiske, og regner med å dra 1. september for så å vase rundt i 10-12 dager.... I.o.m at rypejakta ikke har startet enda, lurer jeg på om noen av dere som har vært der tidligere har registrert noen ender i vann/elv , evt i hvilket område.

Jakt på gressender starter jo som kjendt 21. august, så det blir disse som er aktuelt bytte.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Djengis.

Har vært en del i Stabbursdalen med kringliggende herligheter og kan bekrefte at det finnes både fuggel og fisk. Det området jeg har fartet mest i kan du studere hvis du klikker deg inn på nettsida mi og finner Stabbursdalen der. Her har jeg lagt inn et par kartutsnitt for området nord for selve Stabbursdalen. Kan lettest nåes fra Stabbursnes, men du kan selvsagt hoppe av bussen ved Okselv på Sennalandet og ta turen derfra. Flott område ihvertfall med vann, fuggel og fisk nok til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, her finnes ender. Nå er ikke jeg noen andejeger, men ender har jeg sett masse av og av ulike slag. Vet ikke hvordan det er i området her rundt Stabbursdalen, men i min tid nordpå ble det utkjempet årlige "slag" mellom lokalbefolkningen i Kautokeino og forvaltningsmyndighetene om å få lov til å drive vårjakt på ender. Det ble hevdet fra samisk hold at dette var en eldgammel sedvanerett de hadde med bakgrunn i deres kultur.

Vi andre får vel bare respektere yngeltidsfredninga for alle viltarter.

Skitt jakt når den tid kommer. Skal selv avlegge et besøk i området på min årlige Finnmarksturné.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, det var noe sånt jeg ønsket å høre :D For min del behøver det ikke være så store mengder med and. En skuddsjanse i ny & ne holder lenge. Skal jo fiske også.... Fin hjemmeside du har. Rykker i "turfoten" når jeg ser bildene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.