Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat og utstyr i Santiago/Mendoza


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal til Argentina i februar og prøve meg på Aconcagua. Jeg leser de fleste steder at det er vanskelig å få tak i frysetørret mat i Mendoza. Gjelder det i Santiago også? Har også hørt noen si at den maten jeg evnt. tar med meg kan bli fratatt ved ankomst flyplassen i Santiago. Ettersom jeg skal gå alene så er jeg keen på å holde vekten så lav som mulig... på sekken altså :)

Og hvordan er det med brennstofflasker og bensin til Primusen. Er det greit å få tak i? Evnt. noen som har tips til spesifik butikk?

Takker for alle svar

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan handle alt du trenger i Mendoza.

Hvis ikke jeg husker feil var det en eller to klatre/friluftsbutikker der, men vi gjorde det enkelt og greit: handlet havregryn, sukker, spagetti, supper (for smak i pastaen) og litt saft. Hadde også med oss en kjærlighet på pinne til hver person pr dag (må ha noe søtt).

Kjøpte vanlig blyfri-bensin på bensinstasjonen. Blyfri er Gasolina sin plomo.

La meg legge til at vi gjorde mye annet i området samtidig og levde faktisk 37 dager på denne meget ensformige kosten. Gikk helt greit.

Dette fungerte perfekt og 4 av 6 kom opp. De 2 siste fikk magetrøbbel pga noen jævla svensker som hadde hevet søppel og vasket gryter i drikkevann på en leir på ca 5400 meter.

Sekkene veiet 40-45 kg, men man kan leie mulldyr dersom man ikke er mann :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar West

Jeg prøver nok å ta med meg noe real turmat og håper på det beste, men ser jo at det kan være like enkelt som du beskriver. Å ta med seg lette råvarer og lage til underveis. Potetstappe er i tillegg noe jeg synes er greit å ha med.

Regnet med å gjøre det samme. Å fylle på bensinstasjon.

Skulle gjerne ha bært alt selv helt inn i fjellet, men pga. Tidligere meniskoperasjon så innser jeg at jeg ikke bør ødelegge hele forsøket før jeg begynner. Jeg har bestemt meg for å bruke muldyr inn til Basecamp. Har skjønt at hvis jeg betaler en av de kjente muldyrselskapene så kan jeg bruke toalettet deres i Basecamp også. Så langt tør jeg å strekke meg før jeg kaller det å være kjærring :D no offence - kvinnelige klatrere...

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 3 år siden fikk man Travel Lunch i én forretning i Santiago men så var det slutt. Jeg har spurt i alle de større fjellsportsforretninger i Santiago og ingen visste om noen som solgte frysetørket mat. Men det er ett år siden jeg var der sist så ting kan ha forandret seg igjen.

Man får ikke ta med mat inn i Chile. Dette gjelder også frysetørket mat. Argentinerne begynner også å bli kjipe m.h.t. hva man kan med inn i landet (det vil si ta med over grensen fra Chile).

Det er noen ok supermarkeder i Mendoza så man kan proviantere det meste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke ta med mat inn i Chile. Dette gjelder også frysetørket mat. Argentinerne begynner også å bli kjipe m.h.t. hva man kan med inn i landet (det vil si ta med over grensen fra Chile).

Tror du roter litt der. Det er inn i Argentina man er meget restriktive. Inn i Chile er ikke noe problem.

Jeg har vært i Chile og Argentina ca 4-5 ganger.

De fleste gangene har bussene blitt stoppet på grensen inn i Argentina og ransaket for mat og frukt. Da tar de alt. Til og med sjokolade.

Men som sagt, inn i Chile er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg roter ikke. :( Har krysset grensen inn til Chile 5 ganger og grensen inn til Argentina 2 ganger. Mulig Argentinerne har blitt kjipere etter at jeg var der sist for ett år siden. Men jeg har ikke hørt at Chilenerne har blitt mindre kjipe det siste året.

For all del, det er bare å prøve å ta med alt av mat til en ekspedisjon inn til Chile. Det er alltids noen som får alt inn. Men ikke klag her på FF når alt blir konfiskert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensepassering både inn i Chile og inn i Argentina er vrient, uttalelse basert på passeringer i jan/febr 2008. Betydelig sjanse for at noe blir konfiskert, samt bøter, det hendte med noen i min gruppe. Om jeg skulle nedover dit igjen , hadde jeg ikke tatt med meg noe som helst av mat hjemmefra. Mendoza er en stor nok by til at du kan få det du trenger, om du ikke er spesielt opptatt av merkevarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik og Snilen har svært så rett.

Verken Chilenere eller Argentinerne tillater særlig mat inn i landet, ikke kjøtt, ikke frukt, ikke nøtter. Det hjelper ikke om det er frysetørret.

Men når det er sakt; det er jo tilfeldige kontroller der som i Norge. Har vært der 4 ganger og passert grensene utallige ganger, men bare fått konfiskert mat 2 av gangene. Men det er jo kjipt hvis ALL provianten forsvinner i en jafs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg bør belage meg på å ordne mat i Mendoza. Like greit det.

Jeg har skjønt at sesongen er over etter februar. Håper på å være nede igjen i månedsskiftet. Jeg har ikke tenkt å benytte meg av noen andre tjenester enn muldyr til BC - og ut igjen.

Jeg har tenkt å bruke god tid for å ha best mulige sjanser på å nå toppen. Derfor synes jeg det er greit å gjøre alt etter egen klokke. Samtidig har jeg ett prosjekt på gang. Jeg skal lage en pilot-episode til et programkonsept jeg jobber med. Det betyr at jeg må ha med meg kamera og filme meg selv, samt få til en del intervjuer oppover fjellet. Det krever jo at jeg har mitt eget tempo. Blir nok en ekstra utfordring å filme, ihvertfall på de høyeste partiene. Skal i alle fall gjøre et ærlig forsøk.

Været er vel rimelig ustabilt uansett når man prøver seg har jeg også skjønt, så da får jeg ta det jeg får.

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg bør belage meg på å ordne mat i Mendoza. Like greit det.

Jeg har skjønt at sesongen er over etter februar. Håper på å være nede igjen i månedsskiftet. Jeg har ikke tenkt å benytte meg av noen andre tjenester enn muldyr til BC - og ut igjen.

Jeg har tenkt å bruke god tid for å ha best mulige sjanser på å nå toppen. Derfor synes jeg det er greit å gjøre alt etter egen klokke. Samtidig har jeg ett prosjekt på gang. Jeg skal lage en pilot-episode til et programkonsept jeg jobber med. Det betyr at jeg må ha med meg kamera og filme meg selv, samt få til en del intervjuer oppover fjellet. Det krever jo at jeg har mitt eget tempo. Blir nok en ekstra utfordring å filme, ihvertfall på de høyeste partiene. Skal i alle fall gjøre et ærlig forsøk.

Været er vel rimelig ustabilt uansett når man prøver seg har jeg også skjønt, så da får jeg ta det jeg får.

Steinar

Det er bare å glede seg. her er noe av det du kan se frem til:

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.