Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski - Hva trenger jeg?


mortimeir

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger en god Ole Brum fjellski.

Bruken vil være kombinert å gå til og fra hytte, i og utenfor spor, samt rypejakt. Har ikke hund.

Har vært inne på forumet og lest, og ut fra dette tenker jeg på Åsnes Amundsen med BC binding. Tenker på enten Alfa Skarvet eller Crispi Stetind. Også sett på Fischer x99 med samme binding og sko. Ut fra erfaringer har jeg lært at det er bedre å kjøpe kvalitet 1 gang, framfor kjøpe halvveis flere ganger. Tenker da spesielt på sko.

Ift pris, har jeg 20% gjennom treningsavtale på en sportsforretning. Sportsbutikkene har pakkepriser med ski, sko og binding til ca 20-30%. Kan godt klare å vente til etter påske, har noen erfaringer med hvor mye % man kan få etter påske og mot våren?

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til min bruk er Ficher 99 for smal. Har fra før en 20 år gammel Atomic Telemark, og har nu bestilt meg Åsnes Ingstad med kortfeller.

Sønnen min har hatt 99 i flere år, men har nu fått Ficher 109.

Dette er absolutt ikke løypeski, men du verden så det hjelper utafor løypene.

Jeg tror du skal se på Ficher 109, eller av de breieste skiene til Åsnes.

Åsnes har mere smørespenn enn Ficher.

Siden du ikke har hund, går jeg ut fra at du skal ha stålkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går med Rago (Amundsen) med kortfeller og er meget fornøyd med de skiene. Har ikke prøvd Fischer 99, men de virker som gode ski. Noen påstår at Fischer er noe bedre i nedoverbakke, mens Amundsen har bedre smørespenn. Kortfellene er geniale til sitt bruk (gåing med pulk, drøye motbakker og vanskelige smøreforhold). Jeg hadde derfor valgt Amundsen. (Har også noen billige Anatomic Mountain Back Country, som likner Rago og Fischer 99 i oppbygging. De er elendige. Eier ikke retningstabilitet. Hold deg unna.) Om du vil ha fjellski som ikke passer i trikkeskinnene er det jo mange andre valg, som Øystein S og Runegutt påpeker.

Jeg går med Skarvet, en venn med Stetind. Begge er fornøyde. Stetind er noe stivere. Altså bedre i nedoverbakke, men noe stivere å gå med. Prøv begge. Passform bør avgjøre valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker stålkanter ja. Var innom en sportsforretning idag. Hadde noen gamle Rago ski til 1500kr, ubrukte, stått på lager. Hadde 195cm og 210cm av dem. Er selv 184cm og 80kg. Selgern mente at 195 ble for kort og den andre for lang. Han ville selge med Amundsen 201cm. Prøvde begge skoene, og fikk smaken for Skarvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en ærlig selger. Jeg går på 210, er 187cm og 76kg. Mine ski er litt stive, selv med tung sekk. Sportsnett anbefaler å gå ned i lengde på Rago. Jeg har ikke store problemer med å tråkke ned i løyper, og synes kortfellene fungerer veldig godt med 210. Godt spenn fører også til at smøringen sitter bra. Jeg merker imidletid en del ganger, både oppover og nedover, at spennet er noe kraftig.

Rago/Amundsen er defintivt lagd for å gå med sekk. Skal du først og fremst gå uten kan de korteste være interessante, skal du gå med sekk så er du tyngre enn meg så... Tilbudet er godt, men er det skiene med kortfell? Hvis ikke ville jeg heller gått opp de tusenlappene det koster til 201 med kortfell. Hvis Skarvet sitter bra er det supre støvler. Tenker du først og fremst på bortoveregenskapene ville jeg valgt Skarvet framfor Stetind.

Skiene Runegutt og Øystein foreslår har også stålkanter, men er breiere og egner seg ikke i trikkeskinnene, men gir mer stabilitet utenfor løypa og i nedoverkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker stålkanter ja. Var innom en sportsforretning idag. Hadde noen gamle Rago ski til 1500kr, ubrukte, stått på lager. Hadde 195cm og 210cm av dem. Er selv 184cm og 80kg. Selgern mente at 195 ble for kort og den andre for lang. Han ville selge med Amundsen 201cm. Prøvde begge skoene, og fikk smaken for Skarvet.

1500 for gamle Rago er ikke å anbefale, har sett den nye modellen Amundsen med kortfellås til 1500 på Hank Sport i Trondheim ganske nylig. Ville ha undersøkt litt først. Har forresten Åsnes Amundsen selv, som jeg har brukt i snart 2 sesonger. Makan til god ski skal du lete lenge etter! Har 75mm bindiger og Crispi Antarctic sko, som fungerer utmerket utenfor løypene, opp som ned :D Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har Fisher E 99 med Rottefella BC och med min erfarenhet så duger de till turer utanför spåret så länge du inteska bära tung ryggsäck eller dra pulka. Det bästa alternativet är helnorskt Åsnes Nansen FL ( samma skida som Åsnes Combat FL "NATO-skidan) till dessa ska du ha Rottefella M98 binding.

post-4078-133474601697_thumb.jpg

post-4078-133474601702_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes kortfellelås er unik, kortfeller festet på denne måten er supert.

Lettere å montere/demontere,sitter på plass og bremser mindre.

Åsnes har også noe mer smørespenn enn de fleste andre fjellski.

Om du også skal gå i løyper kan du glemme alt som er bredere enn Amundsens 67mm.

Går du mesteparten i løype ville jeg vurdert Vikafjell (ser ut til å være oppfølgeren til Taiga)

Manuelle Magnum BC er ei god binding, ser ut til at flere og flere stoler på disse.

Rengjør for snø og steng dem også når de ikke er i bruk.

Skisko må som andre sko passe til føttene, Crispi Stetind er mye smalere enn Alfa Skarvet, Garmont Finse er også bra sko.

Stetind er også en del stivere enn Skarvet.

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men vil gjerne dele mine erfaringer med trengende.

Det er dessverre få Sportsbutikk-ekspeditører som kan gi gode råd på dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok Amundsen 201cm med kortfellsystem, bc manuell binding og alfa skarvet. Fikk tilbud i en butikk med komplett pakke av dette til ca 5000kr, bortimot 20% i pakkerabatt. Blir nok å vente en stund, se om jeg kommer over et bedre tilbud. Noen erfaringer på om hvor mye man kan få i rabatt etter endt skisesong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det handel. Amundsen, Bc Magnum og Alfa skarvet og kortfeller 45mm. 4900,-. Nå gjennstår det bare å komme seg opp av sofaen og på fjellet. Blir hvertfall en fjelltur i Sulitjelma i februar med hagla på skulderen. Finner jeg noen fine bakker blir det telemark-kjøring med livet som innsats, dog uten hagla på skulderen :D

Takk for råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok Amundsen 201cm med kortfellsystem, bc manuell binding og alfa skarvet. Fikk tilbud i en butikk med komplett pakke av dette til ca 5000kr, bortimot 20% i pakkerabatt. Blir nok å vente en stund, se om jeg kommer over et bedre tilbud. Noen erfaringer på om hvor mye man kan få i rabatt etter endt skisesong?

Heisann! Kjøpte akuratt denne pakken inklusive staver hos Obs Sport for 3790,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Den rossignolskia er ikke ei fjellski. Skia i seg selv er vel adekvat - ikke noen utpreget spennprofil, vil heller ikke tro at det er tipp-topp såle. Skal du ha ei skikkelig god treningsski er Fischer Superlite markedets beste ski. Betal litt mer - og du vil få en bedre opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rossignolskia er ikke ei fjellski. Skia i seg selv er vel adekvat - ikke noen utpreget spennprofil, vil heller ikke tro at det er tipp-topp såle. Skal du ha ei skikkelig god treningsski er Fischer Superlite markedets beste ski. Betal litt mer - og du vil få en bedre opplevelse!

Hei

Hva koster Fischer Superlite?

Jeg er ute etter turski som jeg kan bruke i lavlandet.

Fjellgutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkepriser varierer fra 2000-2500 litt avhengig av sko. Dersom du ikke har verdens breieste føtter anbefaler jeg de fleste Salomonsko framfor NNN-kameratene (Alpina, Alfa, Rossignol osv.) Bedre passform, og langt bedre kvalitet på sømmer, innersko og ikke minst glidelåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.