Gå til innhold
  • Bli medlem

Leter etter helårs (allværs) jakke


Sneballen

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om gamle anorakker?

Vet at det fås kjøpt anorakker (gaaaamleeee) det svenske forsvaret veldig billigt, verdt 200kr for en sånn? :)

Skjønner at det blir kontrast her da, men tenker at det ikke kan skade å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva mener dere om gamle anorakker?

Vet at det fås kjøpt anorakker (gaaaamleeee) det svenske forsvaret veldig billigt, verdt 200kr for en sånn? :P

Skjønner at det blir kontrast her da, men tenker at det ikke kan skade å spørre.

Gamle anorakker er jo som oftest laget av bomull, noe som i og for seg kan være greit nok på tørre og kalde vinterdager, men ellers er det ikke spesielt bra spør du meg. Blir den blaut av regn, mye snø etc, så er den meeeget vanskelig å tørke, samt at om den blir vanvittig kald og tung. Mange som foretrekker anorakker i bomull som er impregnerte og holder ut den værste vinden, men om du skal ha en "allround jakke", så er ikke disse å anbefale. "Allround jakker" er for meg synonymt med tekniske jakker med membram (Gore Tex, Dermizax, Triple Point +++), de er mye mer fleksible når det kommer til variert vær, samt at om været skulle bli sjikkeli dritt, så holder det ut regn, snø, vind++ En av de nevnte jakkene i denne tråden ville jeg gått for, om jeg var deg. Dette er jakker helt i toppskiktet av hva en får kjøpt for penger i dag! (Norrøna Recon, ME Kongur, Arc`teryx Theta AR og Alpha SV)

Kan også føye til Haglöfs Spitz og Crux, disse jakkene har fått mye skryt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breheimen ser veldig god ut den og.

Jeg skal love deg at det å ta på seg en Begans Breheim kontra f.eks en Norrøna Dovre eller Recon, eller noen av Arc`teryx sine modeller som er nevnt her (Theta AR eller Alpha SV), vil være som natt og dag. Får en helt annen kvalitetsfølelse av både snitt og kvaliteten generellt egentlig. Kan føye til at Arc`teryx jakkene har en vanvittig god passform, så de anbefales og bør prøves på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg at det å ta på seg en Begans Breheim kontra f.eks en Norrøna Dovre eller Recon, eller noen av Arc`teryx sine modeller som er nevnt her (Theta AR eller Alpha SV), vil være som natt og dag. Får en helt annen kvalitetsfølelse av både snitt og kvaliteten generellt egentlig. Kan føye til at Arc`teryx jakkene har en vanvittig god passform, så de anbefales og bør prøves på! :D

Nå var vel utgangspunktet for tråden ei jakke uten så trang passform da..

Hva bygger du på når du sier at kvaliteten i denne er dårlig? Bare følelse?

Hvordan føler man i tilfelle at ei jakke er god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, liker veldig lite når jakka føles tett på kropp.

uff, uff, Kongur jakka er veldig fristende, drømmen kan man si. Men har store problemer med å rettferdiggjøre det å bruke 5 tusen på ei ny jakke, når jeg har en Bergans Nordkapp som er bare litt over et år gammel, og funker fint....

Men har fortsatt lyst på ny, dårlige greier dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel utgangspunktet for tråden ei jakke uten så trang passform da..

Hva bygger du på når du sier at kvaliteten i denne er dårlig? Bare følelse?

Hvordan føler man i tilfelle at ei jakke er god?

Utgangspunktet for tråden var ei jakke uten trang passform ja, stemmer det, har heller ikke gitt noen anbefalinger på jakker som er trange i passformen. Både Recon, Dovre, Theta AR, Kongur og Alpha SV er IKKE trange i passformen, kommer ann på størrelsen du kjøper i. Har prøvd samtlige jakker og de er ikke trange i passformen!

Det jeg mente var kvalitetsfølelsen, får ikke beskrevet akkurat hvordan det føles, men tror alle med litt erfaring kjenner forskjell på kvalitetsfølelsen hos jakker som er i såpass forkjellige prissjikter, har prøvd en god del jakker gjennom tidene, så det er rett og slett noe jeg føler ved å kjenne på stoffets kvalitet, se på sømmene inni og utenpå om de er tapet etc, luftemuligheter, lommer, kvaliteten på glidelåsene, passformen på jakka, utforming av krage og hette, justeringsmuligheter på hele jakken, tekniske detaljer ellers osv. Har såpass erfaring at dette er noe en får inntrykk av ganske så fort når en prøver jakkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, liker veldig lite når jakka føles tett på kropp.

uff, uff, Kongur jakka er veldig fristende, drømmen kan man si. Men har store problemer med å rettferdiggjøre det å bruke 5 tusen på ei ny jakke, når jeg har en Bergans Nordkapp som er bare litt over et år gammel, og funker fint....

Men har fortsatt lyst på ny, dårlige greier dette!

Ingen av de nevnte jakkene er trange i passformen, bare kjøp den i den størrelsen som kjennes best og passer best, så skal jeg love deg at du blir fornøyd om du velger en av disse. Supre jakker alle sammen :lol: Kan også være verdt å se på noen av Marmot sine jakker, har en del kompiser som har gode erfaringer med disse, men kan ikke si jeg kjenner til disse så godt personlig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle anorakker er jo som oftest laget av bomull, noe som i og for seg kan være greit nok på tørre og kalde vinterdager, men ellers er det ikke spesielt bra spør du meg. Blir den blaut av regn, mye snø etc, så er den meeeget vanskelig å tørke, samt at om den blir vanvittig kald og tung. Mange som foretrekker anorakker i bomull som er impregnerte og holder ut den værste vinden, men om du skal ha en "allround jakke", så er ikke disse å anbefale. "Allround jakker" er for meg synonymt med tekniske jakker med membram (Gore Tex, Dermizax, Triple Point +++), de er mye mer fleksible når det kommer til variert vær, samt at om været skulle bli sjikkeli dritt, så holder det ut regn, snø, vind++ En av de nevnte jakkene i denne tråden ville jeg gått for, om jeg var deg. Dette er jakker helt i toppskiktet av hva en får kjøpt for penger i dag! (Norrøna Recon, ME Kongur, Arc`teryx Theta AR og Alpha SV)

Kan også føye til Haglöfs Spitz og Crux, disse jakkene har fått mye skryt! :)

Vil bare minne om at bla. Børge Ousland benytter anorakk på mange av sine ekspedisjoner. Anorakker har gode egenskaper når det gjelder pusting og slitestryke. Se på Norrøna sine modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere er missfornøyd med snittet på Breheimen II, dere tenker vel utseendemessig da eller?

Mennesker er ikke like i fasong, når du kjøper et plagg til turbruk venter du vel uansett ikke ha det skal sitte tett til kroppen?

Hadde med meg madammen når jeg skulle kjøpe jakke, Breheimen II som passet best til mine ønsker var ifølge henne en stygg sekk.

Jeg prvde mange jakker både Bergans og andre, de andre Bergans jakkene kunne vært greie til bybruk.

Jeg har Breheimen II i Xl som er min normalstørrelse, mange av de andre var for trange i XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet for tråden var ei jakke uten trang passform ja, stemmer det, har heller ikke gitt noen anbefalinger på jakker som er trange i passformen. Både Recon, Dovre, Theta AR, Kongur og Alpha SV er IKKE trange i passformen, kommer ann på størrelsen du kjøper i. Har prøvd samtlige jakker og de er ikke trange i passformen!

Det jeg mente var kvalitetsfølelsen, får ikke beskrevet akkurat hvordan det føles, men tror alle med litt erfaring kjenner forskjell på kvalitetsfølelsen hos jakker som er i såpass forkjellige prissjikter, har prøvd en god del jakker gjennom tidene, så det er rett og slett noe jeg føler ved å kjenne på stoffets kvalitet, se på sømmene inni og utenpå om de er tapet etc, luftemuligheter, lommer, kvaliteten på glidelåsene, passformen på jakka, utforming av krage og hette, justeringsmuligheter på hele jakken, tekniske detaljer ellers osv. Har såpass erfaring at dette er noe en får inntrykk av ganske så fort når en prøver jakkene!

Synes du er litt rask til å trekke konklusjoner etter prøving i butikk. Her er en (litt gammel) test av jakka.

http://forbruker.no/pengenedine/pristester/article1577862.ece

Breheim går dessuten nedenfor rumpa. Mange av de nyere jakkene er for korte i sammenligning etter min personlige mening.

Nå mener jeg slett ikke at Breheimjakka er det eneste saliggjørende, men at det er ei god jakke er det liten tvil om.. Gjennomprøvd og svært funksjonell, med skallmateriale av god kvalitet. Den ser nok ikke særlig hip ut sammenlignet med en del av de andre, men for meg er ikke det så nøye... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om at bla. Børge Ousland benytter anorakk på mange av sine ekspedisjoner. Anorakker har gode egenskaper når det gjelder pusting og slitestryke. Se på Norrøna sine modeller.

Folk klarte seg jo før også med bomullsanorakker, og de er fortsatt et godt valg på tørt og kaldt vinterføre! Trådstarter i denne tråden var ute etter en ALLROUND ALLVÆRSJAKKE, noe som tilsier at han er ute etter en jakke som tåler det våte element også, noe en bomullsanorakk IKKE gjør i stor grad da den blir iskald og tung, samt tørker sent. Har selv brukt bomullsanorakk mye, og liker det selv kjempegodt, såfremt det er påskesol og finvær, en del vind går også bra med en god kvalitets anorakk :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere er missfornøyd med snittet på Breheimen II, dere tenker vel utseendemessig da eller?

Mennesker er ikke like i fasong, når du kjøper et plagg til turbruk venter du vel uansett ikke ha det skal sitte tett til kroppen?

Hadde med meg madammen når jeg skulle kjøpe jakke, Breheimen II som passet best til mine ønsker var ifølge henne en stygg sekk.

Jeg prvde mange jakker både Bergans og andre, de andre Bergans jakkene kunne vært greie til bybruk.

Jeg har Breheimen II i Xl som er min normalstørrelse, mange av de andre var for trange i XXL.

Igjen, jakker er individuelt! Jeg ytrer bare min mening om den jakken ut ifra mitt ståsted og erfaringer. Jeg synes det finnes bedre alternativer, men det er bare min mening :( Supert at du har funnet deg en jakke som passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er litt rask til å trekke konklusjoner etter prøving i butikk. Her er en (litt gammel) test av jakka.

http://forbruker.no/pengenedine/pristester/article1577862.ece

Breheim går dessuten nedenfor rumpa. Mange av de nyere jakkene er for korte i sammenligning etter min personlige mening.

Nå mener jeg slett ikke at Breheimjakka er det eneste saliggjørende, men at det er ei god jakke er det liten tvil om.. Gjennomprøvd og svært funksjonell, med skallmateriale av god kvalitet. Den ser nok ikke særlig hip ut sammenlignet med en del av de andre, men for meg er ikke det så nøye... :!:

Først: Denne testen er jo på ingen måte en "fasit" på hva som er gode jakker og ikke, det er testernes meninger som utgjør resultatet av testen, akkurat på samme måte som jeg anbefaler andre jakker framfor denne!

Når det kommer til dette med at Breheim går nedenfor rumpa, så er jo det helt avhengig av hvilken størrelse du velger, samme som med andre jakker! De jakkene jeg har nevnt er litt variable i størrelsen, noen er kortere enn andre, men for å nevne noen som er litt lengre så vil det være: Recon, Dovre, Kongur, Arc`teryx Theta AR og SV... Dette er fullt og helt avhengig av hvordan kroppen til vedkommende er utformet og hvilken størrelse vedkommende velger!

Breheim er sikkert en knalljakke for mange, er ikke noe galt i det, tvert imot, men jeg ville ikke valgt denne jakken om "prisen ikke var et tema", som trådstarter sa! Har sagt det før og sier det igjen: Det å velge seg en jakke er helt individuelt, både med tanke på smak, passform, bruk, krav etc...kjøp den du liker best du, det er nok det beste rådet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til dette med at Breheim går nedenfor rumpa, så er jo det helt avhengig av hvilken størrelse du velger, samme som med andre jakker!

Det var vel et litt rart utsagn? Noen jakker er korte, andre lange, dette har med fasongen på jakken å gjøre, ikke størrelsen i seg selv. Kjøpte ME Kongur jakke for en drøy måned siden, godt fornøyd så langt. Dette er en lang jakke, som er formet for å rekke over baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel et litt rart utsagn? Noen jakker er korte, andre lange, dette har med fasongen på jakken å gjøre, ikke størrelsen i seg selv. Kjøpte ME Kongur jakke for en drøy måned siden, godt fornøyd så langt. Dette er en lang jakke, som er formet for å rekke over baken.

Såklart er det noen modeller som er lengre enn andre og omvendt. :) Prøvde bare å påpeke at en jakke som er "kort" i snittet, ikke faktisk behøver å være kort hos noen, mens hos andre er den veldig kort. Igjen, når det kommer til alle aspektene ved en jakke, så er det helt individuelt hva en foretrekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.