Gå til innhold
  • Bli medlem

Leter etter helårs (allværs) jakke


Sneballen

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver og speider runt etter jakker, og vil gjerne vite om dere har noen forslag til en jakke med en eller flere av følgende kvaliteter.

Mange lommer (Liker lommer, gjerne store!)

Høy Krage (Vil gjerne at denne dekker fjeset litt, om det finnes noe slik)

Kraftig hette (Betyr bare at jeg ikke vil ha en hette man ruller inn i kragen for eksempel, har dårlige erfaringer med disse)

Lang, den trenger ikke se ut som en kjole, men rimelig lang (runtom skrittet eller under)

Vind og Vanntet

Lufting under armene

stramming i livet

Slitesterk, gjerne forsterket på albuer, skuldre

Romslig, det burde ikke være noe problem å ha på undertøy og mellomlag osv (Vet man kan få jakken en størrelse større osv men noen jakker ser ut til å være laget veldig "tight"

Vet jeg stiller noen ganske store krav her, men jeg er bare interesert i om dere vet om jakker som oppfyller noen av kravene jeg har satt, har surfet en del på nettet men tenkte at det alltid er noe en går glipp av uansett, så jeg bare spør.

Har en Bergans Nordkapp jakke allerede som jeg er veldig fornøyd med...men jeg liker nye ting :P og vil da se på eventuelle muligheter for ny jakke.

Pris er ikke et tema, på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, den jakken finnes! Den heter norrøna Recon, og er virkelig verdt pengene om man vil ha et topp ytterplagg hele året, hele tiåret!

Akkurat her har jeg hørt diverse, og selv kommet frem til at Dovre-jakka er bedre enn Recon. Dersom man snakker bukse, så er nok Recon bedre. Grunnen er litt dårlige løsninger på jakka, som f.eks. en innvendig mashlomme som faktisk kan sige utenfor jakka om den brukes mye over tid! Og tar jeg ikke helt feil så gikk forsvaret (som var med på å utforme jakka) bort fra norrøna og bruker i dag noe annet? Recon _ser_ veldig bra ut da, men Dovre-jakka er gjennomtestet på utallige turer og i utallige tester i utallige forskjellige settinger, og scorer (omtrent) altid høyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på prisklassen du skal ha det i... Men jeg kjøpte just ei fra Gaupa som jeg er godt fornøyd med, veldig store lommer, skal være vanntett, vindtett og skal puse..

Den koster 500.. Vet ikke, mulig du vil ha noe dyrere, da ville jeg godt for Gortex..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx Theta så veldig kul ut :) liker kragen og hetta.

Men ser bare to lommer :P

Hvor lang er den? romslig?

vanskelig å se sånt på bilder.

hvor høyt går alpha når det gjelder krage? og lengde på jakken? :)

Alpha: kragen går opp til nesa foran hvis den står "rett opp", og den er ikke så veldig lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette med helårsjakke blir litt problematisk... jeg bruker nå en betydelig lettere jakke på sommeren enn på vinteren.. beste høst/vinter/vårjakke jeg har hatt er den til det amerikanske forsvaret.. US Army ECWCS Parka.. (Det amerikanske forsvaret er eksperter på herlige lange fantasifulle navn som prompte blir forkortet.. ECWCS = Extended Cold Weather Clothing System).. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vell bare innse at det ikke finnes den perfekte jakken for akkurat meg :)

Noen som vet hvorfor ingen putter skikkelige lommer på jakker lengere? hehe...

Mange av "toppmodellene" er beregnet på klatring/alpinisme og har derfor lommer plassert for å være tilgjengelige med sekk/sele etc,

men mange jakker som har store gode lommer også, men som regel beregnet til litt annet bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat her har jeg hørt diverse, og selv kommet frem til at Dovre-jakka er bedre enn Recon. Dersom man snakker bukse, så er nok Recon bedre. Grunnen er litt dårlige løsninger på jakka, som f.eks. en innvendig mashlomme som faktisk kan sige utenfor jakka om den brukes mye over tid! Og tar jeg ikke helt feil så gikk forsvaret (som var med på å utforme jakka) bort fra norrøna og bruker i dag noe annet? Recon _ser_ veldig bra ut da, men Dovre-jakka er gjennomtestet på utallige turer og i utallige tester i utallige forskjellige settinger, og scorer (omtrent) altid høyest.

Jasså ja, så du mener at Dovre er bedre enn Recon? Fordi Dovre er mer eller mindre en billigere modell av Recon det eller? Recon og Dovre er svært like, bare at Recon er så til de grader oppgradert med supre detaljer som f.eks. glidelås på alle lommer og mange flere lommer ++ Når det kommer til denne "mahslommene" du beskriver på innsiden av jakken så kan jeg gå god for at de ikke "siger utenfor jakken om den brukes mye over tid". Om du har brukt den selv så tror jeg nok ikke du har kommet med slike påstander som du ikke kan bevise.

Angående forsvarets bruk av Recon, så er faktisk Norrøna sin Recon den best likte dressen av alle jeg kjenner til, og har lest om fra militærforum etc. Dressen kalles M-04 og produseres av bl.a Norrøna, Helly Hansen ++, og Norrøna sin er i aller høyeste grad i bruk ennå og går fortsatt for å være det soldatene beskriver som den beste dressen. Sier ikke at Dovre er dårlig her, men bare at Recon er både mer slitesterk og forsterket på utsatte områder, forbedret med MANGE detaljer som glidelåser og mange lommer, utvikelt for militært bruk. Anbefaler dressen på det aller varmeste, da den er den absolutt beste dressen jeg noen gang har brukt! Og btw, "mashlommene" siger ikke! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Driver og speider runt etter jakker, og vil gjerne vite om dere har noen forslag til en jakke med en eller flere av følgende kvaliteter.

Mange lommer (Liker lommer, gjerne store!)

Høy Krage (Vil gjerne at denne dekker fjeset litt, om det finnes noe slik)

Kraftig hette (Betyr bare at jeg ikke vil ha en hette man ruller inn i kragen for eksempel, har dårlige erfaringer med disse)

Lang, den trenger ikke se ut som en kjole, men rimelig lang (runtom skrittet eller under)

Vind og Vanntet

Lufting under armene

stramming i livet

Slitesterk, gjerne forsterket på albuer, skuldre

Romslig, det burde ikke være noe problem å ha på undertøy og mellomlag osv (Vet man kan få jakken en størrelse større osv men noen jakker ser ut til å være laget veldig "tight"

Vet jeg stiller noen ganske store krav her, men jeg er bare interesert i om dere vet om jakker som oppfyller noen av kravene jeg har satt, har surfet en del på nettet men tenkte at det alltid er noe en går glipp av uansett, så jeg bare spør.

Har en Bergans Nordkapp jakke allerede som jeg er veldig fornøyd med...men jeg liker nye ting :) og vil da se på eventuelle muligheter for ny jakke.

Pris er ikke et tema, på forhånd takk.

Som eneste jakke jeg kan se utfyller dine krav, må det være Norrøna Recon! Kanlljakke som er utrolig slitesterk mm. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en arcteryx theta og en norrøna dovre. Er også litt avhengig av lommer, da jeg alltid har med mobil, litt hundegodis, gps etc. Har ingen erfaring med reconjakka til norrøna, men når det gjelder lommer så er nok dovre et bra valg. Den har lommer "overalt" og de rommer en god del. For min del synes jeg denne jakka egner seg best i skikelig drittvær. Den er litt tung, og det medfører for min del at den oppleves varmere, noe som igjen fører til raskere svetting.

Theta jakka har 3 fronlommer, som i og for seg er nok for min del. I tillegg en liten innerlomme. De to ytterste ytterlommene lommene har ok plass, og er lett tilgjengelige med sekk på ryggen. Den midtserste ytterlomma er perfekt til mobilen. Innerlomma har stort sett plass til en mobil,,,ikke så mye mer.

Begge jakkene er ganske lange, og romslige i str. Jeg bruker M i thetajakka, og det er vel den eneset m-jakka jeg har. Er ca 175, og 85kg. Får god plasss til både fleece og undertøy únder jakka, og den har alle strammemuligheter du ønsker. Den er lett, og tåler en støyt. Jeg har AR-modellen, dvs. allround, men den nye SV (severe) er sterkere og tåler mer ytre fysiske påkjenninger, som for eks greiner og stein, men den har "rullehette". Jeg har brukt theta jakka mi utrolig mye, og den har fått mye juling, uten at det har skadet den på noe vis. Den er lett, tar liten plass, og er alltid med på tur, enten på kroppen, eller i sekken / pulken.

Dovre jakka er nok ei kjempejakke for de som ikke svetter så fort, og er opptatt av lommer.

Jeg har sett litt på Klattermusen sine jakker, og de har en modell som heter driva. Den ser ut til å oppfylle de fleset kravene du stiller.

Du kan sjekke linken her : http://www.klattermusen.se/start.php?lang=SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Meshlommene" på Recon jakken siger! *Ihvertfall på den jeg hadde

Jeg synes det var irriterende og en svært dårlig løsning.

Recon har dobbelt stoff på veldig mange steder, dette fører til at den blir veldig tett.

Og den er tung! Dobbelt så tung som andre alternativer.

Jeg liker Recon jakken, men bottom line er at Norrøna Recon er en Volvo 240.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså ja, så du mener at Dovre er bedre enn Recon? Fordi Dovre er mer eller mindre en billigere modell av Recon det eller? Recon og Dovre er svært like, bare at Recon er så til de grader oppgradert med supre detaljer som f.eks. glidelås på alle lommer og mange flere lommer ++ Når det kommer til denne "mahslommene" du beskriver på innsiden av jakken så kan jeg gå god for at de ikke "siger utenfor jakken om den brukes mye over tid". Om du har brukt den selv så tror jeg nok ikke du har kommet med slike påstander som du ikke kan bevise.

Angående forsvarets bruk av Recon, så er faktisk Norrøna sin Recon den best likte dressen av alle jeg kjenner til, og har lest om fra militærforum etc. Dressen kalles M-04 og produseres av bl.a Norrøna, Helly Hansen ++, og Norrøna sin er i aller høyeste grad i bruk ennå og går fortsatt for å være det soldatene beskriver som den beste dressen. Sier ikke at Dovre er dårlig her, men bare at Recon er både mer slitesterk og forsterket på utsatte områder, forbedret med MANGE detaljer som glidelåser og mange lommer, utvikelt for militært bruk. Anbefaler dressen på det aller varmeste, da den er den absolutt beste dressen jeg noen gang har brukt! Og btw, "mashlommene" siger ikke! hehe

Kommentarene mine om Recon vs Dovre kommer stort sett fra folk som faktisk har (solgt og) brukt dem. Først kan man vel si at det er Recon som er en dyrere versjon av en gjennomtestet Dovre. Så vidt jeg vet er Recon utviklet etterpå. Den ble utvilket sammen med forsvaret, men så vidt meg bekjent så gikk millitæret bort fra denne og bruker nå HH-utstyr. Dette vet jeg ikke, så om du sier at millitæret fortsatt kjøper nye "M-04" fra norrøna, så tror jeg på det.

Ser at kapt.11 også mener at mashlomma hans seg, og tror nok det er flere som har hatt dette problemet. Iallefall om man liker å holde ting innenfor jakka, og bruker denne lomma aktivt (mobil, det meste med batterier, vannflaske etc). Jeg er en slik person og da passer ikke Recon meg. Jakka er nok ikke dobbelt så tung, slik kapt.11 påstår, tallene fra norrøna sine sider viser at vekten er 986 vs 1060 til henholdsvis Dovre og Recon. Men at den føles litt mer massiv å ha på, kan jeg godt skjønne.

Jeg tror nok at Recon er en god jakke, med oppgraderinger fra Dovre, men på de viktige områdene så holder Dovre fortsatt mål, og med (for meg) irriterende feil på Recon-jakka, ser jeg ikke noen grunn til å bruke en tusenlapp ekstra på Recon-jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Recon ER dobbelt så tung som andre alternativer:

Norrøna Recon 1060 gram

Mountain Equipment Kongur 550 gram

Arcteryx Alpha SV 541 gram

Arcteryx Alpha LT 365 gram.

Mange betaler mye for å få lettere utstyr. Skal man uansett kjøpe ny skalljakke bør man ta med parameteret vekt.

En halv kilo er av betydning og mange betaler mye for å trimme pakningen 500 gram.

MEN:

Like viktig for min del er volum. Recon tar MYE plass i sekken, mens de andre alternativene tar MYE mindre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Recon ER dobbelt så tung som andre alternativer:

Jojo, dersom du begrenser alternativene til de der :) Selv synest jeg vel at Dovre er et alternativ til Recon. Men du har helt rett i at vekt godt kan spille en rolle, så det er et viktig moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, både ME Kongur og Dovre er knallgode jakker, tviler ikke på det, men ut ifra mine erfaringer er Recon en veldig god jakke! Er defintitivt den jakka jeg stoler mest på når drittværet slår inn, er som noen på forumet har sagt her før meg "som en tanks i forhold til..." Definitivt slitesterk, noe som kan gå en del på bekostning av vekt. Aldri påstått at jakken er lett, men jeg er ikke en "gramjeger" som tenker så mye på det så ofte. Til et variert friluftsliv i strøk som kan bli kalde og våte, samt en relativt hard bruk, så nøler jeg ikke et sekund med å anbefale Recon. Har selv sett en del på ME`s Kongur, og den ser helt knall ut, samme med Arc`teryx sine Alpha SV og Theta AR synes jeg virker bra, men de to sistnevnte har jeg vurdert dit at de er egentlig to altfor utpregede klatrejakker med små lommer som sitter høyt++, Recon er et utpreget friluftsplagg som har lommer nok til å romme flaske, mobil, gps, hundegodis, fiskeveske, hansker, lue ++, Arc`teryxene synes jeg har altfor små lommer, rett og slett, ellers er de jo helt knall! Kunne forresten tenkt meg en mer avstivet brem på hettene deres, som Norrøna sine som har ståltråd i bremmen. Men kan ikke få sagt det nok, at det å kjøpe seg en jakke er ytterst individuelt. Ingen liker alltid det samme, og vi er som kjent formet ganske så ulikt (passform har så absolutt noe å si her også). Lykke til på jakkejakter Sneball, du har ihvertfall fått en del tips her nå, selv om ikke alle er helt enige. :) Det er som de sier: Smaken er som baken, den er delt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Bergans Breheimen II? "Godt gammeldags" snitt med bra lengde.

Om prisen ikke er et tema, som trådstarter skriver, så finnes det absolutt mye bedre alternativer enn Bergans Breheim II, har prøvd den selv og ble ikke særlig imponert over snittet ihvertfall! Finnes mye bedre jakker å oppdrive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.