Gå til innhold
  • Bli medlem

Montere binding


efauske

Anbefalte innlegg

Hei,

For eit supert forum! Takk. Eg har eit par spørsmål.

Eg er så heldig at eg har fått eit par Fischer E99 -ski. Desse er tre år gamle og har påmontert ein slags BC-binding. Dei gamle skia mine bindinger som liknar sterkt på Rottefella Super-Telemark (75mm) og eg har skisko som passer desse bindingane, desse skoa liker eg, men dei gamle skia er gamle og skrale.

Okei. Bør eg kjøpe nye sko eller bør eg skifte binding?

Kva er eigentleg fordelane med BC-binding? Viss eg monterer den gamle 75mm telemark-bindinga oppå ei plate, vil eg vel kunne bruke skia i preparerte løyper òg? Er det lett å montere slike bindingar og plater sjølv?

Tusen takk for alle svar.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som sliter minst på skia er at du lar bindingen sitte på og kjøper nye sko. En BC-binding er et slags kompromiss. Den er relativt stødig, og smalere enn en 75 mm binding. Da kan du greit gå i oppkjørte løyper, men også utenom løypene . En 75 mm binding og en god sko er bedre egnet for ferdsel i løssnø og på fjellet, der kravet til stabilitet i forholdet sko/binding er større enn ved ferdsel i løyper. Hvis du velger å skifte binding må du plugge de gamle hullene med en treplugg og araldit, før du borer nye hull. Vær nøye med å bruk riktig dimensjon på boret, og særdeles nøye med hvor dypt du borer. Det finnes ferdige rigger å få kjøpt for montering av forskjellige typer bindinger. Disse er "idiotsikre". :wink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag det. Du får ei ski som er mer ustabil å gå på, men samtidig lettere å svinge. Dette er vanskelig å svare på, all den tid det er avhengig av hva du ønsker å oppnå med ei plate, din tyngde, lengde osv. Ta med skia til en autorisert sportsforretning og få en vurdering der. Ellers er det lett for at det blir for mye "synsing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt greit å skfte binding selv, men hullene passer ikke så de gamle må plugges igjen. Dette kan gjøre skia noe svakere, men jeg har gjort det selv uten noe problem.

Har du et par gode sko du er glad i er det viktig for trivselen på turene..

BC eller 75 mm er et mye debattert tema her. Søk så finner du. Det er fordeler og ulemper med begge systemene. 71 mm er stødigere, BC er lettere å gå med (og skrubber ikke borti sporene om du skulle komme innom ei løype en gang).

Edit: 75 mm skal det vel være.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fortalt at det er lettere å få gnagsår i 75 mm bindinger, fordi bindingene er stivere på frasparket. Selv har jeg klart å få dype sår med begge type bindinger, så det er nok andre årsaker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg mente var en sportsforretning der det jobber folk som har peiling på det de driver med. Vet ikke hvordan det er på Notodden. I Oslo er det flere, kanskje Drammen, på Geilo og her på Gjøvik finnes de. Still kritiske spørsmål, og ikke gi deg før du har fått de svarene du ønsker. Utsagn som "folk sier at" og "vi selger mange av disse" er ikke gode nok. Du føler fort om selgeren har peiling eller ikke. En god selger lytter til det du har å si før han begynner å snakke. Når han så begynner så føler du fort at " Dette kan du". Ellers deler jeg din oppfatning av at mange ikke har peiling, men jamen finnes det mange ekspeditører som er flinke også. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fortalt at det er lettere å få gnagsår i 75 mm bindinger, fordi bindingene er stivere på frasparket. Selv har jeg klart å få dype sår med begge type bindinger, så det er nok andre årsaker også.

Jepp! Finner du gode sko som passer foten din så er det gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.