Gå til innhold
  • Bli medlem

Burde jeg få lov?


Nobody

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 14 år gammel gutt fra Kristiansand. Jeg og 2 kompiser har tenkt å prøve å gå mot Hovden (Helt til om vi klarer det). Saken er den at jeg er usikker på de om de to andre vil ha lyst til dette når tiden kommer og om de i det helle tatt kan.

Men saken er, jeg snakket med mine foreldre om dette, og jeg mener selv at jeg brude kunne ha lov til å gå alene på denne turen. Men de sier "Nei", de mener jeg ikke er gammel nok til det ennå.

Selv mener jeg at jeg fint kan gå på en sånn tur alene. Hva mener dere? Hehe.. :)

- Martin Th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok best å høre på mor og far! Men det går jo an å forsøke å overbevise dem. Inviter dem med ut på overnattingstur ei helg hvor du har planlagt alt fra pakkeliste inkludert proviant og brennsel, rute og overnattingssted plottet i kart osv. Gjør du en god figur da har du i hvertfall et utgangspunkt for diskusjon. Et alternativ kan jo være å ta med en eller flere av foreldrene på turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at du har lyst på en flerdags vintertur på ski med Hovden som mål? Det er veldig forskjellig hvor mye turerfaring en 14 åring har og hvor trygd det er å slippe dem ut på tur uten voksne. Jeg skulle også vært litt skeptisk å slippe noen 14 åringer ut alene på vintertur. Kan du ikke overtale faren din eller faren til en av kompissene til å bli med? Hvis du har veldig mye erfaring, er det noe annet. Det kreves da også at kompisene har erfaring, siden du ikke kan ta ansvar for hele gruppens sikkerhet. Hvis det "bare" er snakk om en lang dagstur med overnatting på hytte og dagstur tilbake, bør det heller ikke være så farlig, hvis alle dere har erfaring. Men erfaring er veldig viktig.

Eller vil du dra til Hovden for å bo der og ta dagsturer? I det tilfellet er foreldrene kanskje mest bekymret for alkoholmisbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noen dum ting du sa.. MEN:

Begge foreldrene mine liker god å gå i skogen, men mest på dagsturer.. Ingen av dem liker å sove i sovepose å sånt..

Men de irriterer meg litt at de sier jeg ikke får lov, greit nok jeg tror de andre blir med. Men ser ikke forskjellen på om jeg går alene langt til skogs nå eller om jeg gjør det når jeg er 20? Risikoen er jo alltid den sammen..

Linda jeg tror de er litt redde for at jeg skulle finne på noe sånt ja, eller at mobilen ryker å jeg brekker beinet ol..

(Beklager, men blir til sommeren i såfalt.. Beklager feilen)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser ikke forskjellen på om jeg går alene langt til skogs nå eller om jeg gjør det når jeg er 20? Risikoen er jo alltid den sammen..

Så lenge du ikke er voksen, er foreldrene ansvarlig for deg. Når du er 20 og skulle fryse i hjel, er det ikke foreldrenes ansvar.

Men forsøk en annen litt mer sporty voksen å bli med. Eller gjør et forsøk å gjøre foreldrene tøffe for en gangs skyld.

Og hva med å bli medlem i en speidergruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om sommeren er fjellet så mye snillere og er det ikke så mye risiko. Og du snakker nå om skogstur? Du burde på din alder fått lov til å dra på helgeturer i skogen alene med noen kompiser, synes jeg. Jeg synes foreldrene bør være glad for at ungene vil gå på telttur heller enn på hjemme alenefester med mye bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du helt klart skulle utfordre en eller begge foreldrene dine til å ta turen sammen med deg!

Det vil de garantert ikke angre på. Da kan dere sprenge grenser begge to/alle tre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay..

Tingen er jo at vi snakker om en tur på omlag 30 mill alene .. Men jeg skal prøve å få Pappa med (Mamma har nettopp fått gipsen på beinet og vil nok ikke klare det).

Får lov å gå på helgturer, men alene og 30 mill.. Det mener de blir mye og at jeg ikke er gammel nok til, men jeg ser ikke helt forskjeller jeg da.. Riktig nok på sommeren dette da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er 14 år gammel gutt fra Kristiansand. Jeg og 2 kompiser har tenkt å prøve å gå mot Hovden (Helt til om vi klarer det).

Hei!

Viktig at dere prater sammen om turen alle tre, planlegger ruta og hva det hele vil innebære. Har selv to kompiser som er ivrige "fjellfanter" alle sammen. Vi planlegger og drømmer til stadighet om små turprosjekt, og god kommunikasjon er stikkordet om ting skal klaffe. En må selvsagt ikke gå lei hverandre, men ha det gøy på tur! Ingen skal på noen måte bestemme mer enn andre, og avgjørelser tas på demokratisk vis.

Angående turen deres... Hvis dere er innstilt på å gjennomføre, har erfaring, grei form og en god slump med pågangsmot er dette nemo problemo. Noen kompiser av kompisen min hadde et prosjekt i fjor om å gå fra Skien til Bergen. De kom så vidt til Hovden før de snudde, grunnen vet jeg ikke om, men tror det hadde med at de hadde for store ambisjoner og dagene var lenger enn som så. Begge var i så godt som topp form og 16-17 år.

Men viktig at man ikke mister trua, og bevarer ungt pågangsmot. Gøy med ekspedisjoner! Når det gjelder foreldrene vet jeg godt hva du snakker om. Ikke alltid moro når de setter foten ned. Du må overbevise dem om at du er moden og klar for en slik tur. Har heldigvis ikke vært så stort problem på min front, men skal bli deilig å fylle 18 i februar, større frihet da :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal overbevisse dem..

Ja, kjør på! Slå opp teltet i hagen. Gå på tur i regnvær! Få tak i "Skautrimmen", og ta alle postene (viser at du kan kart og kompass). Kjør på med overnatting under åpen himmel og sånn i helgene. Lag god turmat - inviter de gamle på middag i hagen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

Skal på tur med en kamerat nå fra Fredag til Lørdag. Tenkt oss opp til Savestjønn i Jegersberg, skal bare strå av stien et godt stykke, så blir det ganske fin natur:) Er en kort gå tur, men når man er ferdig med skolen kl 14 og det er mørkt kl 17 så er det greit med en liten gå tur, så vi har leiren helt ferdig nå mørke kommer så vi kan kose oss med bålet!

Av mat så skal jeg ha med pølser, risengrøt, suppe og Kakao.. Er viktig med mat på tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er viktig med mat på tur :wink:

Du finner en del om turmat og forskjellige oppskrifter på www.adrenaline.no (litt nede på siden).

Oppskriftene er fra Alta FHS. Det tror jeg er en skole du kunne trives på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med den signaturen du bruker er ikke jeg overraska over at foreldrene dine er skeptiske :wink: hehe... men til spørsmålet ditt, eh da jeg var 15 år hadde jeg samme problemstilling som deg, men jeg måtte opparbeide tillit ved å blant annet være med andre erfarene folk(voksne, speidern etc..) så.. ja, lykke til ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke legge for stor demper på deres entusiasme, men hvor mye erfaring fra snaufjellet vinterstid har dere?

Når jeg leste i bloggen din om at dere gikk dere bort i Jegersberg (turområde i Kristiansand) og hadde problemer med å få fyrt opp ordentlig så aner det meg at dere kanskje ikke har vært ute kjempemye.

Jeg jo ikke lyst å ta fra dere en gryende interesse for vi ønsker jo alle velkommen til friluftslivet. Som Arsenals manager Wenger sa: er man god nok er man gammel nok.

På den andre side så er ikke det å oppholde seg på snaufjellet vinterstid bare ufarlig. Vær og vind kan snu fort. Uhell kan skje. Og hvordan tror du det er å navigere i snøføyke med null sikt hvis kvistmerkingene er borte (eller dere har mistet dem) sammenlignet med en tur i Jegers? Jeg har flere ti-års erfaring fra friluftsliv over hele landet og utlandet. Jeg har dessverre sett flere dødsfall og amputasjoner pga forfrysninger. Jeg har til og med mistet en av mine gode venner i en ulykke ute i naturen, og har selv falt på ski å dårlig sikt og knekt rygg og ribben. Og dette var i et området jeg var meget godt kjent og jeg er i all beskjeden het en ganske habil skiløper.

Nå høres kanskje dette ekstremt ut og kanskje er det det. Men det er allikevel min erfaring.

Det er viktig at dere får dere erfaring. Det er kun erfaring og form som bør avgjøre hva slags turer dere tar. Ikke alder. Det finnes nok en del 14 åringer her i landet som sikkert kan ta en slik tur uten større fare. På den andre siden finnes det sikkert også 30 og 40 åringer som ikke burde ta slike turer :P

Vis foreldrene deres at dere har denne erfaringen så får dere kanskje gehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså jeg personlig har litt erfaring, grunnen til at vi er på disse turerne er at vi vil lære, målet er Kristiansand - Hovden til sommeren, det blir nok 20 dager alene kun vi tre i skogen, og 300 km til fots..

Til nå så har jeg gått på noe min skole og foreldre har arangert som de kaller "Friluftsliv", jeg ble lei at det og vil heller gå på tur alene. Men i årene jeg var der så har jeg vært på snøhuetur i storm, telturer, hytteturer og telt/lavoturer. Men er noe annet når du har voksene rundt deg.

Nå tar vi utfordringen med å gå på tur alene. Den turen vi hadde i Jegers var andre turen sammen, turen gikk helt greit, vi var lette kalde på dager, mye grunnet at soveposen ikke holdt meg 100% varm i -10 grader (Det skulle den ha gjort). Og at utsyret ikke holdt! Men jeg har oppgradert tøyet mitt, og et par andre ting..

Så det med bål å sånt, på den turen kom vi opp i tusmørke og fikk ikke funnet mye ved, og det vi fant var vått. Vi tok lærdom av dette, jeg gikk straks hjem, leste på internett, bøker å snakket med folk for å få tips til hvordan jeg skal få det til ordentlig. Så har blitt et par timer fra den turen med læring. Nå prøver jeg igjen, skal på tur i morgen igjen..

Jeg skriver en logg på dataen om hva jeg må forbedre å hva som er okay. Så prøver jeg å skaffe meg mer info, og så prøver jeg igjen. På den måten vil jeg bygge meg opp til å bli en god friluftsmann. Så håper jeg at når sommeren kommer å vi skal ut på hovedmålet så er jeg godt forberedt, samt at det er lettere på sommeren å være på tur. Men som dem sier "Man lærer av sine feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-ha.

Av en eller annen grunn trodde jeg dere skulle ta turen nå vinterstid.

Sommeren er selvfølgelig mye greiere.

Hva med å gjøre turen som en "mix" med dere alene og sammen med foreldre?

F.eks starte sammen med noen voksen et par dager og så et par dager alene. Gjøre slik noen ganger.

Det er mange steder som f.eks Ljosland, Brokke og Berg som er godt egnet for å ta seg inn/ut av Setesdalsheiene hvis noen voksene tar bilen.

Bare en ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså turen som vi var i Jegers der var i forrige helg, og nå skal vi på tur igjen.. Har som skal lest og sånt, så vi prøver igjen med mer kunnskap å bedre utstyr...

Men den 300kms turen er til sommeren. Men vi har turer nå også for å lære åssen det er når det er kaldt og sånt.. Så bygger vi opp en del erfaringer fram til sommeren.

Har feks planlagt en kanotur på 4 dager i villmarka (Steder vi ikke møter folk).. Husker ikke ruten, skal få den av en onkel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.